Fly4free.pl

Ryanair dostał fortunę za loty na najbardziej znane puste lotnisko w Europie

Tyle miała dostać irlandzka linia od władz portu w Castellon za to, że zainaugurowała stąd rejsy – donosi hizpański serwis El Confidential. Ryanair zaprzecza.

Irlandczycy są pierwszą linią, która rozpoczęła regularne połączenia ze słynnego „lotniska widmo”, z którego przez 4 lata nie wystartował ani jeden samolot. Między innymi dlatego port w Castellon to symbol niegospodarności i fatalnej polityki lotniskowej w Europie. Kosztował ok. 150 mln euro i został oddany do użytku w marcu 2011 r. Za jego budową stał znany lokalny polityk Carlos Fabra (obecnie siedzi w więzieniu za malwersacje podatkowe), który był głuchy na argumenty, że budowa lotniska nie ma sensu – 80 kilometrów dalej znajduje się duży port w Walencji, a w odległości 160 km w Alicante. Fabra postawił jednak na swoim i… z lotniska nie odleciał żaden samolot. Mimo że władze prowincji Castellon kusiły przewoźników wysokimi subsydiami.

Symbolem klęski lotniska stała się pokraczna rzeźba przy wjeździe do lotniska (na zdjęciu), która miała przedstawiać samego Fabrę. 25-metrowy obelisk kosztował 300 tys. euro.

 

Sytuacja zmieniła się dopiero w tym roku, gdy zarządzanie nad lotniskiem przejęła kanadyjska firma SNC-Lavalin. Z raportu „El Confidential” wynika, że umowa z Castellon to prawdziwe kuriozum. Kanadyjczycy za zarządzanie lotniskiem dostali 6 mln euro, a do tego otrzymali od władz lokalnych 25 mln euro publicznych pieniędzy na „inwestycje” i zachęty dla przewoźników. Oprócz tego nie muszą wypłacać lokalnym władzom zysków z lotniska do momentu, gdy przekroczy ono liczbę 1,2 mln pasażerów rocznie.

Według „Confidential” Kanadyjczycy przekonali Ryanaira do otwarcia nowych połączeń kwotą 600 tys. euro rocznie. W zamian Ryanair otworzył trzy połączenia tygodniowo do Londynu i dwa do Bristolu. Przewoźnik zobowiązał się też do przewiezienia na tych trasach 60 tys. pasażerów rocznie, co oznaczałoby, że dopłata władz do jednego pasażera wynosi 10 euro.

Ryanair zdementował tę informację dodając, że wszelkie umowy linii z lotniskami są objęte tajemnicą handlową.

Macedonia i Izrael wydają fortunę

Skąd afera? Unia Europejska próbuje walczyć z subsydiowaniem tanich linii przez samorządy i mniejsze lotniska w czym prym wiedzie właśnie Ryanair. Ale poza UE takie praktyki są dość powszechne, bo samorządy próbują zachęcić turystów do odwiedzania danego regionu.

Tak jest choćby w przypadku Macedonii, gdzie węgierski Wizz Air operuje z lotnisk w Skopje i Ochrydzie. W ramach umowy z ministerstwem transportu Wizz dostaje 40 tys. euro za każdą nową trasę z Macedonii plus dopłatę do biletu dla każdego pasażera – w pierwszym roku trwania umowy dopłata wynosi 13 euro, w drugim – 12 euro, w trzecim – 11 euro. Jak duże to koszty? W ubiegłym roku Wizz Air przewiózł z i do Macedonii ponad pół miliona pasażerów.

Jeszcze więcej, bo aż 45 euro dopłaty za jednego pasażera dostaje Ryanair od ministerstwa turystyki w Izraelu za latanie na lotnisko Ovda w pobliżu kurortu Eilat. Powodem jest malejąca popularność Izraela wśród turystów, którzy ze względów bezpieczeństwa wybierają np. Hiszpanię. Umowa ma wartość ok. 1,6 mln euro – Ryanair zadeklarował, że rocznie przewiezie do Eilatu ok. 40 tys. pasażerów i uruchomił na razie trzy połączenia do Izraela – z Krakowa, Kowna i Budapesztu. A subsydia widać w cenach biletów – na połowę stycznia można kupić bilety z Krakowa do Izraela za 98 zł w obie strony.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Still better thank Radom
dajkamienia, 27 listopada 2015, 19:30 | odpowiedz
Avatar użytkownika
No to Radom już wie jaką drogą iść. Przez kolejne kilka lat może dopłacać, żeby tylko istnieć.
Tomo14, 27 listopada 2015, 19:31 | odpowiedz
Avatar użytkownika
nie wiem czemu ale tytul tj. ''najslynniejsze lotnisko widmo w Europie'' odrazu mi zasugerowal Radom :-)
michcioj, 27 listopada 2015, 19:32 | odpowiedz
Avatar użytkownika
dajkamieniaStill better thank Radom
*than (słownik...)
dajkamienia, 27 listopada 2015, 19:32 | odpowiedz
Czy to jest to lotnisko na którym kręcili 1 odcinek Top Gear?
Syriinx, 27 listopada 2015, 19:32 | odpowiedz
dajkamienia
dajkamieniaStill better thank Radom
*than (słownik…)
Nie ma to jak dać ciała jak chce się błysnąć zdolnościami językowymi
Syriinx, 27 listopada 2015, 19:34 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Idealnie na trasę Castellon-Radom
BuBy, 27 listopada 2015, 19:37 | odpowiedz
Top Gear był kręcony na innym lotnisku widmo - Ciudad Real.
SyriinxCzy to jest to lotnisko na którym kręcili 1 odcinek Top Gear?
ajri, 27 listopada 2015, 19:43 | odpowiedz
Eilat faktycznie jest tani z Krk i ciekawy - niestety zabija cena hoteli na miejscu :(
Pedro, 27 listopada 2015, 20:03 | odpowiedz
Tomo14No to Radom już wie jaką drogą iść.Przez kolejne kilka lat może dopłacać, żeby tylko istnieć.
W RDO właśnie dlatego Ryanair nie ma i nie będzie. Bo miasta nie stać na chore dopłaty. Szukają przewoźników, którzy latają na zasadach normalnej konkurencji. Lotnisko ma rację bytu, wystarczy popatrzeć na odległości między lotniskami w DE czy UK. Ale zawsze i tak będzie polityka wchodziła w grę i województwo, które jest przeciwne bo boi się porażki Modlina, które dopłaca Ryanair miliony... I piszę to jako mieszkaniec Lublina. U nas tak samo narzekano ,póki się nie rozkręciło a teraz wszyscy zadowoleni bo Lufa lata...
LUZik, 27 listopada 2015, 20:12 | odpowiedz
Jednak w niektorych krajach politycy mogą siedziec w wiezieniu...
Martusia, 27 listopada 2015, 20:16 | odpowiedz
gdynia goleniów szymany, radom
jowita, 27 listopada 2015, 20:45 | odpowiedz
Radom nie ma tyle $ :D
Razem, 27 listopada 2015, 20:56 | odpowiedz
najbardziej znanym pustym hiszpańskim lotniskiem jest.... Ciudad Real panie redaktorze:D
ciudad, 27 listopada 2015, 21:03 | odpowiedz
Avatar użytkownika
jowitagdynia goleniów szymany, radom
z goleniowem to Cie troche poniosło
rolka13, 27 listopada 2015, 21:12 | odpowiedz
Avatar użytkownika
LUZik
Tomo14No to Radom już wie jaką drogą iść.Przez kolejne kilka lat może dopłacać, żeby tylko istnieć.
W RDO właśnie dlatego Ryanair nie ma i nie będzie. Bo miasta nie stać na chore dopłaty. Szukają przewoźników, którzy latają na zasadach normalnej konkurencji. Lotnisko ma rację bytu, wystarczy popatrzeć na odległości między lotniskami w DE czy UK. Ale zawsze i tak będzie polityka wchodziła w grę i województwo, które jest przeciwne bo boi się porażki Modlina, które dopłaca Ryanair miliony… I piszę to jako mieszkaniec Lublina. U nas tak samo narzekano ,póki się nie rozkręciło a teraz wszyscy zadowoleni bo Lufa lata…
Tylko popatrz sobie jeszcze na ilość potencjalnych pasażerów z tych niemieckich czy angielskich lotnisk i nie porównuj tego do kuriozum jakim jest RDO.
singielka_1976, 27 listopada 2015, 21:18 | odpowiedz
kiedy prezydent byly radomia idzie do paki?
zlodziej, 27 listopada 2015, 21:25 | odpowiedz
Avatar użytkownika
No to dalej walczymy o Airport Kielce !! odwagi
mezo23, 27 listopada 2015, 23:40 | odpowiedz
Polskie lotniska które mają oficjalne umowy płacą co prawda trochę mniej ale te bez oficjalnych przetargów płacą więcej niż Castellon czy Skopje. Pewne polskie lotnisko za otwarcie "bazy" płaci prawie 3 razy więcej za pasażera...
LUZak, 27 listopada 2015, 23:42 | odpowiedz
Szkoda że Radom jednak nie jest zbyt interesujący dla turystów....
mika, 27 listopada 2015, 23:45 | odpowiedz
LUZik
Tomo14No to Radom już wie jaką drogą iść.Przez kolejne kilka lat może dopłacać, żeby tylko istnieć.
W RDO właśnie dlatego Ryanair nie ma i nie będzie. Bo miasta nie stać na chore dopłaty. Szukają przewoźników, którzy latają na zasadach normalnej konkurencji. Lotnisko ma rację bytu, wystarczy popatrzeć na odległości między lotniskami w DE czy UK. Ale zawsze i tak będzie polityka wchodziła w grę i województwo, które jest przeciwne bo boi się porażki Modlina, które dopłaca Ryanair miliony… I piszę to jako mieszkaniec Lublina. U nas tak samo narzekano ,póki się nie rozkręciło a teraz wszyscy zadowoleni bo Lufa lata…
Chłopaku nie kompromituj się. Nie masz pojęcia o rozliczeniach polskich lotnisk z liniami lotniczym. Wolna konkurencja haha. Air Baltic i CSA... już lepiej dopłacać do Ryanaira czy Wizzaira bo tam przynajmniej jest to dwucyfrowa dopłata... Zresztą akurat RDO to musi przebijać wszystkie stawki jeśli chce mieć chociażby połączenie do Londynu...
baran, 27 listopada 2015, 23:46 | odpowiedz
do macedoonii bym poleciał, ale jak z polszy?
szym, 27 listopada 2015, 23:54 | odpowiedz
600tys euro rocznie dla ryanair to zadna fortuna wg mnie
Wiz, 28 listopada 2015, 6:53 | odpowiedz
Wiz600tys euro rocznie dla ryanair to zadna fortuna wg mnie
Oprócz tego zarobi jeszcze na biletach. A jeśli ta dopłata jest tylko za kilka lotów w tygodniu to pomysł ile dopłacają lotniska gdzie jest kilkanaście lotów dziennie...
Sojers1, 28 listopada 2015, 9:23 | odpowiedz
oby RDO nie upadł mam 4 k za miecha a siedze co dzien na fejsie. To jest robota oczywiscie po znajomosci, bo inni za 1,5k zapieprzaja cały dzien!!
urzednik, 28 listopada 2015, 14:50 | odpowiedz
jowitagdynia goleniów szymany, radom
Ale że co Goleniów? Latam stamtąd non stop...
qurcz, 28 listopada 2015, 15:18 | odpowiedz
Jestem zdania, że Radom by miał dużą szansę na rozwoju gdyby tylko zrobili jakieś połączenie do UK. Pół Radomia pracuje w UK, kolejna część w Holandii i Warszawie
Radomianin, 30 listopada 2015, 0:49 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »