Fly4free.pl

W Polsce otwarto nowe lotnisko! Inne miasta chcą iść tym śladem

Foto: UM Suwałki

W sobotę uroczyście otwarto nowe lotnisko w Suwałkach. Choć nie zobaczycie tam maszyn Ryanaira i Wizz Aira, to i tak inwestycja ta może się bardzo przysłużyć regionowi – na nowym pasie startowym mogą lądować samoloty pasażerskie zabierające na pokład do 50 pasażerów.

Jeszcze kilka lat temu ambicją wielu samorządów było posiadanie własnego portu lotniczego – okna na świat, najlepiej takiego, z którego będą mogły latać tanie linie lotnicze. Jednak takie przykłady jak lotnisko w Radomiu czy w Gdyni skutecznie studziły ambitne zapędy lokalnych włodarzy. A przynajmniej na tyle, że zamiast rozdmuchanych, ogromnych projektów, decydowano się na inwestycje szyte na miarę, które naprawdę przysłużą się danemu regionowi. Idealnym przykładem jest otwarte w sobotę lotnisko w Suwałkach.

Centralnym punktem tej inwestycji jest pas startowy, który ma 1320 metrów długości i 30 metrów szerokości. Do jego stworzenia zużyto 18 tysięcy ton asfaltu, ale wygląda na to, że było warto – lotnisko w Suwałkach może bowiem przyjmować samoloty pasażerskie zabierające na pokład do 50 osób.

Ale najciekawszą częścią jest finansowanie projektu – cała inwestycja (oprócz pasa startowego zbudowano też część drogi startowej do zawracania, płytę postojową, drogę kołowania i infrastrukturę techniczną) kosztowała 27 mln PLN – 11 mln PLN dały Suwałki, 6 mln PLN – samorząd województwa podlaskiego, a 10 mln PLN – firma Forte, które nieopodal Suwałk ma fabrykę płyt wiórowych, a wkrótce zbuduje tu fabrykę mebli.

– Chcemy poprzez lotnisko podnieść atrakcyjność tego miejsca, tego regionu, pięknej Suwalszczyzny. Na pewno to jest atut, który będzie procentował w przyszłości, który będzie przyciągał inwestorów, który będzie otwierał tą przestrzeń powietrzną dla biznesu, ale także dla turystów, którzy poruszają się w ten sposób – mówi prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz.

Podobne lotnisko działa od kilku miesięcy w Krywlanach w Białymstoku. Tamtejszy pas startowy o długości 1350 metrów może być użytkowany przez małe samoloty zabierające na pokład do 30 pasażerów.

Inne miasta też chcą iść w tę stronę

Podobne plany inwestycyjne, w myśl których powstaną lotniska do obsługi małych samolotów, mają też inne miasta. Na przykład Płock, gdzie kilka dni temu przedstawiono wstępne koncepcje przebudowy lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej. Wstępny plan zakłada zaprojektowanie pasa startowego o długości niemal 900 metrów i 30 metrów szerokości, nowego hangaru i budynków biurowych.

– Nie będziemy budować lotniska jak w Radomiu. Dążymy do tego, aby powstał pas startowy, który umożliwi komunikację lotniczą z innymi miastami w Polsce i Europie – mówi prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, cytowany przez “Gazetę Wyborczą”.

Na takim pasie mogłyby lądować samoloty pasażerskie mieszczące 8-10 osób, jednak do realizacji tej koncepcji jest jeszcze daleka droga. W 2021 roku ma być gotowy projekt, wtedy też znane będą koszty budowy pasa. Tak jak w przypadku Suwałk, jest możliwe, że część kosztów wezmą na siebie lokalni przedsiębiorcy, którzy będą korzystali z nowego pasa startowego.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »