Fly4free.pl

Znamy podróżnicze trendy 2024 roku. Królować będzie turystyka serialowa i… tańsze alternatywy dla zatłoczonych miejsc

Koncert
Foto: maxbelchenko / ShutterStock
Jakie praktyki i działania związane z planowaniem i odbywaniem podróży będą dominować w 2024 roku? Na takie pytanie postarała się odpowiedzieć zajmująca się rezerwacjami wyjazdów online firma Expedia. Na podstawie szczegółowych danych i przeprowadzonych ankiet ustaliła, które trendy zyskają popularność wśród turystów.

Sztuczna inteligencja przy planowaniu podróży

Pojawienie się takich narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, jak ChatGPT zrewolucjonizowało sporo aspektów naszego życia. Choć wciąż są one w fazie rozkwitu, już teraz niektórzy wykorzystują je chociażby do planowania podróży. Co prawda, jak podaje Expedia, w tym roku tylko 6 proc. podróżnych skorzystało z tego sposobu przy tworzeniu planu podróży, ale już w 2024 roku AI ma odgrywać znacznie ważniejszą rolę.

Twórcy raportu użyli stwierdzenia „pokolenie generatywnej sztucznej inteligencji”. To właśnie ta grupa odbiorców, dzięki osiągnięciu pełnoletności, stworzy nowy trend podróżniczy. Dowodzą temu również wyniki ankiety. Prawie połowa badanych przyznała, że jest zainteresowana wykorzystaniem AI do planowania podróży, a 1/3 ankietowanych uważa, że jest to „bardzo przydatne” narzędzie. Ponadto, 40 proc. osób użyłoby technologii do znalezienia noclegu, 35 proc. do zaplanowania atrakcji, a 33 proc. do porównania lotów.

Zamienniki miejsc docelowych

W pewnym momencie na TikToku popularność zyskał trend tzw. podróbek. Użytkownicy aplikacji dzielili się filmami prezentującymi alternatywne produkty dla swoich droższych zamienników, które ich zdaniem wcale nie były gorsze. Z analizy Expedii wynika, że w 2024 roku zjawisko to będzie widoczne także w przypadku podróży. Rozgłos zyskają miejsca nieoczekiwane i tańsze, ale równie zachwycające i atrakcyjne, co bardziej znane lokalizacje.

Opierając się na analizie wyszukiwań i wzroście ich liczby w ciągu ostatniego roku w aplikacji Expedia, firma pokusiła się nawet o wytypowanie listy takich „zamienników”, które w przyszłym roku będą wiodły prym wśród turystów. Są to:

● Tajpej (zamiennik Seulu),
● Pattaya (Bangkok),
● Paros (Santorini),
● Curacao (Sint Maarten),
● Perth (Sydney),
● Liverpool (Londyn),
● Palermo (Lizbona),
● Memphis (Nashville).

Powyższe miejsca docelowe w ciągu roku zyskały najbardziej na popularności w aplikacji Expedii. Szczególnie wyróżniło się Tajpej na Tajwanie – liczba wyszukiwań lotów na 2024 rok do tego miejsca wzrosła aż o 2786 proc.

Inspiracje podróżnicze z filmów, seriali i programów telewizyjnych

Przy okazji ustalania trendów na 2023 rok Expedia przewidziała, że podczas ustalania planów podróży popularność zyska inspirowanie się miejscami znanymi z filmów i seriali. W rzeczywistości tak właśnie się stało, a trend ten najpewniej utrzyma się na kolejny rok. Świadczą o tym także wyniki ankiety – połowa badanych przyznała, że rezerwowała pobyt w danej lokalizacji po obejrzeniu jej w telewizji, a co czwarty z badanych stwierdził, że obecnie filmy czy programy mają na nich znacznie większy wpływ niż wcześniej.

Również i w tym przypadku Expedia wskazała miejsca, które potencjalnie zyskają na znaczeniu dzięki temu trendowi. Na podstawie nadchodzących premier seriali i filmów, wspólnie z platformami Hotels.com i Vrbo.com firma ustaliła, że w planach podróżniczych na 2024 rok wśród turystów z całego świata będą dominować następujące lokalizacje:

Tajlandia (inspirowana 3. sezonem „Białego Lotosu”),
Rumunia (2. sezon serialu „Wednesday”),
Malta (film „Gladiator 2”),
Paryż (4. sezon serialu „Emily w Paryżu”),
Szkocki region Highlands (kolejne sezony serialu „Outlander”),
Londyn, Bath i Windsor (nowy sezon serialu „Bridgerton” i 6. sezon serialu „The Crown”),
Korea Południowa (2. sezon serialu „Squid Game”),
Florida Keys i Bahamy (nowy program Apple TV „Bad Monkey”),
Australia (film „Faraway Downs” Baza Luhrmanna i prequel Mad Maxa „Furiosa”),
Grecja (film „Argylle”).

Expedia podała także kilka statystyk, które świadczą o wzroście popularności danych miejsc, wynikających z „boomu” na dany serial czy film. Firma opierała się na wyszukiwaniach w swojej aplikacji i serwisie Hotels.com.

● Pierwsze dwa sezony „Białego Lotosu” sprawiły, że liczba podróży na Hawaje i Sycylię wzrosła o 300 proc.
● 1. sezon serialu „Wednesday” przyczynił się do wzrostu liczby wyszukiwań związanych z podróżami do Rumunii o 150 proc.
● Debiut ostatniego sezonu „Emily w Paryżu” sprawił, że liczba wyszukiwań dotyczących Paryża wzrosła o 200 proc.
● Po wyemitowaniu 2. sezonu serialu „Ted Lasso” liczba wyszukiwań hasła „Richmond” w Londynie wzrosła o 160 proc., a po trzecim sezonie podwoiła się.

Turystyka koncertowa

Po zniesieniu pandemicznych restrykcji w większości krajów świata, nowe życie zaczęła branża koncertowa i muzyczna. Efektem były rekordowe widownie na występach znanych artystów, a to z kolei utworzyło nowy trend w postaci turystyki koncertowej. Expedia dowiodła, że będzie on kontynuowany także w 2024 roku. Niemal 70 proc. ankietowanych zdradziło, że chętnie wybiera się na wydarzenie muzyczne do innego miasta, a 40 proc. stwierdziło, że wyjazd na koncert będzie dla nich pretekstem do odwiedzenia nowego miejsca.

Na podstawie analizy cen hoteli i popularności danych miejsc pod kątem organizacji koncertów, Expedia wskazała lokalizacje, które w przyszłym roku będą dominować w turystyce koncertowej. Wśród nich znalazła się m.in. Warszawa, ale także Kuala Lumpur, Edmonton w Kanadzie, Mexico City czy Birmingham.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Łódź (zamiast Paryża)Radom (zamiast Monachium)Białystok (zamiast Moskwy)Koluszki (zamiast Manchesteru)Wołomin (zamiast Palermo)
jp1, 19 listopada 2023, 19:30 | odpowiedz
Na pewno ludzi latają do Paryża dzięki Emily, a przed lotosem nikt o Tajlandii nie pomyślał…
Pralinkakarolinka, 20 listopada 2023, 8:29 | odpowiedz
Użycie chatgpt to jak wciśnięcie pierwszego wyniku w google albo kupno wycieczki od faceta nagabującego na lotniskowym parkingu.
awayaway, 20 listopada 2023, 10:37 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »