więcej okazji z Fly4free.pl

Ryanair musi oddać 60 mln zł dopłat za otwieranie nowych tras! To te słynne „umowy marketingowe”

Foto: Dmitry Birin / Shutterstock
[AKTUALIZACJA, dochodzi komentarz Ryanaira] Komisja Europejska uznała, że Ryanair i lotnisko Frankfurt-Hahn otrzymały niedozwoloną pomoc publiczną, którą teraz będą musiały zwrócić. W przypadku Ryanaira chodzi o kwotę 13-14 mln euro (55-59 mln zł), zaś lotnisko Frankfurt-Hahn ma oddać 1,25 mln euro.

To dość ciekawa sprawa, która dotyczy jednego z największych problemów w branży lotniczej, czyli pomocy publicznej. Bo choć wspieranie przewoźników przez lokalne samorządy i lotniska jest zakazane, to w praktyce jest to martwy przepis, często obchodzony także w Polsce. Choćby poprzez szeroko znane u nas „umowy marketingowe”, czyli kontrakty na reklamę danego samorządu przez linię lotniczą, która nie jest niczym innym niż dopłatą do otwierania przez przewoźnika nowych połączeń. Czasem jednak Komisji Europejskiej uda się kogoś „złapać” na gorącym uczynku, tak jak teraz stało się w przypadku Ryanaira.

Komisja Europejska uznała, że pewne działania lokalnego rządu Nadrenii-Palatynatu nosiły znamiona niedozwolonej pomocy publicznej i zobowiązała rząd Niemiec do odzyskania uzyskanych przez Ryanaira pieniędzy. Chodzi o 13-14 mln euro plus odsetki. Co ciekawe, 1,25 mln euro ma też zwrócić lotnisko Frankfurt-Hahn, które jest jednym z największych lotnisk Ryanair w Europie. Z systemu rezerwacyjnego wynika, że obecnie irlandzki przewoźnik lata tu na ponad 40 trasach w całej Europie i nie tylko (m.in. obsługuje 3 połączenia do Maroka).
Z komunikatu KE wynika, że zwrotowi podlegają między innymi pieniądze z dwóch umów marketingowych zawartych między landem Nadrenia-Palatynat a Ryanairem z roku 2005 i 2017.

Ryanair nie skomentował na razie decyzji Komisji Europejskiej. W ostatnich tygodniach irlandzka linia wydała komunikat, w którym wezwała Niemcy do zniesienia wysokiego podatku pasażerskiego i obniżenia innych opłat. Groziła przy tym, że jeśli tak się nie stanie, będzie zmuszona do zredukowania swojej oferty połączeń u naszych zachodnich sąsiadów. Szybko przeszła też od słów do czynów, zmniejszając liczbę lotów i kasując część tras z Berlina, w tym połączenie do Krakowa.

Co na to Ryanair?

Irlandzka linia odniosła się w środę do orzeczenia KE.

„Cieszymy się, że Komisja Europejska uznała, że wszystkie umowy między Ryanairem i lotniskiem Frankfurt-Hahn zawarta w latach 2013-2016 były zawarte zgodnie z przepisami UE (…). Jednocześnie decyzja, by przebadać historyczne – prawie 20-letnie – umowy w sprawie rzekomej niedozwolonej pomocy publicznej, jest zaskakująca w kontekście tego, że nie udało się odzyskać ogromnej, wartej ponad 5 mld euro pomocy publicznej, jaką otrzymała Lufthansa w związku z COVID-19, która została uznana za nielegalną przez Trybunał Sprawiedliwości UE w maju 2023 roku. Całkowita pomoc dla linii z Lufthansa Group wyniosła 11 mld euro, co zniszczyło konkurencyjność rynku lotniczego w Niemczech i sprawiło, że tamtejszy rynek lotniczy notuje najsłabsze ożywienie w Europie w stosunku do okresu sprzed pandemii (…). Ryanair kolejny raz wzywa panią komisarz Vestager, by nakazała Niemcom odzyskanie nielegalnej pomocy publicznej od Lufthansy i wprowadziła adekwatne działania, by choć częściowo naprawić straty wyrządzone przez tą decyzję” – czytamy w komunikacie Ryanaira.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Generalnie jest to dość skandaliczne i powinno być zakazane. Nie dość że paliwo lotnicze jest opodatkowane sporo niżej od samochodwego to jeszcze miliony z kas samorządów sa przepompowywane częściowo do kieszeni rynair/Wizzair a częsciowo do kieszeni latających.Naprawdę to nie jest właściwe by z podatków wszystkich, również tych których na latanie nie stać, finansowane były zyski Ryaanair i tanie połączenia dla tych których na to stać.
jp1, 10 września 2024, 15:49 | odpowiedz
Nareszcie. Czas na polskie lotniska.
RosaVonJungingen, 10 września 2024, 16:00 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »