Najbardziej wyczekiwana nowa linia świata nie wystartuje w tym roku? Wszystkiemu winny Boeing
Mało co budzi większe emocje w branży lotniczej niż zapowiadany na ten rok debiut Riyadh Air. Nowy flagowy przewoźnik Arabii Saudyjskiej ma rzucić rękawicę liniom Emirates oraz Qatar Airways i uczynić z lotniska w Rijadzie (które w najbliższych latach przejdzie potężną rozbudowę) jeden z największych portów na świecie.. Plany Saudyjczyków są niezwykle ambitne: do 2030 roku nowa linia ma połączyć Arabię Saudyjską z ponad 100 lotniskami na całym świecie. Tyle, że… już na starcie nowy przewoźnik boryka się z opóźnieniami i przesuwa planowaną na wiosnę tego roku datę startu. Wszystkiemu winny jest Boeing, który ma potężne problemy z terminowością dostaw nowych samolotów dla swoich klientów. Jak wygląda sytuacja?
Ayia Napa od 2998 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Antalya od 2661 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Costa Brava od 2028 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
W marcu ubiegłego roku Riyadh Air podpisał umowę z Boeingiem na dostarczenie 39 nowych Boeingów 787-9 Dreamliner z opcją na powiększenie zamówienia o 33 kolejne maszyny tego typu. Pierwsze samoloty Riyadh Air miał otrzymać w I kwartale tego roku, by w połowie roku wystartować z 3 maszynami na start. Wiemy już jednak, że tak się nie stanie. W czwartek Bloomberg poinformował, że Boeing nie dostarczy w tym roku 8 Dreamlinerów nowej linii, a tylko 4, a jednocześnie pod znakiem zapytania stoi harmonogram dostaw.
– Tak jak inni musieliśmy dostosować się do obecnych prognoz dostaw – mówi prezes przewoźnika Tony Douglas w rozmowie z brytyjskim „Telegraph”. Obecnie plan zakłada uruchomienie regularnych lotów pod koniec 2025 roku, jednak nie można wykluczyć, że ten plan jeszcze mocniej się przesunie.
– Patrząc na obecne prognozy, jestem przekonany, że otrzymamy w tym roku zamówione samoloty. Czy nie ma ryzyka, że tak się nie stanie? Absolutnie nie – mówi Douglas.
Przypomnijmy, że Boeing dostarczył przewoźnikom tylko 348 samolotów w 2024 roku, a w rok wcześniej było to 528 maszyn.
Kilka dni temu linia Riyahd Air wyleasingowała pierwszego Boeinga 787-9 Dreamliner, który wcześniej latał w barwach linii Oman Air. Maszyna ta nie będzie jednak wykonywała regularnych lotów – przewoźnik wykorzysta ją do lotów szkoleniowych oraz wszelkich niezbędnych formalności do otrzymania licencji przewoźnika AOC.





