„Nie kupuję na lotnisku, bo drogo”. Jesteś pewien? Wystarczył mały trik, by wszyscy ruszyli na zakupy
Technologia nazywana “inteligentnym” szkłem niedawno została zamontowana w oknach lotniska Dallas Fort Worth w Teksasie. Choć oficjalnie nowe szyby miały poprawić komfort pasażerów, to w rzeczywistości… zwiększyły one ich chęć na zakupy. I choć to brzmi nieco absurdalnie, to nie jest żart.
Kiedy znajdziemy się w strefie bezcłowej, rzadko zwracamy uwagę na szyby w oknach, dużo częściej patrzymy na to, co znajduje się po ich drugiej stronie. Tymczasem sprawa z teksańskiego lotniska dowodzi, że odpowiedni materiał użyty do wykonania okien potrafi zupełnie niezauważenie wprawić nas w lepszy nastrój, poprawić komfort i… skłonić do jedzenia czy picia.
Cała “mądrość” nowych szyb polega na filtrowaniu promieni słonecznych. Kiedy słońce jest zbyt ostre, szkło samo się przyciemnia, dając wytchnienie zmęczonym pasażerom. To zaś w bezpośredni sposób przełożyło się na diametralny wzrost sprzedaży jedzenia i napojów w lotniskowych sklepach i restauracjach.
Dokładne badania dowiodły, że czas, który teraz pasażerowie spędzają w okolicach bramki z zamontowanymi inteligentnymi szybami wzrósł o 83 proc., a sprzedaż na całym lotnisku jest wyższa o 102 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Do tej pory lotnisko wymieniło okna tylko na próbę, przy jednej bramce, ale można przypuszczać, że spektakularne efekty uboczne staną się przyczyną większego remontu w porcie Dallas Fort Worth.
Dodatkowo nowe szkło zmniejszyło koszty chłodzenia hali odlotów. Na podobne testy zdecydowały się już lotniska Boston Logan, Charlotte-Douglas, San Francisco International i Seattle-Tacoma.
Oczywiście, władze lotniska zapewniają, że wzrost sprzedaży jest miłym, ale jednak efektem ubocznym troski o komfort pasażera. W rzeczywistości badania niejednokrotnie wykazywały, że zrelaksowany pasażer jest skłonny wydać więcej pieniędzy w strefie bezcłowej. Dlatego dbanie o komfort podróżnych to w rzeczywistości sprawdzony sposób na zwiększenie zysków. To m.in. z tego powodu na lotniskowych podłogach zobaczymy wykładziny, a wszędzie będą zamontowane niższe sufity, naturalne oświetlenie i wygodne siedzenia – które mają pomóc w metaforycznym sensie ocieplić atmosferę, a w sklepach zawsze będą czekać mili i pomocni pracownicy.