Fly4free.pl

Portugalia srogo karze linie. Prawie 100 tys. zł kary za każdego pasażera bez testu, którego przepuszczą

Foto: Hananeko_Studio / Shutterstock
Nowe restrykcje wprowadzone przez Portugalię od 1 grudnia oznaczają jednocześnie, że będzie ona pierwszym krajem w Europie, w którym unijny certyfikat COVID nie będzie uznawany według jego oryginalnych wytycznych. Przeciw nowym obostrzeniom protestują też linie lotnicze, a Komisja Europejska prosi o wyjaśnienia.

Ogłoszone kilka dni temu przez portugalski rząd restrykcje związane z dużym wzrostem liczby zakażeń budzą bardzo duże emocje. Szczególnie zaś przepisy dotyczące przekraczania granicy, które są sprzeczne z niepisanymi unijnymi regułami.

Przypomnijmy: od 1 grudnia osoby zaszczepione i ozdrowieńcy z krajów UE posiadający unijny certyfikat COVID nie będą już mogli swobodnie wjechać do tego kraju. Zamiast tego Portugalia ogłosiła, że wszyscy podróżni będą musieli mieć ze sobą negatywny wynik testu na koronawirusa (PCR lub antygenowego), wykonany w okresie 48 godzin przed planowaną podróżą.
A premier Antonio Costa dodatkowo dodał oliwy do ognia stwierdzając, że obowiązek sprawdzania ważności negatywnych wyników testów będzie spoczywała na liniach lotniczych, które będą musiały bardzo się przyłożyć do kontroli. Dlaczego? Z powodu dotkliwego taryfikatora: przewoźnik będzie musiał zapłacić 20 tys. EUR kary (a więc po obecnym kursie ok. 94 tys. PLN) za każdego pasażera, który zostanie wpuszczony na pokład lotu do Portugalii bez ważnego testu.

Portugalia niejako zmienia więc warunki gry, bo do tej pory obowiązek posiadania ważnych dokumentów podróżnych spoczywał w głównej mierze na pasażerach. Przewoźnicy mieli oczywiście obowiązek kontrolować je przed podróżą, ale bywało z tym różnie. Teraz linie nie będą już miały wymówek, zwłaszcza w obliczu wysokich kar, które będą musiały zapłacić, jeśli nie dopilnują swoich obowiązków. Nie ukrywa tego sam Costa, który – jak cytuje „Rzeczpospolita” – stwierdził, że rząd decyduje się na taki krok, bo linie lotnicze wielokrotnie lekceważyły te przepisy.

A nie jest to jedyna sankcja, bo jak czytamy w „Rz”, Portugalia postanowiła wprowadzić też możliwość czasowego cofnięcia licencji na wykonywanie lotów do tego kraju dla przewoźnika, który nie będzie przestrzegał tych przepisów.

– Jeśli jakaś linia przywiezie chorego na COVID-19, to przez określony czas nie będzie mogła latać do naszego kraju – mówi premier Portugalii.

Przeciw tak restrykcyjnym warunkom protestują linie, m.in. RENA czyli stowarzyszenie portugalskich przewoźników lotniczych. Jej przewodniczący Antonio Moura stwierdził, że wprowadzone nowe obostrzenia są „kompletnie nieproporcjonalne (…) a obowiązek dbania o stan zdrowia publicznego posiada państwo, które musi samo go realizować, ale nie poprzez karanie linii lotniczych”.

Zwrócił też uwagę na wysokość kar, wskazując na to, że już obecnie linie lotnicze płacą za każdy przypadek pasażera, którego wpuszczą na pokład bez ważnego testu – obecnie grzywna w takim przypadku wynosi 2000 EUR od osoby.

– Potencjalna kara dla lotu ze 150 pasażerami na pokładzie to 300 tys. EUR. Myślę, że to wystarczająco odstraszająca praktyka, a zwiększenie grzywny dziesięciokrotnie niczego nie zmieni – mówi Moura.

Foto: ESB Proffesional / Shutterstock

Bruksela zaniepokojona

Jak nietrudno zgadnąć, nowe przepisy budzą duże kontrowersje. Zaniepokojona jest Komisja Europejska, która koordynowała wprowadzenie unijnego paszportu COVID. Wydaje się bowiem, że Portugalia jako pierwsza sprzeciwia się ustaleniom krajów UE i zablokuje dostęp do bezrestrykcyjnych podróży dla osób w pełni zaszczepionych i ozdrowieńców, legitymujących się unijnym certyfikatem.

– W tej chwili nie mamy pełnej informacji o środkach, które są rozważane czy też wprowadzane przez Portugalię. Przyglądamy się informacjom, które są dostępne i następnie będziemy w stanie przedstawić lepszą ocenę. Na razie wciąż to analizujemy – powiedział w piątek rzecznik Komisji Europejskiej ds. migracji Adalbert Jahnz.

Nowe reguły nie oznaczają oczywiście, że Portugalia zupełnie porzuca covidowe paszporty – taki dokument wciąż będzie niezbędny, jeśli ktoś chce wejść do restauracji czy baru.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
I będzie kara za łamanie reguł, jak u nas za Turów?
daniels74, 29 listopada 2021, 17:35 | odpowiedz
Avatar użytkownika
jedyna opcja: bojkotować ten kraj i wybierać inne kierunki (moze wtedy wycofaja sie z tych durnych przepisow)
gosc_us, 29 listopada 2021, 18:35 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »