Fly4free.pl

Odwołany lub opóźniony lot? Znaj swoje prawa i sprawdź, co robić w takiej sytuacji!

odwołany lot
Foto: Ekaterina Pokrovsky / Shutterstock
Odwołane i opóźnione loty to problem dla każdego pasażera. Nie da się uniknąć ani przewidzieć takiej sytuacji, ale da się na nią przygotować! Dowiedz się, co robić, jeśli twój lot został odwołany lub opóźniony. Znaj swoje prawa, sprawdź, co ci przysługuje w takiej sytuacji, a także jak, gdzie i kiedy można uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot.
Fly4free.pl to nie tylko ogromna i zaangażowana społeczność doświadczonych podróżników, ale także stale dołączające nowe osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z wyjazdami. To właśnie dla nich zebraliśmy najbardziej podstawowe informacje w jednym miejscu. Wszystkie artykuły przygotowane dla początkujących podróżników znajdziesz w naszym ABC podróżowania.

Wszystkie prawa pasażera i obowiązki przewoźników bardzo precyzyjnie reguluje rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego. Brzmi jak coś skomplikowanego? Na początku na pewno! Na szczęście wyjaśnimy to tak prosto, jak tylko się da.

Najważniejsze, o czym trzeba pamiętać, to że zasadom wynikającym z rozporządzenia podlegają WSZYSTKIE loty, które zaczynają się i/lub kończą na terenie Unii Europejskiej. Dokładnie takie same prawa mają pasażerowie lotów czarterowych i rejsowych (bez względu na to, czy jest to tania linia czy tradycyjny przewoźnik). Warto też wiedzieć, że linie lotnicze mają OBOWIĄZEK udzielić ci wszelkich informacji o twoich prawach, gdy lot zostanie odwołany lub opóźniony.

ODWOŁANY LOT – co mi przysługuje?

Jeśli Twój lot zostanie odwołany masz kilka opcji do wyboru.

1. Zwrot pieniędzy za bilet. Warto wiedzieć, że linie czasami oferują voucher zamiast pieniędzy, ale nie musisz zgadzać się na taką opcję.
2. Zmiana lotu/planu podróży – w najbliższym możliwym terminie lub innym, dogodnym dla pasażera

Zawsze możesz domagać się także:

– dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych
– posiłku i napojów dostosowanych do czasu oczekiwania
– noclegu (jeśli nowy lot odbywa się dopiero następnego dnia lub później) i transportu do miejsca noclegu

Oczywiście – poza tym – należy ci się także odszkodowanie. Jego wysokość zależy od długości planowanego lotu. Przysługuje ci:

250 euro w przypadku lotów do 1500 km
400 euro w przypadku lotów od 1500-3500 km
600 euro w przypadku lotów powyżej 3500 km

Kiedy odszkodowanie za odwołany lot się NIE należy?

– jeśli lot został odwołany wcześniej niż 2 tygodnie przed datą podróży
– lot został odwołany od 14 do 7 dni przed datą podróży, ale JEDNOCZEŚNIE zaproponowano ci alternatywny lot, który zabierze cię na miejsce nie wcześniej niż 2 h przed pierwotnie planowanym przylotem i nie później niż 4 h po niej
– lot zostanie odwołany mniej niż 7 dni przed datą podróży, ale JEDNOCZEŚNIE zaproponowano ci alternatywny lot, który zabierze cię na miejsce nie wcześniej niż 1 h przed pierwotnie planowanym przylotem i nie później niż 2 h po niej
– jeśli lot został odwołany z powodów niezależnych od przewoźnika, np. z uwagi na pogodę, strajk kontroli ruchu lotniczego czy inną „siłę wyższą”

Przyjęcie jakiejkolwiek pomocy NIE zabiera ci prawa do odszkodowania!
To jeden z najczęściej powtarzanych mitów. W uzasadnionych przypadkach linia ma obowiązek zapewnić ci nocleg i/lub posiłek, ale to wcale nie znaczy, że przyjmując tę pomoc – dobrowolnie rezygnujesz z prawa do odszkodowania. Jedno drugiego zupełnie nie wyklucza!

OPÓŹNIONY LOT – co mi przysługuje?

W przypadku opóźnionego lotu sytuacja jest dość podobna, choć tutaj kluczowa będzie wielkość opóźnienia. Żeby przysługiwało ci odszkodowanie lot musi opóźnić się co najmniej o 2, 3 lub 4 godziny. Skąd ta rozbieżność? Wszystko zależy od odległości, jaką masz pokonać.

– Dla lotów do 1500 km, opóźnienie musi wynosić przynajmniej 2 godziny.
– Dla lotów od 1500-3500 km, opóźnienie musi wynosić przynajmniej 3 godziny.
– Dla lotów powyżej 3500 km, opóźnienie musi wynosić przynajmniej 4 godziny.

JAK LICZYĆ OPÓŹNIENIE?
OPÓŹNIENIE ZAWSZE LICZYSZ W OPARCIU O PLANOWANĄ I RZECZYWISTĄ GODZINĘ PRZYLOTU. To znaczy, że jeśli samolot wystartował np. z 3-godzinnym opóźnieniem, ale w trakcie lotu nadrobił stracony czas i wylądował spóźniony o 1,5 godziny, to odszkodowanie ci się nie należy.

Podobnie jak w przypadku odwołanych lotów, kwoty odszkodowania również zależą od odległości. Przysługuje ci:

– 250 euro w przypadku lotów do 1500 km
– 400 euro w przypadku lotów od 1500-3500 km
– 600 euro w przypadku lotów powyżej 3500 km

W trakcie oczekiwania na start samolotu linia lotnicza musi zapewnić pasażerom napoje i posiłki. Ich liczba ma być „stosowna do czasu oczekiwania”. Często będą to po prostu vouchery do wykorzystania na lotnisku. Masz także prawo do wykonania dwóch bezpłatnych telefonów (wymiennych także np. na wysłanie maili).

Kiedy odszkodowanie za opóźniony lot się NIE należy?

– jeśli lot został opóźniony z powodów niezależnych od przewoźnika, np. z uwagi na pogodę, strajk kontroli ruchu lotniczego czy inną „siłę wyższą”
– jeśli lot opóźnił się o mniej niż przewidują wspomniane wyżej zasady
– jeśli lot wystartował z opóźnieniem, ale doleciał do celu nie później niż przewidują wspomniane wyżej zasady
– jeśli lot nie zaczynał się ani nie kończył na terenie Unii Europejskiej i nie był wykonywany przez europejskiego przewoźnika

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie i/lub zwrot kosztów?

Może ci się wydawać, że taka walka o odszkodowanie i/lub zwrot kosztów to trudna i skomplikowana procedura. Często to jednak czysta formalność. Musisz:

1.       Znaleźć na stronie przewoźnika zakładkę lub link do formularza reklamacyjnego
2.       Wypełnić formularz (podając swoje dane, szczegóły lotu i inne podstawowe informacje)
3.       Czekać na kontakt ze strony linii i wypłatę odszkodowania (max. 30 dni)

Oczywiście nie zawsze idzie tak gładko. Na szczęście są jeszcze inne opcje. Po pierwsze – jeśli płaciłeś za bilety kartą, która zezwala na procedurę charge back (sprawdzisz to w swoim banku), to warto z niej skorzystać. Wtedy możesz zgłosić płatność za usługę, która nie doszła do skutku i łatwo odzyskać pieniądze.

Jeśli Twój lot został opóźniony lub odwołany, to dobrą praktyką jest jeszcze na lotnisku uzyskanie pisemnego potwierdzenia całego zajścia – koniecznie wraz z powodem odwołania/opóźnienia. Oczywiście, jeśli nie uda ci się tego zrobić lub po prostu nie wiedziałeś, to nie znaczy, że nie masz szans na odszkodowanie. Takie potwierdzenie może jednak dużo ułatwić.

Kolejna opcja to pomoc Rzecznika Praw Pasażerów. Możesz wysłać do niego skargę na linię, która nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Ten krok należy podjąć dopiero PO TYM, jak przewoźnik odmówi nam wypłaty odszkodowania i/lub zwrotu kosztów.

– Linia lotnicza ma 30 dni na odpowiedź. Po tym terminie pasażer, który nie otrzymał odpowiedzi lub była ona dla niego niesatysfakcjonująca, może złożyć wniosek w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu do Rzecznika Praw Pasażerów lub skorzystać z drogi sądowej – informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. – W świetle art. 205c ust. 6 ustawy – Prawo lotnicze, jeżeli przewoźnik lotniczy, organizator turystyki albo sprzedawca biletów nie udzielił odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację – dodaje ULC.

Kto może pomóc uzyskać odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot
Warto też pamiętać, że z bardziej skomplikowanymi sprawami można zgłosić się do firm specjalizujących się w odszkodowaniach za opóźnione i odwołane loty. Trzeba jednak pamiętać, że takie firmy pobierają nawet 40 proc. prowizji, ale co istotne – TYLKO OD WYGRANYCH SPRAW.

Inna możliwość dochodzenia swoich spraw to droga sądowa, a nawet skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Choć brzmi to bardzo poważnie, to warto wiedzieć, że TSUE w sprawach walki pasażerów z liniami lotniczymi regularnie staje po stronie tych pierwszych. Nawet w bardzo nietypowych przypadkach!

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »