Fly4free.pl

Ryanair wściekły. Decyzja KE „zaszkodzi branży lotniczej na dziesięciolecia”

ryanair
Foto: Rob Wilson / Shutterstock

Komisja Europejska zatwierdziła francuską pomoc finansową dla Air France. W efekcie narodowy przewoźnik otrzyma nawet 4 mld EUR wsparcia. Decyzja rozjuszyła Ryanaira, który od dawna uważa, że takie sytuacje przeczą idei wolnego rynku. Teraz też nie szczędzi słów krytyki.

Zgodnie z decyzją, Francja może wesprzeć Air France kwotą 4 mld EUR, a w zamian podwoi swoje udziały w linii – do 30 proc. Warunkiem umowy jest jednak oddanie przez narodowego przewoźnika Francji 18 slotów (czyli praw do startu i lądowania) dziennie na paryskim lotnisku Orly. Dodatkowo Francja musi przedstawić plan wyjścia z kryzysu w ciągu 12 miesięcy.

Jak można było się spodziewać, decyzja Komisji Europejskiej nie przypadła do gustu Ryanairowi, który jest sfrustrowany takim podejściem do konkurencji na rynku lotniczym.

Ta ostatnia transza pomocy państwa dla Air France w połączeniu z nieskutecznymi środkami zapobiegawczymi zaszkodzi konkurencji na rynku transportu lotniczego w nadchodzących dziesięcioleciach – skomentowała sprawę linia, w oświadczeniu cytowanym przez Reutersa. –  18 slotów, które Air France musi udostępnić, nie jest wystarczające, aby pozwolić innym konkurować z jej dominacją na lotniskach Charles de Gaulle i Orly – wyjaśnia Ryanair.

To nie pierwszy raz, gdy Ryanair wyraża dezaprobatę dla państwowej pomocy rządowej i przyzwoleniu na takie ruchy ze strony Komisji Europejskiej. Uważa bowiem, że przeczą one idei wolnego rynku. Jego zdaniem, rządy powinny pozwolić zbankrutować liniom, które nie dają sobie rady i zrobić miejsce tym, którzy mogą na tym skorzystać.

W czasie moich 30 lat pracy w branży lotniczej nigdy nie widziałem tak wielkiego czyszczenia w branży lotniczej. Ta sejsmiczna zmiana wywołana COVID-19 oznacza dla nas szansę na szybkie wzrosty w całej Europie. I to znacznie większe niż podczas wielkiego kryzysu finansowego czy po 11 września – mówił O’Leary już w grudniu w trakcie rozmowy z “Financial Timesem”.

Oczywiście Air France nie jest jedyną linią, która otrzymała wielomilionowe rządowe wsparcie. Były wśród nich Brussels Airlines, w które wpompowano 290 mln EUR czy SATA Air Açores – 133 mln EUR, TAP Portugal 1,2 mld EUR, Finnair – 286 mln EUR, SAS – 137 mln EUR. Rekordy bije jednak Lufthansa i właśnie Air France. Już we wrześniu ubiegłego roku szacowano, że w sumie pomoc dla linii lotniczych w Europie wyniosła ponad 25 mld EUR.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »