REKLAMA

Wizz Air znów podnosi opłaty za bagaż! Zapłacimy nawet o 57 PLN drożej!

Foto: A. Aleksandravicius / Shutterstock

[AKTUALIZACJA] Wizz Air po raz drugi od stycznia mocno podnosi opłaty za bagaż oraz pierwszeństwo wejścia na pokład. Najmocniej wzrosły ceny na najdalszych trasach realizowanych przez Wizz Aira, a więc np. na Wyspy Kanaryjskie czy do Islandii. Wyjaśniamy, skąd te podwyżki i czy należy spodziewać się kolejnych?

O podwyżkach opłat za duży bagaż podręczny i priority boarding poinformował ukraiński serwis Lowcostavia, a nam udało się potwierdzić, że podwyżki faktycznie weszły w życie. Jak zmienił się cennik?

Według ukraińskiej strony, mocno zmieniła się cena za priority boarding, czyli wejście na pokład w pierwszej kolejności i zabranie ze sobą walizki o wadze do 10 kilogramów. Wizz Air utrzymał co prawda minimalną cenę usługi, czyli 5 EUR, ale znacząco zwiększył widełki cenowe – według ukraińskiego serwisu cena maksymalna za usługę Wizz Priority nie wynosi już 17 EUR (72 PLN), ale aż 30 EUR (129 PLN). W najdroższym wariancie oznacza to podwyżkę aż o 57 PLN!

Wzrosły też stawki za mały bagaż nadawany o wadze do 10 kilogramów – obecnie widełki cenowe wahają się od 9 do 36 EUR (do tej pory maksymalna cena za nadanie bagażu wynosiła 27 EUR).

Wzrosły też stawki maksymalne za większy bagaż nadawany w sezonie wysokim, choć wygląda na to, że tu podwyżki mają charakter kosmetyczny. Za bagaż nadawany o wadze do 20 kilogramów zapłacimy obecnie od 15 do 52 EUR (maksymalna stawka w sezonie wysokim, poprzednio wynosiła 50 EUR), z kolei za bagaż o wadze do 32 kilogramów zapłacimy w sezonie wysokim od 23 do 73 EUR (wzrost stawki o 1 EUR).

Tak jak poprzednio, ceny poszczególnych usług zależą od tego, dokąd lecimy, czy w niskim czy w wysokim sezonie oraz od tego, czy zdecydujemy się na usługę w momencie kupna biletu czy później.

Wysoki sezon w Wizz Air to okres od 13 kwietnia do 28 kwietnia i od 16 czerwca do 22 września 2019 roku.

Najwyższe stawki mają zastosowanie przy najdalszych trasach realizowanych przez Wizz Aira, a więc na Islandię czy Wyspy Kanaryjskie. Według Lowcostavia, drogo zapłacimy też za bagaż, wykupując loty do Portugalii.

Przewoźnik nie zaktualizował jeszcze informacji o nowych stawkach w swoim cenniku.

Foto: Patryk Kosmider / Shutterstock

Kolejna taka podwyżka - dlaczego Wizz Air to robi?

To już trzecia zmiana bagażowego cennika w Wizz Airze na przestrzeni pół roku. Najpierw 1 listopada węgierska linia zlikwidowała duży bezpłatny bagaż podręczny, czym mocno rozsierdziła pasażerów. Szybko jednak okazało się, że opłaty za bagaż i priorytetowy boarding są według przewoźnika zbyt niskie, więc w styczniu Wizz Air podniósł ceny. Były to podwyżki dość duże, bo w miejsce stałych opłat przewoźnik wprowadził dynamiczny system cenowy i rozróżnienie na sezon wysoki i niski – w efekcie za mały bagaż nadawany musieliśmy zapłacić nawet o 77 PLN niż dotychczas.

Niestety, przewoźnik wprowadził zmiany w cenniku po cichu, bez informowania pasażerów. Dopiero pytany przez media przyznał się do podwyżki cen.

No dobrze, a dlaczego teraz Wizz Air wprowadza kolejne podwyżki? Wynika to z… sytuacji na rynku i ogólnej kondycji finansowej Wizz Aira. O co chodzi? Z powodu dużej konkurencji na rynku linie lotnicze musiały ostro ciąć ceny biletów, co odbiło się na ich wynikach, a Wizz Air nie jest wyjątkiem.

Mimo gorszych wyników węgierska linia zakłada, że uda jej się zamknąć ten rok fiskalny zyskiem netto na poziomie 270-300 mln EUR. Aby to zrobić, musi jednak znacząco zwiększyć przychody na pasażera, zwłaszcza te dotyczące usług pozalotniczych. Z danych przewoźnika wynika, że… Wizzowi idzie nieźle, ale niewystarczająco dobrze. W ostatnim kwartale przeciętny pasażer wydawał na bagaż i inne dodatkowe usługi u Wizz Aira 27,1 EUR, czyli 116,3 PLN.  To o 1,7 EUR więcej niż rok temu, ale Wizz musi nakładać na pasażerów dodatkowe podwyżki. Prognoza na obecnie trwający kwartał zakłada bowiem, że średni przychód na pasażera wzrośnie o kolejne 4 EUR i przekroczy 130 PLN na osobę. W tej kwocie zapewne znajdują się po cichu wprowadzone właśnie podwyżki.

W całej sprawie ciekawy jest jeszcze jeden wątek: do tej pory to Ryanair zawsze pierwszy wprowadzał podwyżki opłat „bagażowych”, a Wizz Air po kilku dniach „dostosowywał” do niego swój cennik. Teraz to Węgrzy wprowadzają podwyżki jako pierwsi i jest ciekawe czy tym razem Ryanair pójdzie w ich ślady?

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
na trasie WRO-BRI Wizzair'a poniosło! WizzPriority - 52 PLN, 10kg nadawane - 6 0 PLN, a 20 kg - 58 zł
thinkover, 12 kwietnia 2019, 11:20 | odpowiedz
Avatar użytkownika
"według ukraińskiego serwisu cena maksymalna za usługę Wizz Priority nie wynosi już 17 EUR (72 PLN), ale aż 30 EUR (129 PLN). W najdroższym wariancie oznacza to podwyżkę aż o 47 PLN!"129 - 72 = 57 zł podwyżka wynosi więc nie 47 a 57 złProsta matematyka ;)
wr1981, 12 kwietnia 2019, 11:37 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Nie ma się co dziwić - zapowiadali wzrost przychodów z usług dodatkowych, to trzeba podnieść ceny.
Kashpir, 12 kwietnia 2019, 12:06 | odpowiedz
Avatar użytkownika
W wysokim sezonie o ile nie trafi się na jakąś promocję, tylko patrzy na regularne ceny wizzaira, to taniej wychodzi lot tradycyjnymi liniami...
ncn, 12 kwietnia 2019, 12:10 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Loty z przesiadką albo dwiema kompletnie tracą sens przy takich cenach bagażu podręcznego.Pytanie: DLACZEGO NIE MA ZNIŻKI DLA POSIADACZY WDC na duży bagaż podręczny a na nadawany jest?!?!?
kittycate, 12 kwietnia 2019, 14:18 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Tanie linie dzisiaj tanie są już tylko z nazwy, bo gdy dochodzi o płatności, w większości przypadków okazuje się, że cena jest z kosmosu. Prawdą też jest to, co już się tutaj pojawiło, że bez promocji nierzadko taniej wyjdzie lot tradycyjną linią. Podobnie w kwestii lotu z przesiadką, bo w momencie zakupu bagażu czy priority cena zupełnie przestaje być atrakcyjna. Jedynym wyraźnym plusem lowcostów zaraz będzie tylko szeroka dostępność, bo jednak LOT czy inne tradycyjne linie nie oferują zbyt szerokiej siatki połączeń z Gdańska czy Wrocławia.
dejw, 13 kwietnia 2019, 10:38 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Klienci muszą podjąć ciężką decyzję, zostać przy "tanich" liniach czy zacząć korzystać z tradycyjnych. Patrząc na cenę i widząc bilet u "tanich" przewoźników za 200zł oraz tradycyjnych za 500zł, decyzja jest tylko jedna... Oczywiście pomijam fakt, że u "Tanich" będzie ekstra 100 zł za zwykły bagaż podręczny, 500 zł za bagaż rejestrowany, 40 zł kawę i kanapkę na pokładzie oraz ekstra 100 zł za dojazd do miasta z lotniska położonego w Wypizdkowie Dolnym, gdyż obiektywnie można stwierdzić, że "tanie" linie, sprzedają bilety na lot taniej niż tradycyjne.
Janu, 14 kwietnia 2019, 12:16 | odpowiedz
Lizbona tramwaj
Najlepsza oferta

City break w pięknej Lizbonie za 555 PLN

Igor Więcek | 2019-04-21 08:29
REKLAMA
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel