Fly4free.pl

Ryanair potwierdza chęć powrotu na Lotnisko Chopina! Dokąd poleci z Warszawy?

Foto: Grand Warszawski / Shutterstock
– Część z tych slotów, które nam przyznano, jest atrakcyjna i będziemy chcieli z nich skorzystać. Wszystko stanie się jasne, kiedy ogłosimy siatkę połączeń na sezon letni, czyli pod koniec stycznia lub na początku lutego – mówi "Rzeczpospolitej" na temat możliwości powrotu Ryanaira do Warszawy Michał Kaczmarzyk, dyrektor linii Buzz, czyli polskiej spółki Ryanaira.

O sensacyjnej możliwości powrotu Ryanaira na warszawskie Lotnisko Chopina zrobiło się głośno w listopadzie, gdy pojawił się raport ACL, czyli międzynarodowego koordynatora slotów na Lotnisku Chopina. Wynikało z niego, że irlandzka linia złożyła wnioski i otrzymała sloty na uruchomienieaż 23 tras z Lotniska Chopina. Szybko zaczęły się więc spekulacje, że irlandzka linia może przenieść część operacji do Warszawy z Modlina, tym bardziej, że już wcześniej groziła w ten sposób władzom podwarszawskiego portu, a na liście jest część połączeń, na których Ryanair lata z Modlina. Z drugiej strony irlandzka linia już od kilku lat aplikuje o sloty na Lotnisku Chopina, z których potem nie korzysta, więc można było to traktować trochę jako straszak.

Jednak dzisiejsza deklaracja Michała Kaczmarzyka, dyrektora linii Buzz, czyli polskiej spółki Ryanaira, dość jednoznacznie wskazuje na to, że irlandzka linia już wkrótce wróci na Lotnisko Chopina. W rozmowie z „Rzeczpospolitą” Kaczmarzyk stwierdził, że Ryanair zamierza wykorzystać przynajmniej część slotów, które otrzymał na Lotnisku Chopina.

– Ryanair już oferował loty rozkładowe z Lotniska Chopina, a ja dodam, że Buzz oferuje cały czas połączenia czarterowe z biurami podróży. Jesteśmy tam więc obecni, co prawda z niewielką aktywnością, ale jesteśmy. Część z tych slotów, które nam przyznano jest atrakcyjna i będziemy chcieli z nich skorzystać. Wszystko stanie się jasne, kiedy ogłosimy siatkę połączeń na sezon letni, czyli pod koniec stycznia lub na początku lutego – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Kaczmarzyk.

Dyrektor linii Buzz jednocześnie wskazuje, że na Lotnisku Chopina jest mnóstwo miejsca dla nowych przewoźników, a PPL powinno zależeć, by mocniej wspierać takie linie.

– Po pandemii sytuacja w całym sektorze lotniczym się zmieniła. Dotyczy to również lotnisk, w tym Chopina. Znaczenie przewoźników tradycyjnych, na których zawsze stawiał Chopin, wyraźnie zmalało w całej Europie, ograniczyli oni oferowanie i trwale zmniejszyli flotę. Ruch generują teraz wyłącznie tanie linie lotnicze. Przed pandemią Chopin obsługiwał 18-19 milionów pasażerów rocznie. Teraz zostało tam 60 procent tego ruchu. Niektóre linie lotnicze wyszły z tego lotniska i zapewne już nie wrócą, na przykład rosyjski Aerofłot i białoruska Belavia, a inne, łącznie z LOT-em, mocno ograniczyły siatkę połączeń. Lotnisko jest w połowie puste. Biorąc pod uwagę, że Lotnisko Chopina może w praktyce odprawić 25, a nawet 30 milionów pasażerów rocznie, jest tam mnóstwo miejsca dla nowych tras i przewoźników. Aby zmaksymalizować przepustowość na Chopinie trzeba przede wszystkim skończyć z polityką promowania małych samolotów typu Embraer, które przewożą zaledwie kilkudziesięciu pasażerów, blokując sloty. Samoloty typu Boeing 737-800 zabierają prawie dwustu pasażerów, generując ten sam lub mniejszy hałas i korzystając z tego samego okienka slotowego. Korzyść dla lotniska jest oczywista – mówi Kaczmarzyk. 

Foto: katatonia82 / Shutterstock

Dokąd może polecieć Ryanair z Warszawy?

Czekamy więc na ostateczne szczegóły. Przypomnijmy, że Ryanair wnioskował o sloty na loty z Lotniska Chopina do takich miast jak Amman, Ateny, Birmingham, Burgas, Bruksela Charleroi, Korfu, Kreta, Faro, Helsinki, Malaga, Manchester, Mediolan, Oslo, Pafos, Paryż, Piza, Malaga, Rzym, Katania, Sztokholm, Wenecja i Wiedeń. Patrząc na oferowanie, najwięcej miejsc Ryanair mógłby zaoferować na tras do Włoch, Wielkiej Brytanii i Grecji.
Wiele wskazuje na to, że Ryanair mógłby przenieść do Warszawy część kierunków do europejskich stolic i innych dużych miast, by odblokować przepustowość w Modlinie. Wtedy z podwarszawskiego portu irlandzka linia mogłaby uruchomić więcej połączeń typowo wakacyjnych,.

Co na to PPL?

Władze Lotniska Chopina komentują zamieszanie wokół Ryanaira dość dyplomatycznie.
– Jako zarządzający Lotniskiem Chopina cieszymy się z każdego nowego przewoźnika, dlatego również, gdyby Ryanair zdecydował się na realizację regularnych połączeń, bylibyśmy zadowoleni. Wybór przewoźników i ich oferty powiększyłby się, a zyskaliby na tym nasi pasażerowie. Z naszego portu korzysta już czarterowy Ryanair Sun (Buzz), współpracujemy z liniami niskokosztowymi, dlatego dla nas nie wymagałoby to zmian w działaniu – mówi Anna Dermont, rzecznik prasowy PPL i Lotniska Chopina.

Ostatnią rozkładową trasą Ryanaira z Lotniska Chopina było połączenie do Szczecina, które zostało zawieszone w styczniu 2019 roku.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »