Ryanair przenosi się do Polski! W przyszłym roku będzie mieć u nas ponad 20 samolotów

To nie żarty! Największa linia lotnicza w Europie zmienia strukturę działania – za wszystkie operacje w Polsce będzie odpowiadała działająca od kilku miesięcy spółka Ryanair Sun, realizująca dotąd tylko czartery – czytamy w “Pulsie Biznesu”. Potencjalnie to świetna informacja, bo oznacza więcej samolotów zbazowanych w naszym kraju, a co za tym idzie – więcej kierunków połączeń.
Kilka dni temu pisaliśmy o tym, że Ryanair planuje duże zmiany w Polsce – w zeszłym tygodniu zaproponował pracownikom z naszego kraju zmiany w systemie zatrudnienia. Miałyby one polegać na likwidacji etatów i przejściu do czarterowego przewoźnika Ryanair Sun, gdzie pracowaliby dalej w ramach własnej działalności gospodarczej. Czasu jest niewiele, bo Ryanair chciałby, aby nowa forma zatrudnienia weszła w życie już od października.
Teraz okazuje się, że to dopiero pierwszy krok dużych zmian, jakie nastąpią w funkcjonowaniu irlandzkiego przewoźnika w Polsce.
– Będziemy stopniowo przejmować operacje rozkładowe Ryanaira w Polsce. Każdy samolot trzeba zarejestrować w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Na każdą maszynę przypada co najmniej 10 pilotów i 20 pracowników kabinowych. Przeniesienie działalności do naszej spółki ma przybliżyć zarządzanie operacje do naszych załóg, dać grupie większą elastyczność i efektywność. Siatka nadal będzie powstawać w centrali w Dublinie, ale nadzór operacyjny będzie realizowany w Warszawie – mówi w rozmowie z “Pulsem Biznesu” Michał Kaczmarzyk, prezes Ryanair Sun.
– Liczymy, że wszyscy, czyli około 150 pilotów i 300 pracowników pokładowych zatrudnionych przez Ryanaira w Polsce, przejdą do Ryanair Sun. Jednocześnie cały czas prowadzimy rekrutację związaną z rozwojem działalności – dodaje Kaczmarzyk.

W praktyce oznacza to, że od przyszłego roku “polski” Ryanair będzie zarządzał flotą ponad 20 samolotów. Dziś Ryanair Sun ma 5 maszyn, a sam Ryanair – kolejne 15. Przejmowanie samolotów spółka zakończy w tym roku. A w przyszłym dojdą kolejne maszyny – choć nie będzie obiecanych wcześniej 6 kolejnych samolotów, które trafią do Polski z bazy w Dublinie, to “polski” Ryanair ma obiecane kolejne maszyny. Sam Michael O’Leary zapowiadał niedawno, że w Modlinie i Krakowie zbazowane będą nowe maszyny, a samolotów przybędzie też czarterowemu Sunowi. W swoim pierwszym roku działalności obsłużył on ponad 600 tys. pasażerów, w przyszłym roku celuje we wzrost sięgający kilkudziesięciu procent. To tym bardziej realne, że jak twierdzi Kaczmarzyk, biura podróży zaczęły przychylniejszym okiem patrzeć na Ryanaira.