REKLAMA

Siedzenia w skrzydłach i wielki zasięg. KLM sfinansuje dziwny samolot

klm flying v
Foto: KLM, TU Delft

Zamiast klasycznej konstrukcji na planie dwóch przecinających się linii, kształt litery „V”. W środku do 314 pasażerów, a w dokumentach 20 proc. mniej spalonego paliwa niż najmniej paliwożerne obecnie maszyny na rynku. Samolot, który dziś zadziwia niemal wszystkich, w przyszłości ma być czymś zupełnie normalnym.

Flying V to projekt, który ma zrewolucjonizować branżę samolotów pasażerskich. Tak przynajmniej twierdzi KLM, który jako pierwsza linia lotnicza zamierza nie tylko korzystać z takich maszyn, ale także dorzucić fundusze na przeniesienie jej z papieru do rzeczywistości.

KLM porównuje go do „najbardziej zaawansowanego Airbusa A350” – może bowiem przewieźć tylu samo pasażerów (314 osób) i tyle samo ładunku, a także korzystać z tych samych hangarów czy pasów startowych. Maszyna ma też taką samą rozpiętość skrzydeł, ale jest krótsza niż A350. Jego najbardziej charakterystyczną cechą jest jednak kabina w kształcie litery V.

– Taka konstrukcja zintegruje kabinę pasażerską, ładownię i zbiorniki paliwa w skrzydłach. Jego ulepszony aerodynamiczny kształt i zmniejszona waga oznacza, że ​​zużywa o 20% mniej paliwa niż Airbus A350 – czytamy w oficjalnym komunikacie. – Flying-V napędzany jest najbardziej wydajnymi silnikami turbowentylatorowymi, które obecnie istnieją. W obecnym projekcie nadal leci na nafcie, ale może być łatwo dostosowany do wykorzystania innowacji w systemie napędowym – informuje KLM.

Foto: KLM, TU Delft

Zarówno przedstawiciele KLM jak i TU Delft zapewniają, że obniżenie kosztów oznacza także zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Lotnictwo przyczynia się bowiem do ok. 2,5 proc. globalnej emisji CO2.

– Nie możemy przejść na samoloty elektryczne, bo takie maszyny stają się zbyt ciężkie i nie są w stanie pokonać np. trasy za ocean. Nie zrobią tego teraz ani za 30 lat – tłumaczy Roelof Vosw, lider projektu rozmowie z CNN. – Musimy więc poszukiwać rozwiązań, które zmniejszania zużycie paliwa w inny sposób – dodał.

Nazwa inspirowana jest gitarą Gibson. Projekt stworzył student politechniki w Berlinie – Justus Benad, a przy wsparciu naukowców z Delft University of Technology zyskał rozgłos. KLM ogłosił wejście we współpracę przy tym projekcie z okazji nadchodzącego stulecia istnienia linii. Pierwszy model zostanie zaprezentowany na oficjalnych obchodach jubileuszu w październiku. W rzeczywistości samoloty Flying V mogą zasilić flotę przewoźnika ok. 2040 roku.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?

Najlepsza oferta

Wycieczka na Sycylię za 566 PLN

Igor Więcek | 2019-06-16 18:25
REKLAMA
REKLAMA
Nasze najlepsze teksty są tutaj
Aplikacja Fly4free.pl
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel