Fly4free.pl

Wizz Air znów dolicza tajemniczą dopłatę do ceny biletu. Niektórzy muszą przy rezerwacji dopłacić 46 zł!

Foto: joyfull / Shutterstock
Wróciła tajemnicza dodatkowa opłata, którą Wizz Air dolicza w procesie rezerwacji biletu. Czytelnicy narzekają, że nie da się jej ominąć, a nie są to małe pieniądze, bo wynosi ona aż 46 zł za każdy odcinek lotu. Sprawę dodatkowo komplikuje to, że problem dotyczy tylko niektórych klientów „landrynki”. Z czego to wynika? Wizz Air wyjaśnia, przeprasza za pomyłkę i dodaje, że klienci, którzy uiścili feralną opłatę, otrzymają zwrot pieniędzy.

Temat „systemowej opłaty dodatkowej” nie jest nowy, po raz pierwszy pisaliśmy o nim w 2018 roku. O co chodzi? O dziwną dopłatę, którą przewoźnik dodawał do ceny biletu w procesie rezerwacji – gdy pisaliśmy o tym problemie kilka lat temu, wynosiła ona 41 zł. Wizz Air tłumaczył wówczas, że to błąd i przepraszał za niedogodności, jednocześnie obiecując pełny zwrot dodatkowych kosztów – wystarczyło zgłosić się tylko do przewoźnika. Tyle tylko, że jeśli ktoś tego nie zauważył lub uznał, że „systemowa opłata dodatkowa” jest normalną rzeczą, narażał się na wyższe koszty. Zwłaszcza, że taką dziwną dopłatą obarczana była tylko część klientów. Sprawa została jednak wyjaśniona, a Wizz Air przestał się w ten sposób „mylić”. Jak się okazuje – do czasu…

W ostatnich dniach otrzymaliśmy dużą liczbę sygnałów od czytelników, że w procesie rezerwacji biletów Wizz Air znów naliczana jest dodatkowa opłata, która tym razem wynosi 46 zł za jeden odcinek lotu i nie można jej w żaden sposób ominąć. Temat budzi też wielkie emocje na forum Fly4free.pl. Jak to wygląda w praktyce? Oddajmy głos czytelnikom.

„Wczoraj zakupiłam na stronie Wizz Air bilet za kwotę 229 zł. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że została doliczona dodatkowa opłata systemowa w wysokości 46 zł. prze więcej niż pół godziny próbowałam zakupić ten bilet bez tej dziwnej opłaty, ale niestety za każdym razem była ona doliczana. Ostatecznie bilet był droższy o 46 zł. Za co ta opłata? Nie wiem” – czytamy w mailu pani Joanny, która jednocześnie dodaje, że w aplikacji przewoźnika… taka opłata nie jest naliczana.

„Chciałbym, aby Fly4free zamieścił ostrzeżenie dla innych podróżujących odnośnie tzw. Opłaty systemowej, którą Wizz Air dolicza do ceny końcowej biletu. W moim wypadku było to 92 PLN za dwie osoby w jedną stronę. Zaznaczam, że kupowałem bilet, po zalogowaniu się, na oficjalnej stronie przewoźnika” – pisze pan Ryszard i załącza skany dokonanych płatności.

Foto: Wizz Air

O co w tym wszystkim chodzi? Opłata systemowa w wysokości 10 euro znajduje się w oficjalnym cenniku opłat Wizz Aira. Jak czytamy w opisie –  jest ona „naliczana w przypadku rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem systemów automatycznych”. Dlaczego w takim razie opłatą obciążani są indywidualni użytkownicy serwisu?

Foto: Wizz Air

Pewien trop wskazuje nam wiadomość od pana Macieja, któremu Wizz Air naliczał dodatkową opłatę zarówno przy zakupie biletu przez stronę internetową jak i aplikację (dotyczyło to lotów z Gdańska do Alicante i z powrotem oraz z Gdańska do Kopenhagi). Co ciekawe, gdyby podobne transakcje próbowała przeprowadzić ze swojego konta jego żona – dodatkowa opłata systemowa nie była naliczana. Gdy pan Maciej skontaktował się z konsultantką linii usłyszał, że prawdopodobnie system Wizz Aira sklasyfikował jego profil jako… biuro podróży.

„Miła pani powiedziała, że taka sytuacja ma miejsce, kiedy system mnie traktuje jako biuro podróży lub agenta i muszę wyczyścić pliki cokole w przeglądarce. Powiedziałem jej, że dokonałem rezerwacji na lot Gdańsk – Alicante przez aplikację Wizz Air, w której nie ma opcji czyszczenia plików cookie,  nie przez stronę www przez przeglądarkę. W czasie rozmowy z panią konsultant zgodnie z jej sugestią dokonałem wyczyszczenia plików cookie w moim laptopie i zrobiłem symulację rezerwacji na lot Gdańsk – Alicante przez przeglądarkę Chrome i znów na końcu system doliczył mi opłatę serwisową” – czytamy w jego wiadomości. 

Pan Maciej złożył już reklamację, w której wnioskuje o anulowanie dodatkowej opłaty i zwrot środków na rachunek bankowy. Zamierza też sprawdzić swoje przeszłe rezerwacje, by upewnić się, że podobna sytuacja nie miała miejsca już wcześniej.

Wizz Air
Foto: Wizz Air

Co na to Wizz Air? Linia przeprasza i zapewnia, że zwróci pieniądze

Zwróciliśmy się do linii Wizz Air z prośbą o komentarz do całej sprawy. I… tak jak poprzednio, okazało się, że doszło do błędu ze strony przewoźnika.

„W 2022 roku Wizz Air wprowadził system automatycznych opłat dodatkowych, z opłatą doliczaną wyłącznie do rezerwacji dokonywanych przez zautomatyzowane systemy, zgodnie z naszym wykazem opłat (Opłaty za usługi dodatkowe). Jednak w niektórych przypadkach nasze systemy mogą błędnie zidentyfikować zachowania podróżnych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej jako zautomatyzowane, co skutkuje naliczeniem opłaty – czytamy w odpowiedzi biura prasowego Wizz Aira.

Jednocześnie przewoźnik informuje, że wszyscy pasażerowie, którzy zostali niesłusznie obciążeni opłatą, otrzymają zwrot pieniędzy od Wizz Aira.

„Zwrot środków może nastąpić w oryginalnej formie płatności lub w postaci środków na konto WIZZ, w zależności od preferencji podróżnego. Aby rozpocząć proces zwrotu środków, klienci  muszą złożyć wniosek za pośrednictwem naszej strony internetowej lub skontaktować się z dedykowanymi centrami obsługi telefonicznej WIZZ – informuje biuro prasowe w odpowiedzi na pytania Fly4free.pl.

„Stale optymalizujemy nasze procesy, aby minimalizować ich wpływ na doświadczenia podróżnych. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie może to spowodować i zapewniamy, że robimy wszystko, co w naszej mocy, aby ograniczyć tego typu błędy” – informuje Wizz Air.

I wszystko byłoby super, tylko… może łatwiej byłoby po prostu nie robić tego rodzaju błędów, które wyglądają jak klasyczny „skok na kasę”?

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Mi już kilka razy doliczyli. W aplikacji również doliczają. Na wszystko składam reklamacje, a oni mówią, że ich system działa dobrze i że na pewno nie rezerwowałem aplikacją ani ich stroną. Nie dziwię się, że przy mojej liczbie lotów i wyszukań lotów wychodzę na biuro podróży, ale też robię rezerwacje będąc zalogowanym i są one głównie dla mnie samego. Teraz po prostu nagrywam cały proces rezerwacji, żeby w razie czego w reklamacji dostarczać im screenshoty. Tyle, że to dodatkowa robota dla mnie.
automatae, 15 maja 2024, 20:05 | odpowiedz
Linia wprowadziła dodatkową opłatę żeby miała płynność finansową. Zwroty pieniędzy będą rozciągnięte w czasie.  Bida w kieszeni.
wadl, 15 maja 2024, 21:26 | odpowiedz
Ponizej odpowiedz wizara na złozoną przeze mnie reklmacje:Użytkownik nie może  - bez uprzedniej pisemnej zgody Wizz Air, używać jakichkolwiek zautomatyzowanych systemów, algorytmów lub oprogramowania do monitorowania, wyodrębniania, wyszukiwania lub kopiowania jakichkolwiek materiałów lub danych (w całości lub w części) z lub za pośrednictwem tej strony internetowej ("screen scraping");  dokonywać oszukańczych rezerwacji;  - używania jakiegokolwiek oprogramowania, procedur lub urządzeń lub podejmowania jakichkolwiek działań w celu ingerowania lub podejmowania prób ingerowania w jakikolwiek sposób w działanie tej strony internetowej lub w celu stworzenia nieuzasadnionego dużego obciążenia tej strony internetowej, niezależnie od tego, czy zostało to zrobione celowo;  - podejmować prób uzyskania lub uzyskania nieuprawnionego dostępu do sieci lub kont Wizz Air lub do informacji o innych użytkownikach; lub  - zamieszczania linków do niniejszej witryny bez uprzedniej pisemnej zgody Wizz Air.  Uprzejmie informujemy, że opłata systemowa nie podlega zwrotowi. Aby uniknąć tej opłaty, należy wyłączyć blokowanie reklam i nie używać trybu incognito.
DominikD, 15 maja 2024, 21:30 | odpowiedz
Gdzie można sprawdzic  czy w ostatnio zakupionych biletach opłata ta została naliczona? 
pat89, 15 maja 2024, 21:53 | odpowiedz
Mimo takiego oficjalnego stanowiska Biura Prasowego Wizz Air w rzeczywistości tzw. systemowe opłaty dodatkowe nie są zwracane klientom, a reklamacje nie są uwzględniane i to mimo przedstawienia zrzutów ekranu z figurującą systemową opłatą dodatkową, która zawyża bezpodstawnie cenę biletu.W odmownie załatwionej reklamacji argumentacja Wizz Air była następująca:Dziękuję za skontaktowanie się z Działem Obsługi Klienta Wizz Air.Uprzejmie informujemy, że różnica wynika z opłaty administracyjnej. Ze względu na nasze OWP kwota ta nie podlega zwrotowi.Zobacz następujący artykuł:16.1.1 Z wyjątkiem przypadków wyraźnie określonych w niniejszych Ogólnych Warunkach Przewozu wszystkie nasze Taryfy, podatki, opłaty i Opłaty za Inne Usługi nie podlegają zwrotowi.Należy pamiętać, że Pasażerowie muszą być świadomi tych warunków, ponieważ podczas procedury rezerwacji należy zaakceptować nasze Ogólne Warunki Przewozu. Jeżeli Pasażer nie akceptuje tych warunków, rezerwacja nie może zostać sfinalizowana i potwierdzona. Zaznaczając to pole i akceptując nasze OWP, nasza Firma zasadnie zakłada, że Pasażerowie dokonują rezerwacji zgodnie z tymi warunkami.Z wyrazami szacunku
Włóczykijek, 15 maja 2024, 23:22 | odpowiedz
To już naprawdę szczyt naciągania. Najgorsze jest to, że do OWP mogą wpisać każdą głupotę. A później udowodnij, że jesteś ofiarą.
Dariusz Siedlecki, 16 maja 2024, 7:27 | odpowiedz
Trzeba zainteresować tym UOKiK i niech nakażą im zwroty oraz nałożą na nich karę, bo robią co chcą.
AdamPoz, 16 maja 2024, 7:28 | odpowiedz
To nie jedyna naciągana opłata. Na lotnisku w Wawie w trakcie bordingu stoi miła Pani i sprawdza czy wykupiliśmy dopłatę do bagażu podręcznego. Jeśli nie, to u niej kosztuje aż 250zl. Lecz bądźcie ostrożni to samo w aplikacji Wizzair możecie dopłacić za 9 EUR . Sami to oceńcie. Na żadnym innym lotnisku tego nie widziałem. 
jangcyg_o2_pl, 16 maja 2024, 7:31 | odpowiedz
Polecam przestać latać tą linia lotnicza, ja ich unikam od 5 lat i mnie te problemy nie dotyczą. 
Piatek, 16 maja 2024, 9:11 | odpowiedz
Może ktoś pomóc i przesłać linka gdzie składa się reklamacje w ww. kwesti.
piescirogi, 16 maja 2024, 9:40 | odpowiedz
Oto link do strony z reklamacjami Wizz Air - skargi dotyczące usług:https://wizzair.com/pl-pl/informacje-i-uslugi/skargi-i-pochwaly/ 
piescirogi Może ktoś pomóc i przesłać linka gdzie składa się reklamacje w ww. kwesti.
Włóczykijek, 16 maja 2024, 10:46 | odpowiedz
Mi odpisali na reklamację dzisiaj w ten sposób:Uprzejmie informujemy iż opłata administracyjna jest opłatą obowiązkową, naliczaną do każdego lotu na każdego pasażera. Prosimy o uważne czytanie regulaminu dostępnego na stronie WIZZ, który zaakceptowali Państwo podczas wykonywania rezerwacji. Zwrot tej opłaty nie jest możliwy.
Qu__, 16 maja 2024, 16:37 | odpowiedz
Mi na szczęście zwrócili i to dosyć szybko, na złożoną reklamacje odpowiedź pozytywną miałem w przeciągu 2h a po 5dniach środki wróciły na konto. Specjalnie zainstalowałem ich aplikacje a i tak pobrali tą opłatę administracyjną w wysokości €50...Ale wielki niesmak pozostaje i będę starał się omijać Wizzair...
John Kowalsky, 16 maja 2024, 17:48 | odpowiedz
Mi również naliczyli opłatę, bez uprzedzenia bez informacji czego dotyczy i nie można jej oczywiście ominąć. Prośba do tych osób którym zwrócili opłatę czy możecie wkleić tutaj tekst złożonej reklamacji? Skoro zadziałała to może warto się podzielić. @fly4free - logowanie przez Apple ID na waszej stronie nie działa.Czy możecie wystąpić do wizzair z informacją że dostajecie sygnały że kłamią i że informacje udzielane przez nich nie są prawdziwe ponieważ nie uznają reklamacji. Czy możecie podzielić się dokładnymi informacjami z datą kiedy dostaliście ich odpowiedź aby w reklamacjach można było się na to powołać? Bardzo nie lubię oszukiwania zwłaszcza w taki sposób🤬
daz_, 26 maja 2024, 14:21 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »