Fly4free.pl

Polskie lotniska i LOT wciąż odbudowują się do stanu sprzed pandemii. 10,2 mln lotów w całej Europie w 2023 roku

Chopin
Foto: Sorbis / ShutterStock
W 2023 roku w całej Europie wykonano ponad 10 mln lotów, czyli więcej niż w roku poprzednim. Wciąż jednak nie udało się odbudować stanu sprzed pandemii – ubiegłoroczny wynik w 92 proc. odpowiadał liczbom za przedpandemiczny 2019 rok. Liderem wśród linii na Starym Kontynencie pozostał Ryanair, a najwięcej lotów wykonywany z lotniska w Stambule – wynika z raportu Eurocontrol.

W corocznym raporcie podsumowującym minione 12 miesięcy, zrzeszająca 41 krajów organizacja międzyrządowa wskazała, że w 2023 roku w Europie odbyło się łącznie 10,2 mln lotów, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Rekordowy pod tym względem był 7 lipca, kiedy to łącznie wykonano aż 34 367 połączeń. Które kraje i linie lotnicze w największym stopniu odpowiadały za te wyniki?

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2024-04-22T14:57:00.222Z przez Wakacje.pl

Ponad 5 tys. lotów z brytyjskich lotnisk w ciągu dnia

W całym 2023 roku tylko w jednym kraju odnotowano średnio ponad 5 tys. lotów każdego dnia. Mowa o Wielkiej Brytanii, która utrzymała pozycję lidera – z tamtejszych lotnisk wykonywano średnio 5 290 połączeń, czyli o 13 proc. więcej niż rok wcześniej, ale wciąż o 10 proc. mniej niż w 2019 roku. Na drugim miejscu znalazła się Hiszpania z liczbą średnio 4 616 lotów każdego dnia (2022: +9 proc., 2019: 0 proc.), a na trzecim Niemcy z liczbą 4 523 lotów (2022: +7 proc., 2019: -20 proc.). Nasi zachodni sąsiedzi stracili pozycję wicelidera głównie ze względu na wolniejsze ożywienie gospodarcze i niemal niezmieniony udział lotów krajowych.

Jeśli wziąć pod uwagę tylko najwyższy procentowy wzrost średniej liczby lotów w porównaniu do 2022 roku, w czołówce znaleźli się przedstawiciele wchodu. Mowa o Albanii (+31 proc.; średnio 140 lotów dziennie), Armenii (+25 proc.; 121), Macedonii Północnej (+24 proc.; 64), Gruzji (+24 proc.; 137) czy Serbii (+23 proc.; 289). Każdy z tych krajów miał jednak stosunkowo niską średnią liczbę lotów każdego dnia, dlatego najbardziej imponująco przedstawia się wynik Turcji. Tamtejsze lotniska wykonywały średnio 3 026 operacji każdego dnia, o 16 proc. więcej niż w 2022 roku.

13 krajów odnotowało w 2023 roku lepszy wynik pod względem średniej liczby lotów w ciągu dnia niż przed pandemią. W czołówce ponownie znalazł się wchód – to Albania (+79 proc.), Armenia (+66 proc.) oraz Bośnia i Hercegowina (+12 proc.). Wśród krajów ze średnią liczbą lotów powyżej 1000, najlepszy wynik uzyskały Grecja (+9 proc.; 1374 loty) i Turcja (+8 proc.).

A jak na tle Europy wypadła Polska? Pod względem średniej liczby lotów każdego dnia zajęła 12. miejsce z wynikiem 1 107 połączeń, wyprzedzając m.in. Szwecję (862), Austrię (831) czy Belgię (826). Oznaczało to wzrost w porównaniu do 2022 roku o 14 proc. i niemal wyrównany wynik do stanu sprzed pandemii – względem 2019 roku był niższy zaledwie o 2 proc.

Foto: Eurocontrol

Ryanair nie oddaje europejskiego tronu

Tak jak można było się tego spodziewać, zdecydowanym liderem wśród przewoźników na Starym Kontynencie okazała się grupa Ryanaira (Buzz, Lauda, Malta Air i Ryanair DAC). Irlandzki niskokosztowiec wykonywał średnio 2 813 połączeń w ciągu dnia, znacząco poprawiając wynik względem 2022 (+11 proc.), a szczególnie 2019 roku (+21 proc.). Drugie miejsce zajęła grupa easyJet z niemal dwukrotnie niższym wynikiem (1 477 lotów), a podium zamknęła linia Turkish Airlines z liczą 1 443 lotów w ciągu dnia.

Największy wzrost w porównaniu do stanu z 2022 roku odnotowały jednak inne linie, choć realizowały one średnio znacznie mniej lotów w ciągu dnia. Liderem została Air Serbia ze wzrostem na poziomie 44 proc. (125 lotów), a następnie Delta Air Lines (+29 proc.; 144), ITA Airways (+27 proc.; 345), grupa British Airways (+23 proc.; 789) i grupa SWISS (+21 proc.; 409). W zestawieniu do 2019 roku, aż o 62 proc. liczbę lotów zwiększyła linia Sky Express.

Polski narodowy przewoźnik nie miał zbyt dużych szans w tym zestawieniu z innymi liniami. W 2023 roku LOT średnio wykonywał 282 połączenia dziennie, co dało mu 22. miejsce w Europie. W porównaniu do 2022 roku zanotował poprawę w tym zakresie o 13 proc., ale za to spadek o 23 proc. w zestawieniu z 2019 rokiem. Niedawno informowaliśmy również, na których trasach LOT przewoził w ubiegłym roku najwięcej pasażerów, a także jak wypadł w europejskim zestawieniu punktualności linii lotniczych.

Foto: Eurocontrol

Lotnisko w Stambule z największą liczbą lotów w ciągu dnia

Drugi rok z rzędu najruchliwszym lotniskiem pod względem liczby połączeń okazał się port w Stambule. Średnio w ciągu dnia obsługiwano na nim 1 375 lotów, a jak podaje Eurocontrol, rekordowy był 22 czerwca, kiedy to licznik dobił do liczby 1 684. Dwa kolejne miejsca zajęły odpowiednio Amsterdam (1 255) i Londyn-Heathrow (1 251), które zamieniły się miejscami w porównaniu do 2022 roku. Niewiele mniej, bo średnio 1 247 połączeń w ciągu dnia obsługiwano na lotnisku Paryż-Roissy-Charles de Gaulle.

Biorąc pod uwagę poprawę względem 2022 roku, port w Londynie uzyskał nieco lepszy wynik (+20 proc.) od tego w Stambule (+19 proc.). Od obu natomiast lepsze były porty w Dubaju (+20 proc. i 332 operacje dziennie) oraz Rzymie-Fiumicino (+25 proc. i 730 lotów). Jedynym analizowanym przez Eurocontrol lotniskiem, które w 2023 roku zanotowało słabszy wynik, było Kolonia/Bonn (320 lotów dziennie i spadek o 2 proc.). Względem 2019 roku z kolei niemal dwukrotnie więcej połączeń obsługiwano na lotnisku Berlin-Brandenburg (+93 proc.), a o ponad połowę więcej w Stambule (+54 proc.).

Jedyny polski port w zestawieniu Eurocontrol, czyli Lotnisko Chopina zajęło 29. miejsce pod względem średniej liczby obsługiwanych lotów w ciągu dnia (453). Oznaczało to wzrost względem 2019 roku o 14 proc., ale spadek o 15 proc. w porównaniu do 2019 roku.

Foto: Eurocontrol

Loty poza Europę – najczęściej na Bliski Wschód

Główny przepływ ruchu w ubiegłym roku odbywał się wewnątrz Europy – dziennie wykonywano średnio 21 660 lotów, o 8 proc. więcej niż w 2022 roku i 6 proc. mniej niż w 2019 roku. Połączeń międzykontynentalnych było natomiast niemal dokładnie czterokrotnie mniej – średnio 5 414 dziennie (2022: +18 proc., 2019: -12 proc.).

Jeśli chodzi o przepływ regionalny, dominowały loty między Europą i Bliskim Wschodem. Średnio w ciągu dnia wykonywano 1 401 lotów (2022: +17 proc.), przy czym najbardziej oblegane trasy to Europa-ZEA (+21 proc.) i Europa-Izrael (+9 proc., choć w IV kwartale z powodu wojny wynik ten spadł o 53 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się połączenia w relacjach Europa-Ameryka Północna (1 227 lotów dziennie), Europa-Afryka Północna (1 098) oraz Europa-Azja/Pacyfik (712).

Foto: Eurocontrol

Co nas czeka w 2024 roku?

Choć w zakończonym przez kilkoma tygodniami 2023 roku sporo linii i lotnisk przebiło swoje wyniki z 2019 roku, a w dodatku inni przewoźnicy zapowiedzieli ciągły rozwój, Eurocontrol nie spodziewa się całorocznego powrotu do stanu sprzed pandemii. Z jej szacunków wynika, że całkowita liczba lotów ma w 98 proc. odpowiadać tamtym liczbom, choć w niektórych miesiącach mogą one być wyższe.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »