więcej okazji z Fly4free.pl

Następca Concorde’a coraz bliżej. Ekscentryczny miliarder bierze się za samoloty ponaddźwiękowe

Foto: Boom
Do końca 2017 roku firma Boom chce zbudować prototypowy model nowego ponaddźwiękowego samolotu, który będzie w stanie pokonać trasę z Londynu do Nowego Jorku w 3,5 godziny. Projekt mający zastąpić wycofanego 13 lat temu Concorde'a ma wielkie szanse na powodzenie, bo w środę ogłoszono, że partnerem firmy będzie znany miliarder i właściciel marki Virgin - sir Richard Branson.

Choć od ostatniego lotu słynnego Concorde’a minęło już 13 lat, ponaddźwiękowa maszyna wciąż budzi wielkie emocje nie tylko u fanów lotnictwa. Francusko-brytyjskie samoloty cechowała przede wszystkim szybkość – trasę z Londynu do Nowego Jorku były w stanie pokonać w 3-3,5 godziny. Ale samoloty miały też sporo wad, wśród których największą były koszty eksploatacji.

– Concorde był zdecydowanie zbyt drogą maszyną. Aby wypełnić samolot, trzeba było sprzedać 100 miejsc w cenie 20 tys. dolarów za każdy bilet. Aby taki samolot miał sens, ceny muszą być niższe, a rozmiary maszyny dostosowane do wymagań rynku – komentuje Blake Scholl, były pilot i założyciel start-upu Boom, który w Kolorado buduje prototyp nowego ponaddźwiękowego odrzutowca.

W środę projekt zyskał jeszcze większe szanse na urzeczywistnienie, bo jego partnerem został sir Richard Branson. Ten miliarder i właściciel marki Virgin mocno inwestuje w transport kosmiczny, ale jest też wielkim fanem Concorde’a – gdy w 2003 r. były one wycofywane z rynku, chciał je odkupić dla swoich linii Virgin Atlantic.

W ramach współpracy z Schollem, „kosmiczna” spółka Bransona The Spaceship Company pomoże w budowie i testowaniu samolotu. Virgin podpisał też list intencyjny w sprawie zakupu pierwszych 10 samolotów za kwotę ponad 2 miliardów dolarów. Scholl dodaje, że kolejne 15 maszyn ma zamówić duża europejska linia lotnicza, nie podaje jednak jej nazwy.

– Zbudujemy pierwszy ponaddźwiękowy odrzutowiec, na lot którym ludzi będzie naprawdę stać. To nie są żarty – z Nowego Jorku do Londynu polecimy w 3,5 godziny za ok. 5 tys. dolarów w obie strony. To praktycznie tyle samo co koszt biletu na tej trasie w klasie biznes – mówi Scholl.

Pierwszy model ponaddźwiękowego samolotu ma być gotowy do końca przyszłego roku, a w 2018 r. rozpoczną się testy. Samolot będzie znacznie mniejszy od oryginalnego Concorde’a – będzie miał tylko 40 miejsc, ma za to osiągać większą prędkość. Maksymalnie Boom ma lecieć z prędkością do 2335 kilometrów na godzinę, podczas gdy Concorde maksymalnie wyciągał 2270 km/h, a prędkość przelotowa wynosiła ok. 2150 km/h.

Oprócz trasy z Nowego Jorku do Londynu, nowy Concorde miałby obsługiwać połączenie do San Francisco z Tokio (czas podróży: do 4,5 godziny) i Los Angeles z Sydney.

Zgodnie z zapowiedziami samolot ma być o 30 proc. mniej paliwożerny od Concorde’a, jednak nie będzie w nim zastosowanych żadnych nieznanych dotąd nowinek technicznych.

– Przy budowie samolotu nie będziemy używać żadnych technologii, których obecnie nie ma na rynku. Chodzi tylko o ułożenie ich w odpowiedniej kolejności – mówi Scholl.

conorcik

Oryginalny Concorde w barwach British Airways. Fot. Wikipedia.

Zbudowany przez Francję i Wielką Brytanię, Concorde przez 27 lat latał głównie trasach z Londynu i Paryża do Nowego Jorku i Waszyngtonu. Ostatnie samoloty zostały wycofane z eksploatacji w październiku 2003 roku z dwóch powodów. Pierwszym była katastrofa należącego do Air France Concorde’a pod Paryżem w lipcu 2000 roku, w którym zginęli wszyscy pasażerowie. Drugim zaś niska opłacalność lotów nowoczesnym odrzutowcem w czasie kryzysu branży lotniczej po samobójczych atakach na World Trade Center we wrześniu 2001 r.

Prace nad własnym ponaddźwiękowym samolotem prowadzi też Airbus – projekt roboczo nazwany „Concorde-2” został opatentowany w lipcu ubiegłego roku. O tym samolocie wiadomo jednak niewiele – jedyną informacją jest to, że ma on  rozwijać prędkość do 4,5 macha (dwa razy szybciej od Concorde’a) i być znacznie bardziej cichy od swojego słynnego poprzednika.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Hmm, ciekawe - ma zabierać mniej pasażerów a mimo to być bardziej opłacalny?
krzysztof, 24 marca 2016, 15:24 | odpowiedz
krzysztofHmm, ciekawe – ma zabierać mniej pasażerów a mimo to być bardziej opłacalny?
Przy założeniu że ma spalać zaledwie 60% paliwa mniej :-D
Arkady, 24 marca 2016, 15:38 | odpowiedz
krzysztofHmm, ciekawe – ma zabierać mniej pasażerów a mimo to być bardziej opłacalny?
Przecież napisali, że będzie 30% mniej "paliwożerny" :)
Alek, 24 marca 2016, 15:40 | odpowiedz
nie rozumiem jednej rzeczy: kiedy powstal Concord w latach 80tych? przeciez od tego czasu minelo juz 30 lat technologia poszla do przodu strasznie a samoloty cywilne praktycznie zatrzymaly sie w miejscu.... odrzutowce lataja z podobna predkoscia jak lataly 50 lat temu czegos mu tutaj brakuje w tej ukladance
inspektor gadzet, 24 marca 2016, 15:42 | odpowiedz
inspektor gadzetnie rozumiem jednej rzeczy: kiedy powstal Concord w latach 80tych? przeciez od tego czasu minelo juz 30 lat technologia poszla do przodu strasznie a samoloty cywilne praktycznie zatrzymaly sie w miejscu…. odrzutowce lataja z podobna predkoscia jak lataly 50 lat temu czegos mu tutaj brakuje w tej ukladance
Po prostu technolgia oparta na spalaniu kopalin w silnikach turbowentylatorowych napedzajacych duraluminiowa konserwe dobija do sufitu swoich mozliwosci. Concorde byl nieoplacalny, bo ludzie (mowie o szerokich masach konsumentow) wola zaplacic za bilet 10 razy mniej i posiedziec w samolocie 2 razy dluzej, bo to sumie tylko kilka godzin, ktore i tak w ich zyciu nic nie zmieniaja. Na tej samej zasadzie czlowiek jest w stanie poleciec na Marsa, ale nikt nie chce wylozyc na to gigantycznej kasy, bo poza wbiciem tam chorogiewki i transmisja HD nic z tego nie ma. Nie ma to uzasadnienia gospodarczego, a polityczne tez dzisiaj nie jest wystarczajace.
T., 24 marca 2016, 15:52 | odpowiedz
Avatar użytkownika
inspektor gadzetnie rozumiem jednej rzeczy: kiedy powstal Concord w latach 80tych? przeciez od tego czasu minelo juz 30 lat technologia poszla do przodu strasznie a samoloty cywilne praktycznie zatrzymaly sie w miejscu…. odrzutowce lataja z podobna predkoscia jak lataly 50 lat temu czegos mu tutaj brakuje w tej ukladance
Od lat 80? Radzę najpierw poczytać, potem komentować. Pierwszy oblot miał miejsce w 1969 roku. Lata produkcji trwały do 1979 r. (sic!), będąc w służbie do 2003 roku. To, że coś ma 30 lat nie znaczy, że jest gorszą technologią. Pomiędzy latami 20s, a 60s, czyli ok. 40 lat był znacznie większy skok w technologii budowy samolotów niż pomiędzy 60s, a 10s, czyli ok. 50 lat. Dzisiaj człowiek myśli o smartfonach, tabletach itp., ze kiedyś tego nie było, a to nie znaczy, że inne technologie (te potężniejsze) też się tak zmieniły. Lata 70s to dziś dla niektórych epoka kamienia łupanego bo smartfonów nie było. Wierz mi, lepszy jest amerykański muscle car z lat 60-70s, niż taki z 90-00s.
KLAssurbanipal, 24 marca 2016, 16:02 | odpowiedz
KLAssurbanipal
inspektor gadzetnie rozumiem jednej rzeczy: kiedy powstal Concord w latach 80tych? przeciez od tego czasu minelo juz 30 lat technologia poszla do przodu strasznie a samoloty cywilne praktycznie zatrzymaly sie w miejscu…. odrzutowce lataja z podobna predkoscia jak lataly 50 lat temu czegos mu tutaj brakuje w tej ukladance
Od lat 80? Radzę najpierw poczytać, potem komentować. Pierwszy oblot miał miejsce w 1969 roku. Lata produkcji trwały do 1979 r. (sic!), będąc w służbie do 2003 roku. To, że coś ma 30 lat nie znaczy, że jest gorszą technologią. Pomiędzy latami 20s, a 60s, czyli ok. 40 lat był znacznie większy skok w technologii budowy samolotów niż pomiędzy 60s, a 10s, czyli ok. 50 lat. Dzisiaj człowiek myśli o smartfonach, tabletach itp., ze kiedyś tego nie było, a to nie znaczy, że inne technologie (te potężniejsze) też się tak zmieniły. Lata 70s to dziś dla niektórych epoka kamienia łupanego bo smartfonów nie było. Wierz mi, lepszy jest amerykański muscle car z lat 60-70s, niż taki z 90-00s.
No to wlasnie pytalem kiedy powstal naucz sie czytac pytania :) Ale ogolnie dzieki za odpowiedzi obaj panowie. Nie zmienia to faktu ze fajnie by bylo jakby technika lotnicza szla do przodu zamiast stac w miejscu :(
inspektor gadzet, 24 marca 2016, 17:02 | odpowiedz
Mi się to nie kalkuluje. Kiedyś sprzedawali 100 miejsc za 20.000$, łącznie 2 mln $, to była stosunkowo opłacalna sytuacja a mimo wszystko wycofali Concordy. Dziś mają mieć 1/3 pojemności, przy sprzedaży wszystkich 40 miejsc za 5.000$ otrzymujemy 200.000$ czyli 10% poprzedniego przychodu, przy czym koszty paliwa mają być ograniczone o 30%. Inne koszty na pewno nie będą niższe niż dla pozostałych samolotów. Gdzie tu sens, gdzie logika :)?
MarcinF, 24 marca 2016, 19:38 | odpowiedz
MarcinFMi się to nie kalkuluje. Kiedyś sprzedawali 100 miejsc za 20.000$, łącznie 2 mln $, to była stosunkowo opłacalna sytuacja a mimo wszystko wycofali Concordy. Dziś mają mieć 1/3 pojemności, przy sprzedaży wszystkich 40 miejsc za 5.000$ otrzymujemy 200.000$ czyli 10% poprzedniego przychodu, przy czym koszty paliwa mają być ograniczone o 30%. Inne koszty na pewno nie będą niższe niż dla pozostałych samolotów. Gdzie tu sens, gdzie logika :)?
Spalanie w przeliczeniu na pasazera na 100 km
mandej, 24 marca 2016, 20:13 | odpowiedz
Z tego co ja słyszałem to bezpośrednim czynnikiem, który rozwalił epokę Concorde'a było co innego. Przy startach samolot ten wydawał ponoć straszny hałas, na tyle duży, że po prostu zabroniono mu startu z najważniejszych lotnisk.
ZoZo, 25 marca 2016, 8:46 | odpowiedz
'4,5 macha'. mach jako jednostka predkosci nawet w serwisie z lotami. fly4free - serio?
paku, 25 marca 2016, 10:22 | odpowiedz
inspektor gadzet
KLAssurbanipal
inspektor gadzetnie rozumiem jednej rzeczy: kiedy powstal Concord w latach 80tych? przeciez od tego czasu minelo juz 30 lat technologia poszla do przodu strasznie a samoloty cywilne praktycznie zatrzymaly sie w miejscu…. odrzutowce lataja z podobna predkoscia jak lataly 50 lat temu czegos mu tutaj brakuje w tej ukladance
Od lat 80? Radzę najpierw poczytać, potem komentować. Pierwszy oblot miał miejsce w 1969 roku. Lata produkcji trwały do 1979 r. (sic!), będąc w służbie do 2003 roku. To, że coś ma 30 lat nie znaczy, że jest gorszą technologią. Pomiędzy latami 20s, a 60s, czyli ok. 40 lat był znacznie większy skok w technologii budowy samolotów niż pomiędzy 60s, a 10s, czyli ok. 50 lat. Dzisiaj człowiek myśli o smartfonach, tabletach itp., ze kiedyś tego nie było, a to nie znaczy, że inne technologie (te potężniejsze) też się tak zmieniły. Lata 70s to dziś dla niektórych epoka kamienia łupanego bo smartfonów nie było. Wierz mi, lepszy jest amerykański muscle car z lat 60-70s, niż taki z 90-00s.
No to wlasnie pytalem kiedy powstal naucz sie czytac pytania Ale ogolnie dzieki za odpowiedzi obaj panowie. Nie zmienia to faktu ze fajnie by bylo jakby technika lotnicza szla do przodu zamiast stac w miejscu
Stoi w miejscu?? Dziś samoloty latają same. Pilot wbija dane FMC i tylko kontroluje pracę systemów pokładowych. Cały lot od i do 1500 ft wykonuje autopilot.
AnTek1, 25 marca 2016, 11:15 | odpowiedz
Kiepska nazwa tego producenta, jak na dzisiejsze czasy. :)
Matt, 26 marca 2016, 1:44 | odpowiedz
mandej
MarcinFMi się to nie kalkuluje. Kiedyś sprzedawali 100 miejsc za 20.000$, łącznie 2 mln $, to była stosunkowo opłacalna sytuacja a mimo wszystko wycofali Concordy. Dziś mają mieć 1/3 pojemności, przy sprzedaży wszystkich 40 miejsc za 5.000$ otrzymujemy 200.000$ czyli 10% poprzedniego przychodu, przy czym koszty paliwa mają być ograniczone o 30%. Inne koszty na pewno nie będą niższe niż dla pozostałych samolotów. Gdzie tu sens, gdzie logika :)?
Spalanie w przeliczeniu na pasazera na 100 km
Nawet jeśli w przeliczeniu na pasażera... Cena ma być za to 4-krotnie niższa niż w starych Concordach, więc nadal nie rozumiem w jaki sposób chcą osiągnąć opłacalność.
pav, 26 marca 2016, 21:01 | odpowiedz
MarcinFMi się to nie kalkuluje. Kiedyś sprzedawali 100 miejsc za 20.000$, łącznie 2 mln $, to była stosunkowo opłacalna sytuacja a mimo wszystko wycofali Concordy. Dziś mają mieć 1/3 pojemności, przy sprzedaży wszystkich 40 miejsc za 5.000$ otrzymujemy 200.000$ czyli 10% poprzedniego przychodu, przy czym koszty paliwa mają być ograniczone o 30%. Inne koszty na pewno nie będą niższe niż dla pozostałych samolotów. Gdzie tu sens, gdzie logika :)?
Skąd wiesz, że mieli komplet pasażerów?
Piotr, 30 marca 2016, 8:55 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »