REKLAMA

Latasz z największych lotnisk w Polsce? Szykuj się na kolejki, bo będzie ciasno!

chopin airport
Foto: Tupungato / Shutterstock

Kolejki do kontroli bezpieczeństwa, długie oczekiwanie przy wylotach i po przylotach w strefie Non-Schengen, wypełniona ludźmi poczekalnia – to tylko kilka z utrudnień, które w ostatnim czasie dają się we znaki podróżującym zarówno z lotniska w Balicach jak i tych na Okęciu. Nowe połączenia cieszą pasażerów, ale są też wyzwaniem dla zapchanych portów, które muszą czym prędzej rozwiązać problem braku przepustowości. A póki co rozwiązań jak na lekarstwo…

Kto miał okazję podróżować z krakowskiego lotniska dowolnego poranka od czasu wprowadzenia jesiennego rozkładu lotów, ten prawie na pewno napotkał spore kolejki do kontroli w strefie bezpieczeństwa. Zdarza się, że ludzi jest tak wielu, że obsługa lotniska musi wyłapywać tych, którzy mają najmniej czasu do odlotu i pomagać im czym prędzej przebrnąć przed procedury.

***

10-lat Fly4free.pl! Wygraj iPhona 11 lub hulajnogi Xiaomi. Odbierz kod rabatowy od Qatar Airways >>

***

Nasi czytelnicy regularnie skarżą się też na kolejki do odprawy w strefie Non-Schengen, choć z mojego doświadczenia wynika, że akurat ta kwestia zależy od pory dnia. Czasem można trafić na zupełnie puste stanowiska, ale czasem przyjdzie wam odczekać naprawdę wiele minut w długim ogonku do sprawdzenia dokumentów. Pamiętajmy jednak, że sytuacja pogorszy się w sezonie letnim, gdy American Airlines uruchomi nową trasę do Chicago, a LOT zwiększy liczbę lotów na tej samej trasie i uruchomi sezonowe połączenie do Nowego Jorku.

Podobne problemy ma też Lotnisko Chopina, które tak samo jak Kraków Airport regularnie rozszerza swoją siatkę połączeń, dokłada nowe połączenia i zwiększa częstotliwość lotów.

Na szczęście krakowskie lotnisko kilka dni temu zapowiedziało wprowadzenie bramek biometrycznych, które mają przyśpieszyć i ułatwić odprawę w strefie Non-Schengen. Takie sam system funkcjonuje już od kilku miesięcy na lotniskach w Warszawie i Modlinie. Dodatkowo w najbliższych kilkunastu latach, lotnisko w stolicy Małopolski będzie się regularnie rozbudowywać. Docelowo przebudowa zakończy się jednak dopiero w 2036 roku.

Powiększony zostanie terminal pasażerski, z 55 do 80 tys. mkw. i jednocześnie zastąpi istniejący terminal cargo. Ten zaś zostanie wyburzony, a jego nowa wersja powstanie przy drodze wojewódzkiej nr 774. Dzięki temu będzie tam można magazynować nawet 30 proc. więcej ładunków – opisywaliśmy inwestycję na łamach Fly4free.pl w kwietniu tego roku.

A co z Lotniskiem Chopina? Tu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana ze względu na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nie jest tajemnicą, że stołeczny port jeszcze przed otwarciem CPK musi być rozbudowany, bo jego przepustowość już teraz jest na wyczerpaniu. I tak właśnie miało się stać. Tymczasem okazuje się, że plany nieco się zmieniły…

Czekamy na wyniki analizy dotyczącej Lotniska Chopina, która ma być w połowie 2020 r. Kierunek wydaje się oczywisty. Potrzebne są inwestycje niezbędne do likwidacji wąskich gardeł, które mogą o kilka milionów powiększyć przepustowość Chopina do momentu, w którym uruchomimy CPK – powiedział Marcin Horała (pełnomocnik rządu ds. CPK), w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną. –  Nie ma sensu inwestować grubych miliardów, jeśli taka inwestycja nie zamortyzuje się do momentu oddania Baranowa. To lotnisko i tak ma ograniczenia przestrzenne, środowiskowe związane z hałasem, których nie przeskoczymy. Nie zrobimy nigdy z Okęcia portu lotniczego na 50 mln osób rocznie bez względu na wydaną sumę – dodał.

Co to oznacza dla przeciętnego pasażera? Że skoro analiza będzie dostępna w połowie 2020 roku, to dopiero wtedy będzie można rozpisać pierwsze przetargi. Czas realizacji oddala się więc coraz bardziej i trudno nawet określić konkretną datę, kiedy prace mogłyby się rozpocząć

Biorąc pod uwagę, że władze lotniska i linie lotnicze nie będą chciały zwolnić tempa, czekają nas kolejne testy przepustowości portów i… cierpliwości pasażerów. A będą mieli czas się nad tym zastanawiać, bo kolejki nawet przy uruchomieniu bramek biometrycznych i jakichś doraźnych, tymczasowych rozwiązaniach, będą raczej tylko rosnąć.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.