Fly4free.pl

Wizz Air chce mocno wejść na jedno z najlepszych lotnisk w Europie! Już negocjuje z rządem

Foto: Tupungato / Shutterstock
Węgierska linia liczy, że przejęcie linii ITA przez Lufthansę otworzy jej drogę do mocniejszego pojawienia się na lotnisku Mediolan Linate. Powodem są unijne przepisy antymonopolowe: po akceptacji przejęcia oba podmioty będą miały na lotnisku ponad 70 procent udziałów w rynku pasażerskim. Wizz Air jest więc przekonany, że Komisja Europejska każe ITA zwolnić część slotów w mediolańskim porcie i rozmawia już o tym z włoskim rządem.

– Widzimy konieczność większej liberalizacji rynku na lotnisku Linate, która zwiększy konkurencję i zapewni dostęp do tańszych biletów. To nasz cel, w którym zgadza się z nami włoski rząd – mówi prezydent Wizz Aira Robert Carey, który w zeszłym tygodniu spotkał się z włoskim ministrem przemysłu Adolfo Urso.

Tematem rozmowy były potencjalne konsekwencje ogłoszonego w czerwcu przejęcia linii ITA (następczyni Alitalii) przez niemiecką Lufthansę. Transakcja czeka jeszcze na akceptację ze strony Komisji Europejskiej (decyzja jest oczekiwana w październiku), która najpewniej obwaruje swoją zgodę pewnymi warunkami. Jednym z nich z pewnością zaś będzie upewnienie się, że Lufthansa i ITA nie mają pozycji monopolistycznej. A tak właśnie wygląda sytuacja na lotnisku Linate, gdzie obaj przewoźnicy mają ok. 70 procent udziałów w łącznej liczbie pasażerów. Wizz Air nie ukrywa zaś, że chętnie skorzystałby na sytuacji, gdyby Komisja nakazała obu liniom zmniejszenie swojego zaangażowania w mediolańskim porcie.

– To naturalne, że na lotniskach są dominujące linie, ale w tym przypadku istnieje konieczność, by liderzy posiadali godnego konkurenta na drugiej pozycji, który zaoferuje bogatą siatkę połączeń – mówi Carey, według którego udziały Lufthansy i ITA na Linate powinny spaść do około 50 procent.

Wizz Air, który w ostatnich latach dość mocno rozwijał się we Włoszech, z lotniska Linate lata tylko na jednej trasie – jest to połączenie krajowe do Katanii. Znacznie mocniej Wizz Air obecny jet na lotnisku Malpensa, skąd lata na 35 trasach do 22 krajów.

Lotnisko Linate to łakomy kąsek dla wielu linii lotniczych: port położony jest niespełna 7 kilometrów od ścisłego centrum Mediolanu i dysponuje wygodniejszym dojazdem niż z lotniska Malpensa (nie wspominając już o dedykowanym low-costom lotnisku Mediolan Bergamo). Jednocześnie lotnisko przeszło w ostatnich latach gruntowną renowację i uznawane jest za jedno z najlepszych w Europie w swojej kategorii. Mediolański port otrzymał niedawno nagrodę Europe Best Airport Award 2023 przyznawaną przez ACI Europe w kategorii lotnisk obsługujących od 5 do 10 mln pasażerów rocznie. W uzasadnieniu doceniono nowoczesne technologie wprowadzone na lotnisku, które z jednej strony wspierają zrównoważony rozwój, z drugiej zaś służą skróceniu kolejek i pozytywnie wpływają na doświadczenia samych pasażerów.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »