Fly4free.pl

Piętrowe pociągi PKP coraz bliżej. Wiemy, jak będą wyglądać w środku!

pietrowe pociagi pkp
Foto: PKP Intercity
Aż 38 piętrowych wagonów zamierza w najbliższych latach kupić PKP Intercity. Ponieważ pojawiła się już specyfikacja warunków zamówienia, wreszcie wiemy więcej na temat tego, jak mają wyglądać takie pociągi i czego możemy spodziewać się w środku.

W wielu europejskich (i nie tylko) krajach, kolej przeżywa swój renesans. Przy wysokich cenach paliwa lotniczego, problemach z lotami, a także mocno zmieniającym się podejściu do ekologii, wielu podróżnych przyznaje, że coraz chętniej wybiera pociąg. Nie brakuje rządów, które mocno wspierają taki wybór – zarówno w pozytywny jak i negatywny sposób. Pojawiły się bowiem zakazy latania na krótkich trasach, propozycje wprowadzenia wysokich opłat lotniczych, ale też obietnice poprawienia sieci kolejowej i samego taboru. Ta ostatnia została także złożona w Polsce.

Aż 38 piętrowych pociągów wyjedzie na tory

Jednym z najciekawszych elementów aktualnej strategii taborowej PKP Intercity, która pochłonie aż 19 mld PLN i jest największą tego typu inwestycją w historii spółki, jest zakup pociągów piętrowych. PKP Intercity zapowiedziało, że jednym z zakupów ma być aż 38 siedmiowagonowych piętrowych pociągów typu push-pull, które mają rozpędzać się do 200 km/h. Do kompletu zamówienie obejmuje 45 lokomotyw. Pierwsze tego typu pociągi mają pojawić się na torach 30 miesięcy od zawarcia umowy, wszystkie pozostałe będą dostarczane stopniowo, ale nie później niż do maja 2026 roku.
 
– Do podróży pociągami coraz bardziej zachęcają inwestycje, które od kilku lat zmieniają oblicze polskiej kolei. Zmodernizowane linie kolejowe i dworce oraz nowoczesny tabor pozwalają na coraz szybsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże po całej Polsce. Dzięki temu kolej wraca po latach na należne jej miejsce i staje się środkiem transportu numer jeden dla coraz większej liczby osób – podkreślał już w ubiegłym roku Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.
 
A gdzie będziemy mogli je spotkać? Przede wszystkim na tych między dużymi miastami, a więc np. Warszawa – Kraków, Warszawa – Łódź, Kraków – Katowice. Zgodnie z planem składy mają być jednak homologowane nie tylko w Polsce, ale także w Czechach. Dodatkowo teraz, gdy PKP Intercity opublikowało specyfikację warunków zamówienia, możemy przyjrzeć się temu, jak te składy mają wyglądać.

Foto: PKP Intercity
Foto: PKP Intercity

Co w środku pociągów? Gniazda, Wi-Fi, miejsce na rowery

Każdy taki piętrowy pociąg będzie składem złożonym z jednego wagonu sterowniczego CAB, jednego wagonu COMBO i pięciu wagonów UNI. Co się w nich znajdzie? W sumie miejsce dla przynajmniej 650 pasażerów – nie licząc miejsc ustawionych bokiem do kierunki jazdy. Całe pociągi będą monitorowane, będą mieć dostęp do WI-FI i multimedialnego systemu informacji pasażerskiej. Na pokładzie znajdą się zarówno części przedziałowe, jak i bezprzedziałowe.
 
Wagony sterownicze zarezerwowano dla pasażerów pierwszej klasy. Znajdzie się tam jeden pokład z tzw. „strefą ciszy” i dedykowany automat z ciepłymi napojami. Jedzenie i napoje dostaniemy także w wagonach typu COMBO, w których umieszczone zostaną maszyny vendingowe z ciepłymi zimnymi napojami, a także przekąski. To także w tym wagonie mają znajdować się miejsca dla osób z ograniczoną mobilnością, miejsca dla opiekunów z dziećmi i przedział konduktorski.

Najbardziej uniwersalne wagony (jak sama nazwa wskazuje) to wagony UNI. Tutaj będą podróżować wszyscy pasażerowie drugiej klasy. Zgodnie ze specyfikacją, także w tej części pociągu znajdą się miejsca na rowery.
 
Co ważne, przy każdym z miejsc siedzącym ma być wieszak na ubranie, schowek na gazety czy drobne przedmioty, wyświetlacze dotyczące rezerwacji miejsc, a także indywidualne oświetlenie, śmietniczek, stolik, podnóżek i gniazdko. W pierwszej klasie siedzenia będą w układzie 2+1, w drugiej 2+2. W obu niektóre miejsca będą rozdzielone dużym stolikiem z fotelami zwróconymi ku sobie.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Człowieku, zastanów się, jak można coś wspierać negatywnie.
gregorio, 29 lipca 2022, 13:14 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »