Przeszklone atrium i dach w kształcie diamentu. Tak będzie wyglądał terminal i dworzec CPK!
Koncepcję architektoniczną megalotniska w Baranowie przygotował brytyjskie konsorcjum Foster + Partners oraz Buro Hapold. Przedstawienie jej dzisiaj oznacza przejście do kolejnego etapu inwestycji, czyli projektu budowlanego. Jak będzie wyglądał sam terminal?
Costa Dorada od 2729 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Monastir od 1962 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Sousse od 2617 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego.
Atrium będzie ogólnodostępne – ma się znajdować przed stanowiskami kontroli bezpieczeństwa.
Terminal pasażerski lotniska ma mieć ok. 400 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.


– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne 2 powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – mówi Grant Brooker, Head of Studio, Foster Partners.


Co jeszcze znajdzie się w CPK?
Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.
Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego.

Co z dworcem kolejowym?
Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Będzie się na niego składało 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony. Z dworca kolejowego pasażerowie otrzymają dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City.
Węzeł zostanie także wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku.