Zainwestują 9 mld w CPK. W zamian będą zarządzać lotniskiem i zgarną 49 proc. udziałów
Pomysł budowy CPK od początku wzbudza wiele kontrowersji. Można wręcz odnieść wrażenie, że inwestycja ma tylu samo przeciwników, co zwolenników. Na tym etapie nie ma jednak wątpliwości, że gigaport powstanie – prędzej czy później. Dziś można mówić o solidnym kroku w przód.
Alanya od 2326 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Antalya od 2011 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Sharm El Sheikh od 2608 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Tuż przed świętami spółka CPK wraz i Polskie Porty Lotnicze podpisały kluczowy list intencyjny. Na podjętej decyzji mają skorzystać obie strony. CPK zyska inwestora, bowiem PPL wyłoży na megalotnisko 9 miliardów złotych, a PPL zyska udziały – aż 49 proc. i będzie zarządcą obiektu. I choć nie jest to szczególne zaskoczenie, bo PPL zarządza już m.in. Lotniskiem Chopina czy portem Warszawa-Radom, to niewątpliwie decyzja ma ogromne znaczenie.
– Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania projektu CPK. PPL stają się strategicznym partnerem CPK. Tę decyzję podjęliśmy, bo chcemy, aby w największy projekt w Polsce była zaangażowana i finansowała go polska firma – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Teraz PPL wspólnie z CPK będzie miał sporo pracy. W ciągu najbliższego roku trzeba przygotować część dokumentacji – w tym tę dotyczącą modelu zarządzania CPK. Transakcja dotycząca udziałów powinna natomiast zostać zrealizowana w ostatnim kwartale przyszłego roku. CPK ma zachować 51 proc. udziałów.
– Polskie Porty Lotnicze to organizacja z wieloletnim doświadczeniem operacyjnym, kompetencjami zarządczymi oraz zasobami ludzkimi niezbędnymi do sprostania wyzwaniom związanym z uruchomieniem i zarządzaniem nowym lotniskiem – podkreśla Andrzej Ilków, prezes PPL. – Nasz udział jako inwestora branżowego w tym historycznym projekcie to naturalna kontynuacja roli, jaką odgrywamy w rozwoju polskiego lotnictwa. Wspólnie z CPK będziemy pracować nad modelem zarządzania, który nie tylko wykorzysta know-how i zasoby obu stron, ale przede wszystkim zapewni ciągłość operacyjną PPL. W szczególności zadbamy o realizację zobowiązań wobec naszych pracowników – dodaje.
Według aktualnego harmonogramu budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma rozpocząć się w 2026 roku, a pierwszy etap otwarcia ma nastąpić w 2032 roku. Zgodnie z założeniami ma obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie. Pół roku temu, na konferencji poświęconej właśnie Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu, poznaliśmy też plany dotyczące szybkiej kolei, która ma dowozić podróżnych do megalotniska. Na ten moment koszt inwestycji to 131 mld zł do 2032 roku, z czego sama część lotniskowa pochłonie 42,7 mld zł.