REKLAMA

Podwójne przewalutowanie w Ryanair pod lupą UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie wyjaśniać sprawę związaną z podwójnym przewalutowaniem przy płatności kartami debetowymi VISA za bilety w Ryanair. Jest to efekt skarg, które wpłynęły do Urzędu od pasażerów.

O problemie pisaliśmy na naszych łamach w sierpniu oraz we wrześniu. Informowaliście nas, że podczas płatności za bilety na stronie ryanair.com Wasza karta została obciążona wyższą kwotą niż wynikało to z ceny prezentowanej na ekranie:

Droższe bilety w Ryanair. Podwójne przewalutowanie! >>

Podwójne przewalutowanie w Ryanair: linia oskarża Visę, Visa linię, a UOKiK radzi… >>

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdza, że otrzymał od pasażerów skargi i na ich podstawie będzie ustalał, kto ponosi odpowiedzialność za podwójne przewalutowanie – poinformowała fly4free.pl Agnieszka Majchrzak, Główny specjalista w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Otrzymaliśmy kilka skarg konsumentów. Przeanalizowaliśmy je dokładnie. Zamierzamy wszcząć postępowanie wyjaśniające, które pozwloi ustalić, który podmiot (banki czy linia lotnicza) ponosi odpowiedzialność.Postępowanie wyjaśniające ma zazwyczaj za zadanie ustalenie mechanizmów działających na danym rynku, nie toczy się przeciwko, ale „w sprawie”. Drugim etapem jest postępowanie skierowane przeciwko przedsiębiorcy (gdy materiały zebrane w trakcie postępowania wyjaśniającego dałyby podstawę do postawienia zarzutów). Ostatecznie – Urząd wydaje decyzję. Maksymalna sankcja to 10 porc. ubiegłorocznego przychodu.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Niech UOKIK wezmie sie za tripsta.pl ! Oszukuja klientow poprzez podawanie nieprawdziwych cen biletow wykorzystując błędne przewalutowanie- robią to z pełną świadomością ! Realna cena biletu jest zawsze wyzsza o ok 6 procent.
roccobarocco, 16 października 2013, 8:23 | odpowiedz
Roccobarocco - masz dokładnie rację, dochodzi do tego praktyka airtickets24, które też dodatkowo anulują bilety jak im pasuje i bravofly-które już w ogóle stosuje takie praktyki, że strach tam coś w ogóle kupować. Ale to wszytsko po to by w porównywarkach tripsta wychodziła na 1 miejsce. Kto nie wie zapłaci dużo więcej.
Misiek, 16 października 2013, 8:53 | odpowiedz
asfasf10% przychodu hehehe. Na miejscu MOL’a przeleciałbym nad pomnikami wojtyły i je osrał.
Na twoim miejscu wziąłbym rozbieg i ostro przywalił głową w taki pomnik. albo lepiej nogą, bo na głowę u ciebie już za późno.
grafzero, 16 października 2013, 8:57 | odpowiedz
Owego czasu przed 2 laty 10 razy Ryanair zrobil Mnie na szaro, to co teraz wypisujecie. Kupowalem na MasterCarda z PKO. Przy cenach biletow powyzej 150 - 200zl marza byla odczuwalna. Pisalem odwolanie do PKO, do 3 m-cy dostawalem zwrot nadplaty. Final byl taki, Ryanair mnie ukaral, nie moglem na te karte kupic biletow, wyszlo na fibre poznalem was I karte prepeidowa. Man pytanie podobne. Corka kupila koledze bilety w euro z konta walutowego z Europy do Polski ,tez dokonano przewalutowania,kazalem napisac odwolanie do tego banku.
januszjoger57, 16 października 2013, 9:06 | odpowiedz
asfasf10% przychodu hehehe. Na miejscu MOL’a przeleciałbym nad pomnikami wojtyły i je osrał.
Debilem nie można cię nazwać, bo chyba jesteś po prostu gówniarzem. A o tej porze, to chyba powinieneś być w szkole? Czy rodzice wiedzą, że używasz ich komputera jak oni są w pracy?
andy, 16 października 2013, 9:07 | odpowiedz
@misiek Wszystkie wymienione przez ciebie firmy należą do tripsty stąd łączy ich jedno - oszukuja klientów chcacych kupic bilet jak najtaniej czyli zwyklego szarego obywatela
roccobarocco, 16 października 2013, 9:31 | odpowiedz
@Misiek piszesz ze air tickets anuluja bilety. mozesz rozwinac them watek? kiddy to robia? jak to wyglada?
pp, 16 października 2013, 9:59 | odpowiedz
januszjoger57Owego czasu przed 2 laty 10 razy Ryanair zrobil Mnie na szaro, to co teraz wypisujecie. Kupowalem na MasterCarda z PKO. Przy cenach biletow powyzej 150 – 200zl marza byla odczuwalna. Pisalem odwolanie do PKO, do 3 m-cy dostawalem zwrot nadplaty. Final byl taki, Ryanair mnie ukaral, nie moglem na te karte kupic biletow, wyszlo na fibre poznalem was I karte prepeidowa. Man pytanie podobne. Corka kupila koledze bilety w euro z konta walutowego z Europy do Polski ,tez dokonano przewalutowania,kazalem napisac odwolanie do tego banku.
Powinni Cie poblokowac wszedzie :)
maxxxx, 16 października 2013, 10:21 | odpowiedz
Dlaczego redakcja fly4free siedzi cicho w sprawie tripsty, skoro oni również stosują nieuczciwe praktyki?
moi, 16 października 2013, 10:31 | odpowiedz
dałem się nabrać ostatnio na to przewalutowanie, zamiast zapłacić 914 zł z karty kredytowej zabrano mi 1007 zł, jawne złodzijestwo! nie zauważyłem tej sztuczki z przewalutowaniem, kiedyś było to stosowane tylko do kart debetych...
Silvestro, 16 października 2013, 10:35 | odpowiedz
Bo tripsta i spolka pokazuja cene w zlotowkach ale nie obciazaja w naszej walucie a w euro! wystarczy zobaczyc na dole w tripscie ze cena jest szacunkowa. Wystarczy o tym pamietac i tylko na tripscie kupowac z konta walutowego lub KK Raiffeisen.
raiffek, 16 października 2013, 11:04 | odpowiedz
pp - mówię o firmie airtickets24-dla mnie kompetnie nierzetelna i jest jeszcze airticets.pl-z tą mam pozytwyne doświadczenie. Co do tej pierwszej-podają w wyszukiwarkach cenę w pln po zaniżonym kursie (nawet nie średnim NBP) obciażaja w euro, co do konta walutowego-wtedy jest ok ale tak naprawdę dopiero w końcowym etapie wiesz ile to jest właściciwe euro. No i airticets24-kupowałem u nich bilety z 7-8 razy i tylko 2 razy było wszystko ok-poza zawyzoną ceną. Niestety 2 razy anulowali mi bilet juz po zapłacie po około 10 dniach twierdząć że skalkulowana cena była błedem linii lotniczej i albo dopłącę 300 euro albo by by bilet. Nie dopłąciłem anulowali mi i na kasę czekałem prawie miesiać-no i przez ten czas nie miałem kasy by kupić go gdzie indziej. Taki numer zdarzył mi się już 2 razy-co kompletnie dyskredytuje firmę. No i przy zmianach lotów bądź anulacji jakiejś jego cześci-kompletnie olali sprawę i miałem tylko wybór albo anulacja całego bilety albo zakup innego w innym terminie-żadnej propozycji i jeszcze kilkanaście razy wydzwaniałem. Nie informują też o zmianach godzin lotu-generalnie sam sobie sprawdzaj loty bo możesz się zdziwić-kompletny brak profesjonalizmu. No i najważniejsze nie wiesz czy polecisz-no bo zawsze stwierdzą być moze jakis bład i dopłata-szkoda z nimi czasu.
Misiek, 16 października 2013, 11:41 | odpowiedz
UWAGA! Wina jest na 100% po stronie Ryanaira! dlaczego? Dlatego że przed miesiącem kupowałem jeden po drugim trzy bilety przez stronę Ryanaira. Dwa z nich kupiłem na polskojęzycznym serwisie - wyświetlana cena (w PLN) była taka sama jak ta ściągnięta z konta. Trzeci bilet kupiłem na hiszpańskojęzycznym serwisie (wylot z Malagi), cena była podana w złotówkach - z konta ściągnęło o około 9% więcej. Karta VISA! Także tłumaczenie że niektóre karty zostąły źle wydane jako walutowe w Euro to bullshit!
nbqbio, 16 października 2013, 12:25 | odpowiedz
Nie wiem dlaczego piszecie o podwójnym przewalutowaniu. Przewalutowanie dla większości naszych kart jest pojedyncze (EUR -> PLN). Problem z Ryanairem jest taki, że zamiast obciążyć kartę w PLN, zrobili to w EUR, przez co konwersja z EUR na PLN odbyła się nie po stronie Ryanair-a, a po stronie banku. A bank jak to bank - stosuje zbójecki kurs sprzedaży EUR (w przeciwieństwie do Ryanair-a).
Fiku-Miku, 16 października 2013, 13:07 | odpowiedz
moiDlaczego redakcja fly4free siedzi cicho w sprawie tripsty, skoro oni również stosują nieuczciwe praktyki?
Bo tripsta płaci im za reklamy..
ddreporter, 16 października 2013, 15:13 | odpowiedz
ddreporter
moiDlaczego redakcja fly4free siedzi cicho w sprawie tripsty, skoro oni również stosują nieuczciwe praktyki?
Bo tripsta płaci im za reklamy..
Tripsta obciąża w złotych
irkolo, 16 października 2013, 15:30 | odpowiedz
Ostatnio zapomniałem o tym, płaciłem MasterCardem i też zapłaciłem więcej. Więc to nie tylko sprawa dotycząca VISY
miki, 16 października 2013, 15:58 | odpowiedz
Żal czytać takie wpisy :-( a droge do uokik znacie? F4f za was ma sprawy zalatwiać? Podróżnicy za 5 złoty ;-)
skoczek, 16 października 2013, 16:56 | odpowiedz
skoczekŻal czytać takie wpisy a droge do uokik znacie? F4f za was ma sprawy zalatwiać? Podróżnicy za 5 złoty
Co to jest "5 złoty" ? Weź monetę i zauważ co tam napisano, lub słownik poprawnej polszczyzny.
Profesor, 16 października 2013, 22:54 | odpowiedz
Czy ktoś z Was doświadczył tego problemu również przy płatności kartą walutową (euro) MasterCard? Przed chwilą kupowałem bilet na stronie Ryanair'a. Przy rezerwacji, w momencie płatności pojawiła się prawidłowa kwota 44,87euro. Po zalogowaniu się na stronę banku (Alior Sync) przy szczegółach transakcji widnieje natomiast: Kwota w oryginalnej walucie operacji 199,23 PLN (!?) Kwota w walucie rachunku 50,10 EUR (!) Czyli "klasyczne" podwójne przewalutowanie EUR>PLN>EUR. Różnica w cenie to ponad 5euro. Czy w związku z tym powinienem pisać reklamację do banku? Pozdrawiam.
TomaszG, 17 października 2013, 2:08 | odpowiedz
TomaszGCzy ktoś z Was doświadczył tego problemu również przy płatności kartą walutową (euro) MasterCard? Przed chwilą kupowałem bilet na stronie Ryanair’a. Przy rezerwacji, w momencie płatności pojawiła się prawidłowa kwota 44,87euro. Po zalogowaniu się na stronę banku (Alior Sync) przy szczegółach transakcji widnieje natomiast: Kwota w oryginalnej walucie operacji 199,23 PLN (!?) Kwota w walucie rachunku 50,10 EUR (!) Czyli „klasyczne” podwójne przewalutowanie EUR>PLN>EUR. Różnica w cenie to ponad 5euro. Czy w związku z tym powinienem pisać reklamację do banku? Pozdrawiam.
To już jest kombinowanie, bo wyloty z Polski są (powinny być) standardowo obciążane w PLN. Dlaczego zatem użyłeś karty walutowej?
Fiku-Miku, 17 października 2013, 9:48 | odpowiedz
Fiku-Miku
TomaszGCzy ktoś z Was doświadczył tego problemu również przy płatności kartą walutową (euro) MasterCard? Przed chwilą kupowałem bilet na stronie Ryanair’a. Przy rezerwacji, w momencie płatności pojawiła się prawidłowa kwota 44,87euro. Po zalogowaniu się na stronę banku (Alior Sync) przy szczegółach transakcji widnieje natomiast: Kwota w oryginalnej walucie operacji 199,23 PLN (!?) Kwota w walucie rachunku 50,10 EUR (!) Czyli „klasyczne” podwójne przewalutowanie EUR>PLN>EUR. Różnica w cenie to ponad 5euro. Czy w związku z tym powinienem pisać reklamację do banku? Pozdrawiam.
To już jest kombinowanie, bo wyloty z Polski są (powinny być) standardowo obciążane w PLN. Dlaczego zatem użyłeś karty walutowej?
ja mam wylot z Brukseli, cena w Eur, płatność karta w Eur i tak mnie obciązyli w złotówkach oczywiście licząc sobie drożej !
kodi, 17 października 2013, 10:23 | odpowiedz
ja mam wylot z Brukseli, cena w Eur, płatność karta w Eur i tak mnie obciązyli w złotówkach oczywiście licząc sobie drożej !
To reklamować w banku.
Fiku-Miku, 17 października 2013, 11:01 | odpowiedz
Czy ktoś wie czy istnieje jakiś kontaktowy adres email reklamacyjny do Ryanaira? Czy tylko to bandyckie callcentre po 5 PLN za minutę?
nbqbio, 17 października 2013, 12:34 | odpowiedz
nbqbioCzy ktoś wie czy istnieje jakiś kontaktowy adres email reklamacyjny do Ryanaira? Czy tylko to bandyckie callcentre po 5 PLN za minutę?
formularz kontaktowy na stronie. można dodawać załączniki. odpowiadają szybko, ale mnie zbyli szybko, że w regulaminie, bla, bla...teraz sprawa jest w banku. jak bank oleje sprawę, pójdzie pismo do UOKiK...
Adriatyk, 17 października 2013, 13:21 | odpowiedz
Fiku-Miku
TomaszGTo już jest kombinowanie, bo wyloty z Polski są (powinny być) standardowo obciążane w PLN. Dlaczego zatem użyłeś karty walutowej?
To nie był lot z Polski, lecz z Niemiec. Cena była podana w euro. Pozdr
TomaszG, 17 października 2013, 17:25 | odpowiedz
Nauczony złym doświadczeniem postaram się trochę pomóc, żeby za dużo nie zapłacić przy płatności za bilety Ryanair. Na pewno sporo jeszcze nie wiem w tej kwestii, bo dla mnie płatności w Ryanair są w dużej mierze niezrozumiałe. Większość kart debetowych, kredytowych i prepaid ma możliwość ustawienia limitów transakcji (nie wszystkie, bo np. karta kredytowa ING nie ma takiej funkcji - przynajmniej moja). Warto przed dokonaniem płatności ustawić limit transakcji bezgotówkowych przez internet w wysokości kwoty podanej przez Ryanair. Jeżeli Ryanair zażąda więcej, to transakcja nie dojdzie do skutku. Wtedy można zadzwonić do banku właściwego dla karty i spytać się na jaką kwotę było żądanie transakcji - dowiecie się czy żądanie było w EURO, czy w USD (jeżeli w PLN, to transakcja powinna przejść bez problemów). Można się również dopytać o możliwość złożenia reklamacji i później np. zwiększyć limit na taki, żeby transakcja przeszła i po wszystkim złożyć reklamację. Istotną rzeczą również jest to w jakiej walucie rozliczana jest wasza karta. Dla przykładu mam kartę w walucie EUR, ale jej walutą rozliczeniową jest USD. Wszystkie transakcje inne niż w walucie EUR będą rozliczane z waluty w jakiej dokonywałem zakupu na USD po kurcie wystawcy karty (MasterCard lub Visa) i z USD na EUR po kursie banku. Dla przykładu dokonałem zakupu biletów w forintach kartą w EUR. Forinty zostały przeliczone na USD, a USD na EUR (podójne przewalutowanie). Gdybym dokonał płatności kartą walutową USD, której walutą rozliczeniową jest również USD (mam taką, ale jeszcze wtedy nie miałem takiej wiedzy), to zapłaciłbym tylko za wymianę forintów na USD po kursie wystawcy karty – MasterCard. Nie byłoby drugiego przewalutowania, na którym zarobił bank. Jeżeli macie kartę do rachunku w PLN, której walutą rozliczeniową jest USD, a za bilety płacicie w EUR, to wymiana będzie wyglądała następująco EUR na USD po kursie wystawcy karty i USD na PLN po kursie banku – podwójne przewalutowanie. Myślę również, że warto korzystać z tego patentu http://silesiair.com.pl/jak-zmienic-walute-platnosci-w-ryanair/ i np. Zamiat płacić w HUF, można płacić w PLN lub EUR – w EUR najtaniej, ale trzeba mieć kartę do konta walutowego.
lukasz, 14 stycznia 2014, 10:34 | odpowiedz
mi zwrócił ryanair kasę wystarczy złożyć wniosek (najlepiej po angielsku, żeby szybciej był rozpatrzony) do http://konsument.gov.pl/ i załączyć odpowiedzi na reklamacje ryanair i banku, czekamy 2-3 miesiące bo pismo jest kierowane jest z Polski do Irlandii i Rayanair zwraca kasę
szczesciarz, 12 lutego 2014, 14:49 | odpowiedz

Hawana ulica
Najlepsza oferta

Kuba w sezonie za 1735 PLN

Igor Więcek | 2019-07-23 13:56
REKLAMA
Aplikacja Fly4free.pl
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel