Fly4free.pl

114 bramek, 9 tys. kamer i powierzchnia średniego miasta! Zobacz jak prezentuje się megalotnisko w Stambule

stambuł lotnisko
Foto: İstanbul Yeni Havalimanı Airport

Kilka dni temu zostało otwarte nowe lotnisko w Stambule, które już wkrótce może stać się największym obiektem lotniczym na świecie. Budowa nowego portu zostało podzielona na kilka etapów. W pierwszym okresie funkcjonowania lotnisko będzie przystosowane do obsługi 90 mln pasażerów rocznie, docelowo nawet do 200. Sprawdzamy, jakie atrakcje przygotowało dla pasażerów.

29 października w 95. rocznicę założenia Republiki Turcji został otwarty nowy port lotniczy w Stambule, który choć narazie obsługuje loty krajowe, docelowo już od stycznia zacznie przejmować ruch z lotniska Atatürk. Początkowo to właśnie tego dnia port miał rozpocząć swoją działalność operacyjną w pełnym wymiarze, jednak odbędzie się to stopniowo, w kilku etapach.

200 mln pasażerów rocznie

Gigantyczne lotnisko nad Morzem Czarnym może pochwalić się ogromną przepustowością, która wraz z opóźnionym, pełnym uruchomieniem funkcjonalności nowego lotniska ma osiągnąć 90 mln pasażerów rocznie. Do takiego ruchu port ma być przystosowany wraz z końcem bieżącego roku. Wtedy to też Turkish Airlines przeniesie tam wszystkie swoje operacje z lotniska Atatürk.

W kolejnym etapie rozbudowy przepustowość ma osiągnąć poziom 150 mln pasażerów rocznie, by docelowo obsługiwać w 2030 roku – nawet 200 mln pasażerów w ciągu 12 miesięcy. Dla porównania, obecnie największe lotnisko na świecie w Atlancie, obsłużyło w ub. roku prawie 104 mln podróżnych.

Lotnisko jak miasto

Nowy port w Stambule zajmuje przestrzeń 76,5 km2  –  co odpowiada wielkości np. Tarnowa, Raciborza czy Szklarskiej Poręby.

Lotnisko zostało otwarte tylko z dwoma pasami startowymi, ale do roku 2030 ma posiadać ich sześć. To rozbudza wyobraźnię. Tym bardziej, jeśli prześledzimy, ile dróg startowych mają inne największe lotniska. W kolejności są to: Atlanta – pięć, Pekin – trzy, Dubaj – dwie, Tokio – cztery. Więcej posiada tylko lotnisko O’Hare w Chicago – aż siedem.

Trzy budynki terminali będą posiadać łączną przestrzeń wynoszącą 100 tys. m2, w tym równowartość siedmiu boisk piłkarskich przeznaczoną na strefy wolnocłowe.

Foto: İstanbul Yeni Havalimanı Airport

Turcja będzie musiała poczekać około 12 lat do ukończenia projektu, podzielonego na cztery etapy budowy. Według zapewnień inżynierów, rozpoczęta w 2013 roku inwestycja ma zostać w pełni zakończona do 2030 roku.

Port będzie posiadać docelowo 114 bramek, 40 tys. miejsc parkingowych, 20 tys. miejsc siedzących dla oczekujących na swój lot oraz 228 stanowisk kontroli paszportowej. Nad wszystkim będzie czuwać 9 tys. kamer przemysłowych. Władze lotniska podpisały także kontrakt na budowę lotniskowego hotelu marki Yotel, który będzie posiadał 451 pokoi – w tym 102 poza strefą kontroli bezpieczeństwa. Będzie to idealne rozwiązanie dla pasażerów tranzytowych, których będzie czekać długa przesiadka, a którzy jednak nie będą chcieli opuszczać lotniska.

Pod względem łączności port lotniczy zapewni loty do ponad 350 miejsc na świecie, obsługiwanych przez prawie 100 linii lotniczych. W zasięgu trzech godzin lotu z nowego portu w Stambule znajdzie się 120 państw.

Wnętrza lotniska to ukłon w stronę tureckiej i islamskiej architektury, a wieża kontroli lotów w kształcie tulipana zdobyła nagrodę International Architecture Award 2016.

Dlaczego Stambuł potrzebował nowego lotniska?

Co roku Stambuł odwiedza około 10 mln turystów, ale jego strategiczne położenie między Europą i Azją oznacza, że porty lotnicze obsługują taki ruch w ciągu kilku miesięcy. Lotnisko Atatürk, główny port Turcji zakończył poprzedni rok z wynikiem 63,8 mln odprawionych pasażerów, co sprawiło, że znalazł się wśród 15 najbardziej ruchliwych portów lotniczych na świecie, wyprzedzając lotniska w Nowym Jorku (JFK), Singapurze czy Madrycie. Turcja to jeden z głównych portów przesiadkowych do Afryki oraz Azji.

– Lotnisko to będzie najważniejszym węzłem między Azją, a Europą. Nazwa zostanie nadana do końca tego roku – powiedział dziennikarzom w ubiegłym tygodniu, Kadri Samsunlu, szef IGA, zarządzającego nowym portem.

Wraz z uruchomieniem nowego lotniska zostanie w tym roku zamknięty port Atatürk, natomiast drugie lotnisko Sabiha Gökçen – znajdujące się po stronie azjatyckiej i przeznaczone głównie dla tanich linii – zostanie nadal utrzymane.

Pierwsze loty będą obsługiwane przez Turkish Airlines do Ankary, Antalyi i Izmiru, a także Baku w Azerbejdżanie i Ercan na Cyprze.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Czekamy na odpowiedź Radomia ;)
kloose84, 31 października 2018, 18:12 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Przede wszystkim  kibicujemy Turkish Airlines! Chcemy więcej połączeń do Afryki, Azji czy Ameryki Południowej. 
nelson 1974, 31 października 2018, 20:17 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »