Fly4free.pl

Loty do każdego miejsca na świecie w 4 godziny? Samoloty przyszłości nabierają kształtów

Brytyjski rząd i koncern zbrojeniowo-lotniczy BAE zainwestują w sumie ponad 80 mln funtów w firmę Reaction Engines. Pracuje ona nad projektem rakietowego silnika i prototypem statku kosmicznego Skylon, które mają radykalnie skrócić czas podróży samolotem.

W zamyśle twórców samoloty zaopatrzone w rakietowy silnik pokonają dowolną trasę w 4 godziny. Supersinik nazwany Sabre ma łączyć cechy napędu rakietowego i odrzutowego i będzie napędzany ciekłym wodorem. Jego główną zaletą ma być obniżenie kosztów wynoszenia satelit i innych ładunków w kosmos. Zaopatrzone w silnik maszyny będą w stanie rozwinąć pięciokrotną prędkość dźwięku. Równie ciekawy jest projekt samolotu kosmicznego o nazwie Skylon, który ma startować i lądować na pasie startowym jak zwykły samolot, a nie wzbijać się pionowo w górę, jak konwencjonalne statki kosmiczne. Ma on być też wykorzystywany w „ziemskich” lotach pasażerskich.

I choć do urzeczywistnienia obu projektów droga jest jeszcze daleka – pierwsze testy silnika są zaplanowane na 2020 rok, a testowe loty Skylona na 2025 r. – to zaangażowanie brytyjskiego rządu z pewnością zwiększy szanse na powodzenie projektu.

Tu też pojawiają się jednak schody, bo po przeprowadzeniu testów silnika, Reaction będzie musiała znaleźć klienta, który użyczy jej testowy samolot, będący w stanie spełnić wymagania nowego silnika i rozwinięcie tak dużej prędkości. To koszty rzędu kilkuset mln dolarów i to tylko pod warunkiem, że pierwsze testy zakończą się powodzeniem.

W ramach podpisanego porozumienia koncern BAE przejmie 20 proc. udziałów w Reaction za 20,6 mln funtów. Dodatkowo brytyjski rząd przekaże firmie 60 mln funtów grantu badawczego na projekt Skylon.

Z Londynu do Nowego Jorku w pół godziny
Jeszcze bardziej ambitny jest projekt ponaddźwiękowego samolotu Skreemr, który przedstawił duet konstruktorów Charles Bombardier i Ray Mattison. Wyposażony w 4 skrzydła i 2 rakietowe silniki samolot miałby zdolnosc do rozpędzenia się 10 razy podwyżej prędkości dźwięku. Użyta w projekcie technologia scramjet jest już testowana przez USA i Chiny, jednak dotyczy projektów wojskowych i trudno powiedzieć czy Skreemr mógłby być kiedykolwiek użyty do komercyjnych lotów pasażerskich. Jeśli jednak udałoby się zrealizować ten projekt, trasę z Londynu do Nowego Jorku pokonywalibyśmy w 30 minut.

Concord2

Śladami Concorde’a
Nowe projekty budzą nadzieję na powrót do ponaddźwiękowych lotów pasażerskich, prace nad którymi zostały zahamowane po wycofaniu z eksploatacji samolotów Concorde. Ten pierwszy ponaddźwiękowy samolot powstały w ramach brytyjsko-francuskiej współpracy koncernów Aerospatiale i BAC rozwijał maksymalną prędkość do 2179 km na godzinę, czyli dwukrotnie przekraczał prędkość dźwięku. Samolot pokonywał trasę między Londynem a Nowym Jorkiem w 3,5 godziny, a najszybszy przelot zanotowano w 1996 roku, gdy cały lot trwał tylko 2 godziny i 52 minuty.

W sumie powstało 20 samolotów tego typu – 6 były to jednostki testowe, pozostałe zostały równo podzielone między Air France i British Airways. Pierwszy testowy lot miał miejsce w 1969 roku, a loty pasażerskie były wykonywane od 1976 r.

Obaj przewoźnicy zawiesili loty po katastrofie lotu Air France 4590 z lipca 2000 r., gdy Concorde rozbił się tuż po starcie z paryskiego lotniska. W wyniku katastrofy zginęło 113 osób. Ostatecznie z samolotów typu Concorde przestano korzystać w 2003 r.

Od paru miesięcy prace nad swoim ponaddźwiękowcem prowadzi Airbus. Roboczo nazwał go „Concorde-2” i w lipcu opatentował swój projekt – samolot ma rozwijać prędkość do 4,5 macha i być znacznie bardziej cichy od swojego słynnego poprzednika.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
>>Zaopatrzone w silnik maszyny będą w stanie rozwinąć pięciokrotną prędkość światła<< Co to za idiotyzm? ;-)
boots, 14 listopada 2015, 15:46 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Ciekawe artykuły pisze redaktor. Szkoda, że takie krótkie.
Higflyer, 14 listopada 2015, 15:46 | odpowiedz
Piotrowski weź się spal ze wstydu i wyjdź. 5 razy szybciej od światła? ! A concorde z prędkością 2 razy szybszą niż światło? Skupcie się na wklejaniu hitów za 9zl w ryanair a nie na poważnej publicystyce. Żałosne
Pablo, 14 listopada 2015, 15:49 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Ktoś tu myli prędkość światła z prędkością dźwięku. Taka drobnostka... ;)
Mar77, 14 listopada 2015, 15:52 | odpowiedz
Teraz niech znajdą pilota, który to jako pierwszy będzie oblatywał. No, kurde, strach trochę nie? :D
Łukasz, 14 listopada 2015, 15:52 | odpowiedz
Avatar użytkownika
boots>>Zaopatrzone w silnik maszyny będą w stanie rozwinąć pięciokrotną prędkość światła<<Co to za idiotyzm? ?
Einstein się w grobie przewraca :D
Dawid Sobieski, 14 listopada 2015, 15:53 | odpowiedz
Pomyłka wyprostowana, dziękujemy za sygnał :)
Hubert Olender, 14 listopada 2015, 15:55 | odpowiedz
Dźwięku...
aneta, 14 listopada 2015, 16:12 | odpowiedz
Czy ktos wie jakie to beda przeciazenia przy takiej predkosci? Zeby wejsc na poklad czegos takiego to trzeba bedzie miec aktualne zaswiadczenie lekarskie.
WITOSS, 14 listopada 2015, 18:09 | odpowiedz
PabloPiotrowski weź się spal ze wstydu i wyjdź. 5 razy szybciej od światła? ! A concorde z prędkością 2 razy szybszą niż światło? Skupcie się na wklejaniu hitów za 9zl w ryanair a nie na poważnej publicystyce. Żałosne
Nie mylą się tylko Ci, co nic nie robią ;) BTW, bardzo fajny news!!
Mateusz, 14 listopada 2015, 18:33 | odpowiedz
Szkoda, że o tym się nie mówi, ale takie samoloty będą latać na wysokościach powyżej 13tyś km npm, a wtedy promieniowanie kosmiczne jest już znaczne. Nie bez powodu wycofali loty Concordem, który od 1975r do 2003r służył British Airlines oraz Air France. Latał z prękościami do 2300km/h czyli ponad 2x szybciej niż obecne. Fakt, że dużo więcej paliwa spalał, ale to był samolot. Drimlainery z jednej strony są zbudowane z 50% z włókien węglowych co obniża promieniowanie kosmiczne, ale z drugiej strony uderzenie pioruna może być niestety katastrofalne w skutkach o czym już informowali eksperci po przeprowadzonych testach.
Astronom, 14 listopada 2015, 18:37 | odpowiedz
WITOSSCzy ktos wie jakie to beda przeciazenia przy takiej predkosci? Zeby wejsc na poklad czegos takiego to trzeba bedzie miec aktualne zaswiadczenie lekarskie.
Przeciążenia powstają od przyspieszenia, nie od prędkości. Przyjmując przeciążenie rzędu 1g (czyli równe sile ciążenia) do momentu uzyskania prędkości przelotowej, czas przez który samolot by przyspieszał do prędkości 5Ma wynosiłby niespełna 140s, czyli niecałe 2,5 minuty. W rzeczywistości ponieważ konieczne byłoby osiągnięcie odpowiedniej wysokości przelotowej, przyspieszanie będzie bardziej rozciągnięte w czasie, czyli działające na pasażerów przeciążenie będzie jeszcze mniejsze i - spokojnie można to powiedzieć - pomijalne.
Ister, 14 listopada 2015, 22:33 | odpowiedz
Litości, toż to statek Sigmy i Pi z matplanety!
Matplaneta, 15 listopada 2015, 11:11 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »