więcej okazji z Fly4free.pl

Przeszklone atrium i dach w kształcie diamentu. Tak będzie wyglądał terminal i dworzec CPK!

Foto: CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. Wiadomo, jak będzie wyglądał terminal pasażerski, czyli „serce CPK”, a także ściśle zintegrowana z nim główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy.

Koncepcję architektoniczną megalotniska w Baranowie przygotował brytyjskie konsorcjum Foster + Partners oraz Buro Hapold. Przedstawienie jej dzisiaj oznacza przejście do kolejnego etapu inwestycji, czyli projektu budowlanego. Jak będzie wyglądał sam terminal?

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2025-09-25T20:57:01.248Z przez Wakacje.pl

Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego.
Atrium będzie ogólnodostępne – ma się znajdować przed stanowiskami kontroli bezpieczeństwa.

Terminal pasażerski lotniska ma mieć ok. 400 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.

Foto: CPK
Foto: CPK

– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne 2 powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – mówi Grant Brooker, Head of Studio, Foster Partners.

Foto: wizualizacja
Foto: CPK

Co jeszcze znajdzie się w CPK?

Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.

Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego.

Foto: CPK

Co z dworcem kolejowym?

Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Będzie się na niego składało 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony. Z dworca kolejowego pasażerowie otrzymają dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City.

Węzeł zostanie także wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.

Foto: CPK

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Ludzie bądźcie świadomi, że na tak dużym lotnisku będzie do pokonanie pieszo kilka kilometrów do samolotu i z samolotu. Na żadnym dużym lotnisku nic nie jest blisko siebie jak w portach regionalnych. Tylko na zdjęciach pokazują, że jest inaczej.
wadl, 6 lipca 2023, 12:24 | odpowiedz
Terminal pasażerski lotniska ma mieć ok. 400 metrów kwadratowych powierzchni i będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Ktoś skopiował i wkleił bezmyślnie? 400 metrów kwadradowych??? 
Mariusz Drzazga, 6 lipca 2023, 12:45 | odpowiedz
Oczywiście pospiech :/ Dzięki, już poprawione! 
Mariusz Drzazga Terminal pasażerski lotniska ma mieć ok. 400 metrów kwadratowych powierzchni i będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Ktoś skopiował i wkleił bezmyślnie? 400 metrów kwadradowych??? 
Mariusz Piotrowski, 6 lipca 2023, 12:52 | odpowiedz
Czy to faktycznie jest problem? 
wadl Ludzie bądźcie świadomi, że na tak dużym lotnisku będzie do pokonanie pieszo kilka kilometrów do samolotu i z samolotu. Na żadnym dużym lotnisku nic nie jest blisko siebie jak w portach regionalnych. Tylko na zdjęciach pokazują, że jest inaczej.
niebanderas!, 7 lipca 2023, 18:01 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »