więcej okazji z Fly4free.pl

Overbooking. Co to jest i co robić, gdy nie ma dla ciebie miejsca w samolocie?

Foto: Alex Brylov / Shutterstock
Overbooking, czyli sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc w samolocie, to zjawisko powszechne w branży lotniczej. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest overbooking, kiedy przysługuje ci odszkodowanie oraz jakie obowiązki ma linia lotnicza wobec ciebie. Znajdziesz tu praktyczne wskazówki i konkretne kwoty, które mogą ci się należeć.
Z tego tekstu dowiesz się:

– Co to jest overbooking w samolocie?
– Jakie odszkodowanie przysługuje za overbooking?
– Jakie obowiązki wobec pasażera ma linia lotnicza przy overbookingu?

Co to jest overbooking w lotnictwie?

Overbooking to sytuacja, w której linia lotnicza sprzedała więcej biletów niż dostępnych miejsc w samolocie. Jeśli wszyscy pasażerowie stawią się na odprawę, niektórzy nie zostaną wpuszczeni na pokład. Część linii (np. Ryanair) deklaruje, że nie stosuje tej praktyki, ale nawet one dopuszczają jej wystąpienie w wyjątkowych przypadkach, np. gdy podmieniony zostanie samolot na mniejszy.

Praktyka, choć budzi kontrowersje jest legalna. Jest jednak prawnie uregulowana, a prawa pasażera i obowiązki linii są jasno określone.

Dlaczego linie lotnicze stosują overbooking?

Overbooking wynika głównie z potrzeby maksymalizacji zysku. Jeszcze przed pandemią linie opierały się na statystykach pokazujących, że część pasażerów i tak nie stawia się na lot. Później, w trakcie pandemii przyczynami były m.in. restrykcje sanitarne i obawy przed niewykorzystaniem miejsc. Sprzedaż większej liczby biletów pozwalała przewoźnikom zminimalizować straty. Teraz to po prostu czysta kalkulacja i podejście na zasadzie: „może się uda”. Ryzykowna zagrywka często opłaca się przewoźnikom.

UWAGA!
Europejskie Centrum Konsumenckie przestrzega, że w przypadku wystąpienia którejś z powyżej opisanych sytuacji, linie lotnicze nie mają obowiązku zwracać ci pieniędzy za niewykorzystane loty (z wyjątkiem taryf elastycznych, w których możesz np. bezpłatnie odwołać rezerwację lub zmienić termin wylotu). W przypadku overbookingu otrzymasz zwrot jedynie za lot, którego dotyczy sytuacja.

Jakie prawa przysługują pasażerowi w przypadku overbookingu?

Jeśli jednak nie ma podstaw, aby nie wpuścić cię do samolotu, a mimo to linia odmówi ci wejścia na pokład z powodu overbookingu, pamiętaj o tym, że przysługuje ci szereg świadczeń, które przewoźnik powinien ci dokładnie wyjaśnić. Jakich?

Masz prawo do:

  • posiłków i napojów na czas oczekiwania,
  • wyboru między zwrotem kosztów biletu a alternatywną podróżą do miejsca docelowego,
  • zakwaterowania w hotelu, jeśli konieczne jest oczekiwanie na lot zastępczy przez jedną lub więcej nocy,
  • transportu między lotniskiem a hotelem,
  • odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy

Ile wynosi odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład?

Wysokość rekompensaty określa unijne rozporządzenie. Kwota jest uzależniona od długości lotu (w kilometrach). Podane kwoty to wartości minimalne.

Długość trasy lotuKwota odszkodowania
do 1500 km250 euro
1500-3500 km 400 euro
powyżej 3500 km 600 euro

Kwoty te mogą być wyższe, jeśli pasażer sam zgodzi się na zmianę lotu w zamian za dodatkową rekompensatę. Zdarza się, że ochotnikom oferuje się nawet kilkanaście tysięcy złotych. Niestety w przypadku linii lotniczych spoza UE, obowiązują odrębne przepisy.

Przydatnym narzędziem do wyliczenia wysokości odszkodowania jest Kalkulator Praw Pasażera stworzony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty.

Pamiętaj!
Te prawa wzajemnie się nie wykluczają. To znaczy, że jeśli skorzystasz z hotelu i polecisz np. dopiero za dwa dni, to nadal masz prawo do odszkodowania. Wyjątek stanowi sytuacja, w której zgłosisz się w trakcie overbookingu „na ochotnika”. Wtedy uzyskasz tyle, ile ustalisz z przewoźnikiem.

Jak linia wybiera, kto nie wsiądzie na pokład?

Gdy brakuje ochotników, linie muszą wybrać osoby, które nie wejdą na pokład. Choć oficjalnie nie ma jasno określonych zasad, w praktyce decyzja często zapada na podstawie:

  • taryfy biletu (tańsze bilety wypadają jako pierwsze),
  • momentu odprawy (później odprawione osoby mają mniejsze szanse na miejsce).

Co zrobić, jeśli linia nie wywiązuje się ze swoich obowiązków?

Jeśli musisz sam pokryć koszty noclegu, transportu lub wyżywienia – zachowaj wszystkie rachunki i paragony. Masz prawo żądać zwrotu kosztów, składając reklamację do przewoźnika. W przypadku braku odpowiedzi lub odmowy, możesz skorzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego – bezpłatnie.

Zobacz też: Overbooking. Czy liniom naprawdę opłaca się sprzedawać więcej biletów niż mają miejsc?

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Tyle się pisze o overbookingu ale nikt nigdy porządnie nie wyjaśnia KIEDY dokładnie okazuje się, że jest overbooking.Podczas odprawy online, np. 12h przed lotem?Na lotnisku kiedy próbuję przejść przez bramkę?Na lotnisku w gate kiedy zaczyna się wpuszczanie ludzi do samolotu?W samym samolocie nagle się okazuje, że 2 osoby mają to samo krzesło?
october, 2 lipca 2025, 18:27 | odpowiedz
Podczas boardingu, na bramce. Ani wcześniej, ani później.
Rafał Waśko, 2 lipca 2025, 18:40 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »