Fly4free.pl

Nowe sankcje dla Aerofłotu i innych linii z Rosji! To…świetna informacja linii z całej Europy

Foto: photomatika / Shutterstock
Wielka Brytania wprowadziła kolejne sankcje na rosyjskie linie lotnicze. Tym razem dotyczą one slotów na największych brytyjskich lotniskach – w myśl sankcji rosyjskie linie nie mogą ich sprzedawać innym przewoźnikom. Oznacza to, że jeden z najbardziej poszukiwanych towarów na rynku, czyli brytyjskie sloty lotniskowe, zostaną rozdysponowane między chętne linie, których z pewnością nie powinno brakować.

To kolejne sankcje brytyjskiego rządu na rosyjskie linie lotnicze, będące efektem agresji Rosji na Ukrainę. Przypomnijmy, że Wielka Brytania była pierwszym krajem, który nałożył w efekcie sankcje na Rosję. W tym na przewoźników z tego kraju, którzy nie mogą korzystać z brytyjskiej przestrzeni powietrznej. Teraz przyszedł czas na kolejnej sankcje, którymi zostały objęte 3 rosyjskie linie lotnicze, które przed rosyjską agresją latały do Wielkiej Brytanii: to Aerofłot, Ural Airlines oraz linie Rossiya. Co w ich sprawie postanowił brytyjski rząd?

W oficjalnym komunikacie czytamy, że w myśl kolejnej tury sankcji rosyjskie linie lotnicze nie będą w stanie sprzedać nieużywanych przez siebie lukratywnych lotniskowych slotów na brytyjskich lotniskach, które w efekcie stracą. A nie są to małe pieniądze, gdyż według brytyjskich władz ich rynkowa wartość to co najmniej 50 mln GBP, czyli prawie 274 mln PLN!

Co to są sloty lotniskowe? W największym skrócie – jest to prawo do lądowania i startu z konkretnego lotniska o ściśle wyznaczonej godzinie. Na szczególnie zatłoczonych lotniskach (takich jak londyńskie porty Heathrow czy Gatwick) lotniskowe sloty są na wagę złota. Nie dziwi więc, że często linie lotnicze handlują nimi między sobą, a kwoty transakcji są wielomilionowe.

W tym wszystkim jest jednak poważny szkopuł: linie lotnicze mogą handlować swoimi slotami, ale przede wszystkim muszą…z nich korzystać. Jeśli bowiem przewoźnicy nie latają na poszczególnych slotach, są one im odbierane i następnie rozdysponowywane między innych przewoźników. Było to zresztą tematem gorących debat w czasie pandemii koronawirusa, gdy linie stanęły przed wyborem: nie latać i stracić sloty czy latać pustymi samolotami (z powodu braku zainteresoewania) i je utrzymać? Ostatecznie powstał z tego sporu kompromis, z którego nie były zadowolone ani linie posiadające sloty (które mimo wszystko musiały wykonywać „loty-widmo”) ani te, które chciały te sloty przejąć (bo regulator rynku poszedł wobec posiadaczy slotów na ustępstwa).

Dlaczego to ważne? Bo rosyjskie linie nie korzystają ze swoich slotów, więc wkrótce je stracą. A w myśl ogłoszonych dzisiaj sankcji, nie będą mogły ich sprzedać. A ponieważ chodzi o sloty na Heathrow i innych dużych brytyjskich lotniskach można śmiało założyć, że zgłosi się po nie kolejka chętnych przewoźników.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »