Biblia pasażera: Rezerwacja biletów w Wizz Air krok po kroku (poradnik)
Krok 1 – rejestracja lub logowanie:
Zanim przejdziemy do rezerwacji, warto zarejestrować się na wizzair.com, ponieważ wówczas nasze dane będą uzupełniane automatycznie podczas rezerwacji kolejnych biletów, będziemy też mogli zapłacić przelewem. Ponadto, profil użytkownika umożliwi późniejsze zarządzanie wszystkimi naszymi rezerwacjami po zalogowaniu do konta myWIZZ.
Jeżeli posiadamy już konto na stronie Wizz Air, logujemy się za pomocą identyfikatora, będącego adresem e-mail i zdefiniowanego wcześniej hasła. Jeśli nie mamy swojego profilu, możemy kliknąć link „ZAREJESTRUJ SIĘ”, znajdujący się z prawej strony, obok okienka, w którym wybieramy trasę i termin lotu lub dokonać rejestracji w późniejszym kroku rezerwacji.
Podczas tworzenia profilu, uzupełniamy swoje dane kontaktowe w formularzu rejestracji. System nie umożliwia stosowania niestandardowych znaków, w tym polskich liter, a także myślników, dlatego kod pocztowy wpisujemy jednym ciągiem znaków (12345). Numer telefonu należy poprzedzić kodem kraju bez zera (np. 48123456789). Podany przez nas adres e-mail będzie w przyszłości identyfikatorem użytkownika myWIZZ. Definiujemy swoje hasło dostępu do profilu, aby w przyszłości logować się za jego pomocą na stronie przewoźnika.
Aby zakończyć rejestrację, klikamy „KONTYNUUJ” …i jesteśmy zalogowani. Nasze dane możemy w przyszłości edytować po zalogowaniu, wybierając na stronie głównej „Profil” > „Edytuj dane”.
Krok 2 – wybór trasy i daty:
Przechodzimy na stronę główną lub klikamy na górze zakładkę „ZAREZERWUJ LOT”. Jedną z zalet charakterystycznej różowo-fioletowej witryny Wizz Air jest mapa z siatką połączeń. Kierując kursor na poszczególne miasta na mapie w centralnej części strony głównej, możemy sprawdzić jakie loty możliwe są z danego miejsca.
W okienku do rezerwacji najpierw z rozwijanych list wybieramy miejsce odlotu i przylotu. Następnie zaznaczamy daty lotów w kalendarzu, decydując czy interesuje nas lot powrotny (w obie strony) czy podróż w jedną stronę i wybieramy liczbę pasażerów. Po kliknięciu „SZUKAJ”, przejdziemy do kolejnego etapu rezerwacji.
Krok 3 – wybór konkretnego lotu, waluty i sposobu płatności:
W kolejnym etapie możemy porównywać ceny i godziny lotów w poszczególnych dniach, klikając wstecz lub w przód. Jeżeli w wybranych przez nas uprzednio terminach nie ma żadnych połączeń, daty te nie zostaną wyświetlone. Podane tu ceny uwzględniają opłatę rezerwacyjną, której wysokość zależy od wybranej formy płatności (karta Citibank Wizz Air: 0 zł, konto WIZZ: 0 zł, przelew bankowy: 18 zł, karta Maestro: 27 zł, karta Visa lub MasterCard: 36 zł / od osoby za każdy odcinek lotu). Aby zobaczyć rzeczywisty koszt, jaki poniesiemy, w granatowym oknie z prawej strony wybieramy z rozwijanej listy preferowaną formę płatności za lot oraz walutę, w jakiej chcemy dokonać przelewu (będziemy jeszcze mogli ją zmienić w ostatnim etapie rezerwacji).
Jedyną kartą, która zwalnia z prowizji jest płatność kartą kredytową Citi Wizz Air. Wniosek o kartę można złożyć przez Internet. Aby ją otrzymać, trzeba spełnić kryteria określone przez bank Citi Handlowy (szczegóły pod tym linkiem w artykule o karcie). Posiadacze karty mogą zapłacić za bilet za pomocą punktów zgromadzonych za wszelkie transakcje nią dokonane (wówczas podczas płatności należy wybrać metodę płatności „Konto WIZZ”).
Możemy porównywać ceny lotów w poszczególnych tygodniach, klikając „Pokaż poprzednie dni”/”Pokaż kolejne dni”. Wybieramy dzień lotu, na który się zdecydowaliśmy, zaznaczając dany wiersz (zostanie on wówczas podświetlony na różowo) – z lewej strony wylot, z prawej powrót. Wówczas pojawi się propozycja wykupienia członkostwa w Wizz Discount Club za 130 zł na okres 1 roku. Funkcja ta umożliwia właścicielowi konta, do którego jest przypisana i jego towarzyszom podróży (jeśli ich dane znajdują się na jednej rezerwacji wraz z właścicielem konta) zakup biletów w gwarantowanych niższych cenach (jak na przykładowej rezerwacji poniżej). Więcej szczegółów w linku.
Wówczas w granatowym oknie z prawej strony wyświetlone zostaną szczegóły wybranego lotu i podsumowanie ceny (po doliczeniu opłaty transakcyjnej). W dolnej części strony znajdują się warunki taryfowe. Zaznaczamy pole „Akceptuję Zasady poufności i Ogólne warunki przewozu”. Aby przejść do następnego etapu, klikamy „KONTYNUUJ”.
Krok 4 – dane pasażerów i bagaż:
Jeśli zapomnieliśmy się zalogować lub nie utworzyliśmy jeszcze konta użytkownika na stronie, możemy tego dokonać na tym etapie rezerwacji, uzupełniając formularz rejestracji (patrz: krok 1).
Następnie uzupełniamy dane dotyczące podróżnych i podejmujemy decyzję o ewentualnym dokupieniu dużego bagażu podręcznego lub bagażu rejestrowanego. Jeżeli osoba, z której konta użytkownika dokonywana jest rezerwacja wykupuje jeden z biletów dla siebie, zaznacza pole „Podróżuję” i wówczas zostaną tu skopiowane dane podane podczas rejestracji. Poniżej uzupełniamy dane pozostałych pasażerów, decydując dla każdej osoby o sposobie odprawy i potrzebnym bagażu. Aby zminimalizować koszty, wybieramy odprawę przez Internet, brak bagażu rejestrowanego i bezpłatny mały bagaż podręczny. Odprawa przez Internet jest bezpłatna i jeśli zdecydujemy się na tę opcję, będziemy musieli odprawić się online na wizzair.com w terminie od 14 dni do 3 godzin przed lotem (dla każdego odcinka lotu i dla każdego pasażera osobno) oraz wydrukować swoją kartę pokładową i przedstawić ją przy wyjściu do samolotu wraz z dokumentami podróży (paszportem lub dowodem osobistym). Natomiast odprawa na lotnisku rozpoczyna się na 2 godziny przed planowanym odlotem i kończy 40 minut przed godziną lotu zgodnie z rozkładem na lotnisku. Jeżeli planujemy podróż dłuższą niż tydzień i jesteśmy pewni, że nie będziemy mieli dostępu do Internetu i drukarki, dla lotu powrotnego wybierzmy lepiej odprawę na lotnisku (chociaż kafejki internetowe są teraz praktycznie wszędzie).
Jak już wspominałam w poradniku Rezerwacja biletów w Ryanair krok po kroku, podobnie w przypadku linii Wizz Air, pasażerowie mogą przewozić bezpłatnie jedną sztukę bagażu podręcznego, jednak w przypadku węgierskiej linii lotniczej, darmowy bagaż jest mniejszy niż w Ryanair – nie może on przekraczać wymiarów 42x32x25 cm (mały bagaż podręczny) i musi się mieścić pod siedzeniem przed pasażerem, ale nie musi spełniać żadnych limitów wagowych. Jeżeli bagaż podręczny przekracza wymiary małego bagażu podręcznego, ale nie jest większy niż 56 x 45 x 25 cm (duży bagaż podręczny), można wnieść go na pokład samolotu po uiszczeniu opłaty w wysokości 45 PLN (na lotnisku dopłacimy więcej). Bagaż ten również nie ma ograniczeń wagowych, ale musi się mieścić w schowku nad siedzeniami pasażerów, gdzie pasażer musi być w stanie umieścić go samodzielnie.
Pamiętajmy też, że zarówno zawartość bagażu kabinowego jak i rejestrowego podlega ograniczeniom (szczegóły na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dodatkowo możemy wnosić bez dodatkowych opłat następujące przedmioty: płaszcz lub koc, telefon komórkowy, materiały do czytania podczas lotu, parę kul w przypadku osób niepełnosprawnych ruchowo, a dla dzieci w wieku poniżej 2 lat – żywność, składany wózek dziecięcy albo małe łóżeczko.
Jeżeli wystarczy nam tylko mały bagaż podręczny, wybieramy taką opcję, natomiast w polu „Bagaż” wybieramy wybieramy z listy „Brak – bezpłatnie”. Jeśli zdecydujemy się na zakup bagażu rejestrowanego, musimy zaznaczyć ile sztuk bagażu zamierzamy odprawić, oraz uiścić odpowiednią opłatę. Zwróćmy uwagę, że bagaż rejestrowany w Wizz Air może ważyć maksymalnie 32 kg, a więc naprawdę DUŻO – więcej niż w przypadku większości linii lotniczych!
Każdy pasażer może przewieźć do 6 sztuk bagażu rejestrowanego – za pierwsze trzy sztuki bagażu rejestrowanego można zapłacić online, lecz za kolejne dopiero na lotnisku. Kolejne sztuki bagażu można dodać w późniejszym terminie na stronie wizzair.com lub za pośrednictwem Telecentrum, dokonując opłaty w tej samej wysokości (68 zł/szt. za lot za osobę). Przy dokonywaniu opłaty za dodatkowe sztuki bagażu na lotnisku, należna opłata za bagaż jest wyższa. Jeżeli odprawimy mniejszą od wcześniej opłaconej liczbę sztuk bagażu, opłata nie zostanie nam zwrócona. Opłata za minutę połączenia z polskim Telecentrum wynosi 4,26 zł.
Jeśli nasza rezerwacja obejmuje pasażera, który wymaga specjalnej pomocy, pod jego imieniem i nazwiskiem zaznaczamy okienko „Ograniczona mobilność”. Na koniec klikamy „KONTYNUUJ”.
Krok 5 – usługi opcjonalne:
Podobnie jak w przypadku linii Ryanair, jeśli dążymy do minimalizacji kosztów biletu, NIE wykupujemy żadnych dodatkowo płatnych opcji:
WIZZ XXLong – miejsce z dodatkową przestrzenią na nogi – 36 zł za lot za pasażera
Usługa ta pozwoli nam zarezerwować miejsca w samolocie w rzędzie przy wyjściach awaryjnych, które są bardziej komfortowe, ze względu na większą przestrzeń z przodu. Po zaznaczeniu tej opcji, cena usługi zostanie automatycznie dodana dla KAŻDEGO pasażera w danej rezerwacji. Otrzymamy specjalny znaczek przyklejony do karty pokładowej. Trzeba jednak pamiętać, że z usługi tej mogą korzystać jedynie pasażerowie, którzy mają ukończone 18 lat, posiadają podstawową znajomość języka angielskiego, są pełnosprawne i będą w stanie otworzyć wyjście awaryjne nad skrzydłem w razie wypadku. Na miejscu zostaniemy poinstruowani na temat ręcznej obsługi wyjścia awaryjnego nad skrzydłem. Bagaż podręczny musi zostać umieszczony w schowku nad siedzeniem podczas startu i lądowania. Zgodnie z zasadami na stronie Wizz Air, ze względów bezpieczeństwa, pasażerowie otyli, wymagający pomocy, podróżujący z niemowlętami (poniżej 2 roku życia), jak również kobiety w ciąży NIE mogą siedzieć w rzędach przy wyjściach awaryjnych. Jeśli okaże się, że nie spełniamy kryteriów, zostaniemy przesadzeni (a opłata za usługę jest bezzwrotna). W przypadku zmiany rezerwacji, Wizz Air nie gwarantuje, że miejsce z dodatkową przestrzenią na nogi będzie dostępne na nowym locie.
WIZZ Reserved seat – Zarezerwowane miejsce – 36 zł za lot za pasażera
Zaznaczenie tej opcji pozwoli nam na wybór jednego z dostępnych miejsc w 2 pierwszych rzędach samolotu.
WIZZ Xpress Priorytet wejścia na pokład – 18 zł za lot za pasażera
Podobnie jak w Ryanair – zakup tej usługi gwarantuje wejście do samolotu w pierwszej grupie pasażerów. Otrzymamy specjalną naklejkę na kartę pokładową. Pamiętajmy, że w przypadku niektórych portów lotniczych, do samolotu zawiezie nas autobus, a wówczas można będzie priorytetowo zająć miejsce jedynie w autobusie… Wizz Air radzi: „Aby jak najszybciej wysiąść z autobusu, należy przejść do przedniej części pojazdu, ponieważ tylko przednie drzwi będą otwarte. Nie możemy jednak zagwarantować pierwszeństwa przy wysiadaniu z autobusu.” Decyzja należy do Was:)
WIZZ Flex – 45 zł za lot za pasażera
Zaznaczenie tej opcji pozwoli nam na późniejsze bezpłatne dokonanie dowolnej liczby zmian terminu, godziny i trasy lotu przez Internet (do 3 godzin przed planową godziną wylotu), jednak w usłudze tej nie jest dostępna zmiana nazwiska. Po wykupieniu WIZZ Flex, nie będzie pobierana opłata standardowa za modyfikacje dokonywane przez stronę wizzair.com lub Telecentrum. Będzie trzeba natomiast pokryć ewentualną różnicę w cenie za przewóz, a pamiętajmy, że bilety lotnicze szybko drożeją i może się okazać, że taniej wykupić nowy lot u konkurencji.
Ubezpieczenie podróżne – 49 zł – 111 zł za lot za pasażera (w zależności od długości pobytu)
Ogólne warunki polisy ubezpieczeniowej oferowanej przez Wizz Air znajdują się pod tym linkiem. Warto porównać ceny innych ubezpieczycieli, prawdopodobnie będą bardziej korzystne. Jeżeli potrzebujemy polisę, określamy zakres czasowy pobytu, jeżeli nie (np. jesteśmy już ubezpieczeni w podobnym zakresie), wybieramy z rozwijanej listy opcję: „Nie, dziękuję”.
Transport na lotnisko/z lotniska – opłaty różne w poszczególnych miastach
Możemy zarezerwować transport minibusem, autokarem lub pociągiem pomiędzy centrum miasta, a lotniskiem (i z powrotem), a w niektórych krajach nawet do hotelu lub miejsca zamieszkania. Rozkład przejazdów i wszystkie niezbędne informacje na temat tej usługi znajdziemy w e-mailu potwierdzającym lot. Otrzymamy też w nim odsyłacz do strony internetowej firmy przewozowej, gdzie należy podać adres docelowy lub adres odbioru pasażera (w przypadku transportu powrotnego na lotnisko) – dopiero wówczas rezerwacja transportu zostaje potwierdzona. Busy oznaczone są logiem Wizz Air. Przystanki możemy obejrzeć na mapie na stronie Wizz Air.
Gwarancja przylotu na czas– 45 zł za lot za pasażera
Po wykupieniu tej opcji otrzymamy kredyt w wysokości 100 euro (na pasażera), jeśli lot będzie opóźniony o co najmniej 1 godzinę – niezależnie od przyczyny opóźnienia. Zabezpieczenie nie dotyczy sytuacji, w której klienci zostali powiadomieni o opóźnieniu przynajmniej 48 godzin wcześniej. Opóźnienie jest obliczane na podstawie godziny przylotu (tzn. godziny lądowania) samolotu. Kredyt zostanie automatycznie zapisany na konto WIZZ zarejestrowanego klienta w ciągu 7 dni od opóźnionego lotu i jest ważny przez rok od jego otrzymania. Pozwolę sobie tylko zwrócić uwagę, że może on zostać wykorzystany jedynie na zakup lotów Wizz Air i dowolnych dodatkowych produktów. Przy tej okazji warto sobie przypomnieć prawa, jakie nam przysługują na wypadek opóźnienia lub odwołania lotu (te akurat bezpłatnie!).
Potwierdzenie rezerwacji w SMS – 5 zł
Po wykupieniu tej opcji otrzymamy dane dotyczące naszego lotu na numer telefonu komórkowego podanego w danych kontaktowych. Wszystkie informacje dotyczące dat, godzin, numeru lotu itd., a także ewentualnych zmian, otrzymamy tak czy inaczej BEZPŁATNIE na maila. Wizz Air przekonuje nas co prawda, że wykupując potwierdzenie w SMS możemy „przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego unikając drukowania”, jednak równie dobrze możemy sobie sami zapisać te informacje w telefonie:)
Krok 6 – dane kontaktowe:
Na tym etapie możemy sprawdzić i edytować dane kontaktowe przypisane do konta myWIZZ, z którego dokonujemy rezerwacji. Jeżeli podróżujemy służbowo i potrzebujemy fakturę, w tym kroku rezerwacji podajemy nazwę firmy oraz numer NIP.
Krok 7 – płatność za lot:
Jeżeli macie już dość różowego i fioletowego koloru, pocieszę Was, że to już ostatni etap rezerwacji:) Podejmujemy ostateczną decyzję o sposobie zapłaty za bilet: do wyboru mamy kartę kredytową (tak naprawdę przy wybraniu tej opcji również bez problemu dokonamy płatności zwykłą kartą debetową), przelew bankowy oraz płatność punktami z konta Wizz lub kuponem Wizz.
W przypadku płatności kartą (np. Citi Wizz Air) należy podać rodzaj karty, jej numer, nazwisko posiadacza i datę końca ważności podaną na karcie (EXPIRES:) oraz numer CVV (trzycyfrowy kod wydrukowany na pasku podpisu na odwrocie karty).
Jeżeli kupujemy lot z innego kraju niż Polska i cena biletu podana jest w obcej walucie, możemy dokonać przewalutowania, co umożliwi nam wykonać transakcję w złotówkach lub innej walucie wybranej z rozwijanej listy w dolnej części ekranu. Otrzymamy ostateczną kwotę, która zostanie pobrana z karty. Finalizujemy płatność i czekamy aż pojawi się ekran z numerem potwierdzenia.
Następnie na ekranie wyświetli się numer potwierdzenia, status rezerwacji, a także szczegóły lotu, dane podróżujących i podsumowanie płatności.
Natomiast jeśli zdecydujemy się na płatność przelewem bankowym , na tym etapie klikamy pole „Przelew bankowy” aby dokonać wstępnej rezerwacji, po czym będziemy musieli dokonać płatności na numer konta Wizz Air, logując się na stronie swojego banku lub wpłacić na poczcie. Przelew bankowy należy zainicjować w ciągu 24 godzin po dokonaniu rezerwacji, a opłata wynosi 18 zł za lot w jedną stronę, osobno za każdego pasażera. Są tylko dwa warunki – płatność przelewem bankowym możliwa jest nie później niż 14 dni przed datą odlotu i tylko jeżeli pasażer ma na koncie mniej niż trzy płatności oczekujące na realizację. W tym przypadku wybieramy z listy lokalizację konta, na które chcemy dokonać przelewu (kraj, do którego chcemy wysłać pieniądze). W przypadku płatności z polskiego konta w złotówkach, będzie to Polska. Na koniec klikamy „DOKONAJ PŁATNOŚCI”.
Następnie na ekranie wyświetli się numer potwierdzenia oraz status rezerwacji: „Utrzymaj” ponieważ zarezerwowaliśmy lot, ale jeszcze nie dokonaliśmy płatności.
Otrzymamy też szczegółowe informacje o przelewie bankowym, a więc numer konta, na jakie możemy przelać należną kwotę, nazwa posiadacza konta oraz wskazówki, co należy wpisać w tytule przelewu. Postępujemy zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi pod danymi do przelewu. Dostępne są następujące konta bankowe:
Te same informacje otrzymamy też na adres e-mail podany podczas rejestracji (jeśli nie – sprawdźmy w skrzynce SPAM). Wizz Air daje nam możliwość wyboru jednego z 2 kont – w bankach: Citybank Handlowy lub Pekao SA. Jeśli posiadamy konto w polskim banku, wybieramy numer konta dla przelewów krajowych. Posiadaczem rachunku jest Wizz Air Hungary Kft.
Jako nazwę odbiorcy wpisujemy: Wizz Air Hungary Kft, pola dotyczące adresu pozostawiamy puste. W tytule przelewu podajemy nasz kod rezerwacji (numer potwierdzenia, składający się z 6 znaków) w pierwszym polu komentarza. Jeżeli dostępne są dalsze wolne linijki dla tytułu przelewu, podajemy również imię i nazwisko pierwszego pasażera w rezerwacji. Jeśli natomiast mamy do wypełnienia tylko jedno pole komentarza, wpisujemy w nie WYŁĄCZNIE 6 znaków kodu rezerwacji. Jeżeli informacje podane w polu komentarza nie będą zgodne z informacjami podanymi podczas rezerwacji, zidentyfikowanie rezerwacji będzie niemożliwe i zostanie ona anulowana. Jeżeli nie otrzymamy potwierdzenia mailowego w ciągu 5 dni od dokonania przelewu, należy skontaktować się z Telecentrum, aby sprawdzić czy płatność wpłynęła na konto. Jeżeli zweryfikowanie płatności nie będzie możliwe, klient może zostać poproszony o przedstawienie dowodu płatności. Jeśli przelew został wykonany w ciągu 24 godzin od rezerwacji, potem mamy jeszcze 5 dni od momentu dokonania rezerwacji na to, aby kwota płatności wpłynęła na konto – w przeciwnym razie rezerwacja zostanie anulowana.
Po dokonaniu przelewu możemy zalogować się na stronie Wizz Air i kliknąć „Rezerwacje”, aby zobaczyć listę wszystkich naszych planowanych lotów, a także historię tych, które już odbyliśmy w przeszłości. Klikając w poszczególne rezerwacje możemy sprawdzić jej status (np. upewnić się, czy rezerwacja opłacona przelewem została już potwierdzona przez Wizz Air). Jeśli nie minęło jeszcze 5 dni od momentu rezerwacji, nie ma się co denerwować – czekajmy cierpliwie:) Po zaksięgowaniu przelanej kwoty otrzymamy e-mail z informacją o zmianie statusu na stronie na POTWIERDZONA.
Powodzenia w bukowaniu biletów!:)