Nowa trasa Wizz Aira z Katowic pod znakiem zapytania? Lotnisko, na które miał latać, może zostać wyburzone
Wyspa Malta od 2899 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Djerba od 1982 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Marmaris od 2335 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Likwidacja lotnisk sposobem na kryzys mieszkaniowy
W programie lewicowego sojuszu znalazł się postulat likwidacji dwóch holenderskich lotnisk: Rotterdam/Haga oraz właśnie Maastricht. Zdaniem lidera koalicji i jednego z głównych kandydatów do objęcia fotela na premiera – Fransa Timmermansa – oba porty przynoszą straty finansowe i dalsze ich utrzymywanie nie ma sensu.
Tereny dzisiejszych lotnisk miałyby zostać przekształcone w osiedla mieszkaniowe oraz tereny zielone. W ten sposób Zieloni oraz Partia Pracy chcą poradzić sobie z kryzysem niedoboru mieszkań w całym kraju.
– Lotnisko w Maastricht przynosi straty strukturalne. Jednocześnie potrzebujemy przestrzeni dla przyrody i nowych osiedli mieszkaniowych. Region Rotterdamu również odniósłby korzyści, gdyby zamiast lotniska rozwijano tereny zielone i osiedla mieszkaniowe – mówi Timmermans dziennikowi Algemeen Dagblad.
Podwyżki opłat lotniskowych uderzają w Maastricht
Lotnisko w Maastricht cierpi na spory niedobór pasażerów. W 2024 roku obsłużyło zaledwie 228 tysięcy podróżnych – czyli blisko połowę mniej niż lotniska w Szczecinie, Łodzi czy Lublinie.
Nadchodzące miesiące również nie rysują się dla niego w jasnych barwach. Wraz z końcem października wszystkie swoje trasy zawiesza bowiem Ryanair. Irlandzki przewoźnik latał dotychczas z holenderskiego lotniska do Alicante, Girony, Bari, Porto i Zadaru. Powód? Oczywiście finansowy. Od 2021 roku opłaty i podatki lotniskowe wzrosły tam o blisko 300% do poziomu prawie 30 euro od każdego pasażera.
Lukę po Ryanairze w pewnym stopniu próbuje zapełnić Wizz Air. Węgierski przewoźnik od października uruchomi z Maastricht bezpośrednie połączenia do Bukaresztu. Od marca przyszłego roku swój debiut miały mieć natomiast trasy do Kiszyniowa oraz Katowic. Czy zostaną uruchomione? To prawdopodobnie zależy od rozpisanych na październik wyborów.
Likwidacja Maastricht pogłębi problem przeciążonych lotnisk
Plany likwidacji lotniska w Maastricht kłócą się głosami, które od kilku lat podnosi branża lotnicza. Główne lotniska w kraju są bowiem mocno przeciążone. Port w Eindhoven, zaprojektowany do obsługi 5 milionów pasażerów, w ubiegłym roku przyjął blisko… 7 milionów podróżnych.
Na przeciążonym lotnisku trudno już o otwieranie nowych tras, a część linii przenosi się z Eindhoven… właśnie do Maastricht. Ewentualna likwidacja portu jeszcze bardziej pogłębiłaby więc ten kryzys.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?