Fly4free.pl

Polskie Linie Lotnicze LOT tracą prezesa. Co z przyszłością przewoźnika?

Sebastian Mikosz, prezes Polskich linii Lotniczych LOT, zrezygnował ze stanowiska. Jak poinformowała Rzeczpospolita dymisja została przyjęta. Powodem jest rezygnacja przez Ministerstwo Skarbu Państwa z podpisania umowy z potencjalnym inwestorem.

Według Rzeczpospolitej resort napisał do w liście do Indigo (fundusz gotowy był zainwestować w przewoźnika), że w związku z sytuacją polityczną w Polsce – zbliżającymi się wyborami decyzja o podpisaniu listu intencyjnego została wstrzymana. Prywatyzacją LOT będzie zajmował się już nowy rząd.

– W tej sytuacji moja misja na stanowisku Prezesa Zarządu PLL LOT SA powierzona mi w lutym 2014 właśnie się wyczerpała – napisał Sebastian Mikosz.

Dodajmy, że potencjalny inwestor podczas negocjacji zadeklarował chęć utrzymania marki, pozostawieniu siedziby spółki w Warszawie i budowania centrum przesiadkowego na lotnisku im Chopina.

Rozczarowany takim rozwojem sytuacji jest prezes Indigo, William Franke, który w swoim liście do ministra Andrzeja Czerwińskiego napisał m.in. że opcją ministerstwa wobec inwestycji jest dalsze wykorzystywanie pieniędzy podatników w celu utrzymania tego przewoźnika przy jednoczesnym obserwowaniu konkurencyjnych zakusów na rynek, bądź sprzedanie LOT-u większemu konkurentowi (Lufthansa, IAG/British Airways bądź linii z Bliskiego Wschodu).

Prezes Mikosz nie ukrywa, że linia, chociaż znacząco poprawiła swoje wyniki, nadal praktycznie nie przedstawia sobą dużej wartości. Natomiast brak dodatkowego kapitału, który dostarczyłby Indigo nie daje szansy na skuteczne konkurowanie na niezwykle wymagającym i konsolidującym się rynku.

Przypomnijmy, że Sebastian Mikosz został wybrany na nowego prezesa Polskich Lini Lotniczych LOT w lutym 2013 roku. Zastąpił na tym stanowisku odwołanego 13 grudnia 2012 roku Marcina Piróga, który w ocenie ówczesnego ministra skarbu Mikołaja Budzanowskiego ponosił osobistą odpowiedzialność za słabą sytuacje finansową LOT-u. Więcej o tym pisaliśmy tutaj >>

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
znowu polityka ! najlepiej zaorać, szkoda słów
mm, 18 sierpnia 2015, 13:18 | odpowiedz
No i niech dostanie kuroniówe. Będzie mieł troche czasu do przemyśleń swych decyzji. Chyba że mu jakiś zaprzyjaźniony prezesik posade załatwi.
Piotr, 18 sierpnia 2015, 13:18 | odpowiedz
Tak to jest jesli politycy wsadzają łapy w cos o czym nie maja pojęcia , sami niczego nie osiągneli poza tym ze wcisnęli sie do partii trochę pokrzyczeli i grzeją stołek
Kris, 18 sierpnia 2015, 13:20 | odpowiedz
Avatar użytkownika
A jednak debili mamy pośród polityków z każdej strony! Skąd ten typ człowieka się bierze?! Mikosz wydobył LOT z gówna w spektakularny sposób, a teraz to wszystko znowu pójdzie w szambo?
humbak, 18 sierpnia 2015, 13:21 | odpowiedz
Avatar użytkownika
PiotrNo i niech dostanie kuroniówe. Będzie mieł troche czasu do przemyśleń swych decyzji. Chyba że mu jakiś zaprzyjaźniony prezesik posade załatwi.
Tej klasy biznesmen ma w tym momencie już kilka propozycji w kieszenie. I to za dużo większe pieniądze, niż pensja prezesa LOTu.
humbak, 18 sierpnia 2015, 13:22 | odpowiedz
Bardzo dobrze, wielki mi inwestor indigio... Kupił by lot za grosze a dopiero tyle kasy z budżetu poszło... Jak widać Mikosz jedynie co potrafił to kreatywną księgowość prowadzić w stylu amerykańskim, skoro odchodzi i wie że firma jest w złym stanie to znaczy że jego misja polegała na tym żeby sprzedać LOT za grosze byle komu, a pod stołem kilku dostanie kasę za ta intratna operację i super biznes i dalej żyć sobie w luksusach, nie udało się ..więc odszedł!!!zrobi to inny rząd być może również PO, w tym kraju wszystko trzeba oddać w ręce zachodniego kapitału. Nie wolno nam mieć nic naszego. Jesteśmy już dawno kolonia a nie Państwem.
vendi, 18 sierpnia 2015, 13:39 | odpowiedz
Tak, tak, tylko sprzedawać, najlepiej za grosze, przy okazji się nachapać. Czemu taki Ryan czy Wizz lata i im się opłaca, a LOTowi już nie? dostrzegam, że w ostatnim roku i LOT ma trochę dobrych ofert, więc czemu nie kontynuować i nie rozwijać tego co jest dobre? zagraniczny inwestor rozpocznie od zwolnień i oszczędności, a my biedni jakoś nie potrafimy sobie z tym poradzić. Najlepiej sprzedać kolejną wielką polską firmę i niech zyski czerpie zagranica. Super strategia. Brawo.
robin, 18 sierpnia 2015, 14:07 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Nie rozumiem sensu sprzedaży narodowego przewoźnika kiedy można z niego zrobić rentowną firmę. Skarb państwa nie zyska na tym wielkich pieniędzy, a pozbędziemy się kolejnej firmy z tradycją, z której można zrobić porządny biznes.
hubson, 18 sierpnia 2015, 14:56 | odpowiedz
Wielką mi strata... Ten czy nastepny ale i tak LOT trzeba sprzedać zachodowi. Tak samo jak nagle Niemcy kupili 14 lotnisk w grecjii...i w sumie wyszlo po 100mln za lotnisko... Też bym chciał kupic tak tanio lotnisko w salonikach czy na krecie. W przypadku grecji to jeszcze rozumiem bo maja długi, ale czemu my polacy sprzedajemy wszystko co się da nie rozumiem...:-( Naprawdę czy każdy Polityk musi byc na usługach zachodniego kapitału,i wielkie korporacje i lobbiscie muszą rządzić nami??
piter, 18 sierpnia 2015, 14:58 | odpowiedz
robinTak, tak, tylko sprzedawać, najlepiej za grosze, przy okazji się nachapać.Czemu taki Ryan czy Wizz lata i im się opłaca, a LOTowi już nie?dostrzegam, że w ostatnim roku i LOT ma trochę dobrych ofert, więc czemu nie kontynuować i nie rozwijać tego co jest dobre?zagraniczny inwestor rozpocznie od zwolnień i oszczędności, a my biedni jakoś nie potrafimy sobie z tym poradzić. Najlepiej sprzedać kolejną wielką polską firmę i niech zyski czerpie zagranica. Super strategia. Brawo.
Wiesz czemu sprzedawane jest za grosze? Bo jest jeszcze duży potencjał oszczędności, które może wydobyć tylko prywatny właściciel. Obecnie poprzez uleganie wszelkiej maści związkom, które mają rządowe poparcie, LOT ma zawyżone koszty w stosunku do działalności. I dlatego przynosi straty, co wpływa na jego niską wycenę.
Sojers1, 18 sierpnia 2015, 15:00 | odpowiedz
Avatar użytkownika
E tam, nie ma co po nim płakać. W ciągu ostatnich 10 lat LOT miał 10 prezesów. Średnia dobra :)
kittycate, 18 sierpnia 2015, 15:43 | odpowiedz
hubsonNie rozumiem sensu sprzedaży narodowego przewoźnika kiedy można z niego zrobić rentowną firmę. Skarb państwa nie zyska na tym wielkich pieniędzy, a pozbędziemy się kolejnej firmy z tradycją, z której można zrobić porządny biznes.
" (...) Natomiast brak dodatkowego kapitału, który dostarczyłby Indigo nie daje szansy na skuteczne konkurowanie na niezwykle wymagającym i konsolidującym się rynku. (...)". Ze względu na przepisy uninjne, Skarb Państwa może w ograniczonym stopniu dokapitalizować LOT, na ostatnie pakiety ratunkowe musieli mieć zgodę
paw, 18 sierpnia 2015, 15:54 | odpowiedz
Sojers1
robinTak, tak, tylko sprzedawać, najlepiej za grosze, przy okazji się nachapać.Czemu taki Ryan czy Wizz lata i im się opłaca, a LOTowi już nie?dostrzegam, że w ostatnim roku i LOT ma trochę dobrych ofert, więc czemu nie kontynuować i nie rozwijać tego co jest dobre?zagraniczny inwestor rozpocznie od zwolnień i oszczędności, a my biedni jakoś nie potrafimy sobie z tym poradzić. Najlepiej sprzedać kolejną wielką polską firmę i niech zyski czerpie zagranica. Super strategia. Brawo.
Wiesz czemu sprzedawane jest za grosze? Bo jest jeszcze duży potencjał oszczędności, które może wydobyć tylko prywatny właściciel. Obecnie poprzez uleganie wszelkiej maści związkom, które mają rządowe poparcie, LOT ma zawyżone koszty w stosunku do działalności. I dlatego przynosi straty, co wpływa na jego niską wycenę.
Mhm, jak widzisz po sobie nie trzeba zagranicznego inwestora, aby dojść do prostych wniosków dlaczego jest źle. Czy tak trudno zrozumieć, że sprzedając takiego giganta zagranicznej firmie ten kraj nigdy się nie dorobi żadnego kapitału, bo wszystkie zyski będą wyprowadzane za granicę? I po wsze czasy będziemy właśnie koniami zaprzęgowymi w obcej stajni. A rząd ogłosi kolejny sukces, że pozyskali inwestora. Do dupy z taką logiką...
dani, 18 sierpnia 2015, 16:26 | odpowiedz
Zawsze jest jakiś sposób. Państwo niemieckie kiedyś aby obejść przepisy i pomóc finansowo Deutsche Post, wykupiła placówki, a potem podnajęło na preferencyjnych warunkach.
paw
hubsonNie rozumiem sensu sprzedaży narodowego przewoźnika kiedy można z niego zrobić rentowną firmę. Skarb państwa nie zyska na tym wielkich pieniędzy, a pozbędziemy się kolejnej firmy z tradycją, z której można zrobić porządny biznes.
” (…) Natomiast brak dodatkowego kapitału, który dostarczyłby Indigo nie daje szansy na skuteczne konkurowanie na niezwykle wymagającym i konsolidującym się rynku. (…)”. Ze względu na przepisy uninjne, Skarb Państwa może w ograniczonym stopniu dokapitalizować LOT, na ostatnie pakiety ratunkowe musieli mieć zgodę
hmm, 18 sierpnia 2015, 16:53 | odpowiedz
Sposobów to tutaj można pewnie znaleźć i kolejnych 100, tylko trzeba nam ludzi myślących o Polsce jako Państwu, już nie mowie że muszą być patriotami z krwi i kości czy nie wiadomo jakimi... Naprawdę nie wiele trzeba zeby jeszcze uratować to co zostało, odrobiną dobrych chęci do rzetelnej pracy, empatii i jak się chce to się da. A jak cały czas będziemy słuchać najmadrzejszych z Zachodu i się ich bać , bo tylko oni maja kapitał to niebawem wszyscy z tad wyemigrujemy, zostaną tylko starsi i obcokrajowcy z Syrii i ukrainy
vendi, 18 sierpnia 2015, 17:12 | odpowiedz
Indogo zapomnialo o najwazniejszej rzeczy, a mianowicie "dzialki" dla MSP w wysokosci kilku MLN USD, zaplaconej pod stolem albo na konto w raju podatkowym. Nie zaplacili, to niestety, LOT ma upasc niz byc oddany bez zadnej lapowki. Kto to widzial w panstwie prawa by polityk nie dostal w lape? Sorry, taki mamy klimat.
Andrew, 19 sierpnia 2015, 6:23 | odpowiedz
Główna misja Pana Prezesa jak widać polegała przede wwszystkim na lobbowaniu za sprzedażą. Jak nie wyszło to hop i nie ma go w firmie. Cała sztuka to wyprowadzenie firmy na prostą w obecnych realiach. Jak pokazuje Turkish Airlines jest to możliwe. Zresztą już poprawiał się wynik finansowy. Oczywiście wszystko można sprzedać, ale wtedy podatki wypływają za granicę i jedyna wartość takiej firmy dla PL to zatrudnienie, które zresztą z czasem też zdryfuje za granicę. Nie ma co płakać, że nie pozbyliśmy się kolejnej marki. Trzeba sprawnego menadźera i do roboty.
arcbuz, 19 sierpnia 2015, 9:31 | odpowiedz
robinTak, tak, tylko sprzedawać, najlepiej za grosze, przy okazji się nachapać.Czemu taki Ryan czy Wizz lata i im się opłaca, a LOTowi już nie?dostrzegam, że w ostatnim roku i LOT ma trochę dobrych ofert, więc czemu nie kontynuować i nie rozwijać tego co jest dobre?zagraniczny inwestor rozpocznie od zwolnień i oszczędności, a my biedni jakoś nie potrafimy sobie z tym poradzić. Najlepiej sprzedać kolejną wielką polską firmę i niech zyski czerpie zagranica. Super strategia. Brawo.
Wizz należy w większości do indigo
tia, 23 września 2015, 19:49 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »