REKLAMA

Polskie lotniska tracą miliony przez koronawirusa. Które mogą nie wytrzymać kryzysu?

Foto: fotoliza / Shutterstock

Straty liczone w milionach i apele do samorządów z prośbą o pomoc. Tylko niektóre lotniska mogą liczyć na rządową pomoc – mniejsze porty mogą obecnego kryzysu nie przetrwać.

Lotniczy transport pasażerski w naszym kraju praktycznie zamarł od 15 marca i sytuacja ta nie zmieni się przynajmniej do 26 kwietnia, a wiele wskazuje na to, że jeszcze dłużej. Sytuacja finansowa lotnisk jest trudna – portal pasazer.com wyliczył, że każdego dnia tracą one 6 mln PLN, a miesiąc przestoju kosztował polskie lotniska ponad 180 mln PLN. Niektóre lotniska mogą liczyć na pomoc z budżetu państwa – jak czytamy w “Pulsie Biznesu”, rząd przewidział w tarczy antykryzyzoswej dotację w wysokości 142,2 mln PLN dla portów, które będą zobowiązane do utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej.

Które to lotniska? Decyzja jeszcze nie zapadła, ale portal wnp.pl informuje, że będą to lotniska znajdujące się w unijnej sieci transportowej TEN-T. Znajduje się na niej 8 portów: Lotnisko Chopina w Warszawie, Gdańsk, Szczecin, Poznań, Wrocław, Katowice, Kraków i Rzeszów. Na liście brakuje więc portu w Modlinie, a także lotnisk w Bydgoszczy, Zielonej Górze, Łodzi i Szymanach.

Przedstawiciele tych portów jasno deklarują, że znaleźli się w trudnej sytuacji i chcieliby, aby pomoc była rozdzielana równomiernie. Ich sytuacja jest bardzo trudna, więc szukają oszczędności – lotnisko w Łodzi ograniczyło wymiar czasu pracy i wynagrodzeń o 20 procent. Podobne oszczędności mają miejsce w Modlinie.

– Korzystamy z pomocy dla przedsiębiorstw na postojowym. Nie jesteśmy jeszcze w sytuacji, w której powinniśmy ogłosić upadłość, ale pod koniec lipca może do tego dojść – mówi w rozmowie z “Pulsem Biznesu” Marcin Danił, wiceprezes lotniska w Modlinie.

W Modlinie zapadły też decyzje o wstrzymaniu zaplanowanych na ten rok inwestycji w terminalu, przesunięto też wydatki na remonty dróg kołowania. Dzięki tym cięciom w kasie lotniska zostanie dodatkowo ok. 10 mln PLN.

Sytuacja niektórych lotnisk jest znacznie gorsza – w “Dzienniku Gazecie Prawnej” czytamy, że niektóre z nich mają zapasy gotówki, które starczą im ledwie na kilka tygodni.

Foto: Lotnisko Modlin

Jak jest na innych lotniskach?

W relatywnie dobrej sytuacji jest lotnisko w Łodzi, gdzie rada miasta przegłosowała w środę dopłatę dla portu w wysokości 3 mln PLN za straty poniesione w wyniku koronawirusa, a prawdopodobnie do końca roku kwota dotacji zostanie zwiększona o kolejne 3 mln PLN. W sumie lotnisko ma otrzymać od miasta 16-18 mln PLN dopłaty, co powinno zabezpieczyć jego potrzeby na najbliższe miesiące.

Bardzo kiepska jest też sytuacja na lotnisku w Bydgoszczy – w “Gazecie Pomorskiej” czytamy, że póki co miesięczne straty portu mogą sięgać nawet 1,6 mln PLN. W liście wysłanym do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyk prezes portu Tomasz Moraczewski apeluje o pomoc dla portów regionalnych.

Niestety, propozycje tzw. „tarczy antykryzysowej” przygotowanej przez stronę rządową, nie zawierają wystarczającej i adekwatnej do dramatu sytuacji pomocy dla polskich lotnisk. Bez wsparcia Pana, poprzez wprowadzenie rozsądnych zapisów ustawowych, musimy liczyć się z najgorszym scenariuszem, w tym upadłością Spółki, jak i szeregu firm powiązanych oraz bolesnymi konsekwencjami dla wszystkich mieszkańców Kujawsko-Pomorskiego. (…) Funkcjonowanie lotniska przynosi niewątpliwe wymierne korzyści dla Regionu, umożliwiając rozwój międzynarodowych kooperacji biznesowych, organizację wydarzeń sportowych i kulturalnych, budując potencjał turystyczny. Brak dostępu do komunikacji lotniczej skutkować będzie mniejszą dostępnością do regionu, znacznym spowolnieniem gospodarczym, spadkiem PKB, zubożeniem mieszkańców, obniżeniem potencjału i pozycji województwa na tle kraju i arenie międzynarodowej. Funkcjonowanie i dalszy rozwój regionalnego portu leży bezwzględnie w interesie całego regionu” – czytamy w liście.

Problemy mają też duże lotniska. Port lotniczy w Gdańsku podsumował kilka dni temu wyniki za I kwartał – w tym okresie lotnisko wypracowało 6,3 mln PLN zysku netto. To niby dobry wynik, choć z powodu zatrzymania ruchu lotniczego w połowie marca zysk ten jest niższy od analogicznego okresu rok temu aż o 23 procent.

Po wstrzymaniu ruchu lotniczego i ograniczeniu pracy naszego lotniska znaleźliśmy oszczędności tam, gdzie to było możliwe. Renegocjowaliśmy umowy, bo tak jak nasi partnerzy zostaliśmy pozbawieni dochodów. Redukujemy koszty, ale wykorzystujemy w tym celu tylko miękkie narzędzia. Nikogo nie zwalniamy. Część załogi pracuje zdalnie, część jest na urlopach, inni korzystają z płatnej opieki nad dziećmi – mówi Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Gdańsku.

Jakie są perspektywy na ten rok? Niezbyt zachęcające. Prezes portu lotniczego we Wrocławiu Dariusz Kuś stwierdził w rozmowie z portalem pasazer.com, że jego lotnisko obsłuży maksymalnie 40-50 procent ruchu zeszłorocznego. Dla przypomnienia: w 2019 roku lotnisko to obsłużyło 3,5 mln pasażerów.

Zdecydowanie największym problemem dla lotnisk może być jednak przekonanie przewoźników do powrotu na lotniska z taką samą ofertą jak przed pandemią koronawirusa. Przewoźnicy już teraz zapowiadają zmniejszenie oferowania, a w tej sytuacji wydaje się, że w najgorszej sytuacji będą najmniejsze lotniska, które już wcześniej nie miały satysfakcjonującej oferty. Teraz zaś linie lotnicze jeszcze mocniej będą się skupiały na rentownych połączeń. A biorąc pod uwagę fakt, że na polskich lotniskach regionalnych lwią część oferty zapewniają Ryanair i Wizz Air, może to oznaczać duże kłopoty jeśli chodzi o rozkłady lotów i regularnych połączeń.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.