Ile zarabiają piloci Ryanaira? Zarobki sięgają ponad 600 tys. zł rocznie
Przyjęło się sądzić, że w za sterami samolotów tanich linii zasiadają najgorzej opłacani i najmniej doświadczeni piloci. Okazuje się jednak, że latając w barwach Ryanaira można całkiem nieźle zarobić – przynajmniej w Hiszpanii.
Irlandzki przewoźnik podpisał układ zbiorowy z tamtejszymi pilotami. Z racji tego, że został on opublikowany w Dzienniku Ustaw, szczegóły dotyczące kwot na poszczególnych stanowiskach stały się jawne. Dokument przedstawia również szczegóły systemu podwyżek, dzięki któremu zarobki najbardziej doświadczonych kapitanów znacznie przekroczą europejską średnią.
Hurghada od 2305 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Riwiera Albańska od 2621 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Costa Brava od 2118 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Ile zarabiają piloci Ryanaira?
Wynagrodzenie pilotów składa się z dwóch głównych czynników:
- stałej podstawy,
- dodatku za każdą godzinę spędzoną w powietrzu.
Hiszpańscy piloci, mający na swoim koncie przynajmniej 13 lat pracy, będą mogli liczyć na podstawowe wynagrodzenie w wysokości 120 tys. euro rocznie. Każda godzina spędzona za sterami samolotu to w ich przypadku 42,5 euro. Licząc, że rocznie piloci spędzają w powietrzu średnio ok. 850 godzin, daje to łącznie ponad 156 tys. euro.
Będąc na początku swojej kariery w roli kapitana, można liczyć na mniej więcej 80% tej kwoty. Świeżo upieczeni dowódcy otrzymują stałe wynagrodzenie w wysokości 110 tys. euro, do którego dochodzi 28 tys. za wylatane godziny. W pierwszym roku pracy na tym stanowisku ich pensja jest jednak… pomniejszona o 10%, czyli blisko 14 tys. euro.
Na jakie zarobki mogą liczyć młodsi piloci?
W przypadku drugich pilotów i młodszych oficerów zarobki w Ryanairze wyglądają już znacznie skromniej. Drugi oficer może liczyć maksymalnie na 50 tys. euro rocznie.
Dopiero po awansie na pierwszego oficera pensja – uwzględniająca dodatki i wylatane godziny – rośnie do poziomu około 80 tys. euro rocznie. Zarobki rzędu 150 tys. euro rocznie przeznaczone są więc jedynie dla nielicznych – a droga do nich może zająć kilkanaście lat.
| Szwajcaria | 113 672 euro |
| Belgia | 110 424 euro |
| Irlandia | 108 007 euro |
| Niemcy | 106 187 euro |
| Austria | 101 618 euro |
| Holandia | 101 308 euro |
| FInlandia | 95 586 euro |
| Wielka Brytania | 90 253 euro |
| Francja | 87 893 euro |
| Szwecja | 80 822 euro |
| Włochy | 80 427 euro |
| Hiszpania | 77 269 euro |
| Portugalia | 60 054 euro |
| Grecja | 56 523 euro |
| Polska | 51 370 euro |
| Czechy | 47 974 euro |
| Rumunia | 32 299 |
Ile zarabiają piloci w Polsce?
Ile zarabiają piloci Ryanaira w Polsce? Tego niestety nie wiadomo, bo spółka nie ujawnia podobnych danych w naszym kraju. Można jednak przypuszczać, że kwoty są wyraźnie niższe niż w Hiszpanii.
Według raportu Economic Research Institute średnie wynagrodzenie pilotów w Polsce wynosi 51 370 euro rocznie, czyli blisko 30 tys. euro mniej niż u ich hiszpańskich kolegów. Dla porównania, najlepsze stawki obowiązują w Szwajcarii – tam średnia pensja pilota to aż 113 672 euro rocznie, a osoby z minimum ośmioletnim doświadczeniem mogą liczyć na około 140 344 euro.
👉 Kapitanowie z największym doświadczeniem – ponad 600 tys. zł rocznie (ok. 156 tys. euro), dzięki wysokiej podstawie i dodatkom za godziny w powietrzu.
👉 Początkujący kapitanowie – ok. 138 tys. euro rocznie, przy czym w pierwszym roku pensja jest obniżona o 10%.
👉 Pierwsi oficerowie — średnio ok. 80 tys. euro rocznie, czyli znacznie mniej niż kapitanowie
👉 Drudzy oficerowie — najniższe stawki, do 50 tys. euro rocznie.
👉 Jak to wygląda w Polsce? – polscy piloci zarabiają średnio 51 tys. euro, czyli o 30 tys. mniej niż ich hiszpańscy koledzy. Dla porównania w Szwajcarii średnia sięga aż 113 tys. euro
Niezależnie od stanowiska, praca w kokpicie Ryanaira w Hiszpanii to znacznie lepsze warunki niż mogłoby się wydawać w przypadku taniej linii.





