REKLAMA

Narzekasz na Ryanaira? To zobacz, co się dzieje w Niemczech. Naszym sąsiadom można tylko współczuć

Foto: Sorbis / Shutterstock
Po zakończeniu działalności Air Berlin, ceny biletów Lufthansy na krótkich i średnich trasach wzrosły o 1/3. Sprawie przygląda się niemiecki urząd antymonopolowy. To pokazuje, jak mocno cierpi rynek, gdy nie ma na nim konkurencji.

– Zwróciliśmy się do Lufthansy z prośbą, by udostępniła nam informacje dotyczące systemu ustalania cen. Przyjrzymy się tym danym i zadecydujemy o potrzebie wdrożenia postępowania – powiedział w piątek Andreas Mund, szef Federalnego Urzędu Antykartelowego.

To reakcja na doniesienia niemieckich mediów sprzed kilku dni, według których po zakończeniu operacji przez linie Air Berlin, ceny biletów na loty Lufthansy wzrosły aż o 30 procent! Drugi największy niemiecki przewoźnik był dużym graczem na trasach krajowych, na których obsługiwał ponad 250 lotów dziennie. Po zakończeniu operacji w październiku, część samolotów wraz z załogami przejęły linie Lufthansa i easyJet, jednak transakcja nie została jeszcze zatwierdzona przez regulatorów rynku.

Jednak najważniejszą informacją są ogromne podwyżki cen lotów krajowych, które pojawiły się, gdy Lufthansa została praktycznie monopolistą na wielu trasach w Niemczech. Z danych Skyscannera wynika, że w listopadzie średnia cena biletu na lotach krajowych wzrosła aż o 26 procent w stosunku do października (i wynosiła ok. 135 EUR). W weekendy średnia cena biletu w skali miesiąca wzrosła jeszcze bardziej, bo aż o 38,9 proc. Jak czytamy w „Handelsblatt”, najmocniej poszły jednak w górę ceny lotów w klasie biznes – bilet z Berlina do Frankfurtu jest o 60 proc. droższy niż miesiąc temu, a z Monachium do Dusseldorfu –  aż o 300 procent.

Lufthansa zapewnia, że będzie współpracowała z urzędem, ale jednocześnie dodaje, że nie wprowadzała żadnych zmian w swojej polityce biletowej.

– Nie zmienialiśmy cen biletów. Zakończenie działalności przez Air Berlin doprowadziło do sytuacji, w której na rynku jest mniej wolnych miejsc. W efekcie najtańsze bilety są sprzedawane znacznie wcześniej – mówi Carsten Spohr, prezes Lufthansy.

I zaraz dodaje, że sytuacja powinna się poprawić od stycznia, gdy Lufthansa i easyJet dostaną zgodę na przejęcie aktywów Air Berlin.

Problem jednak widać. Stowarzyszenie niemieckich lotnisk ADV poinformowało, że już w październiku liczba pasażerów w ruchu krajowym spadła o 3,2 proc. w skali roku. Z kolei z uwagi na duże zapotrzebowanie ze strony podróżnych Lufthansa na trasie Berlin-Frankfurt używa obecnie Boeinga 747, który jest w stanie pomieścić więcej ludzi na pokładzie.

Niezależnie od tego, czy urząd antymonopolowy wykaże nieprawidłowości, widzimy tu negatywne efekty braku konkurencji na rynku. Konkurencji, którą mógłby być na przykład Ryanair, który w ostatnim czasie bardzo mocno zaczął się rozpychać na rynku u naszych zachodnich sąsiadów. W krótkim czasie Ryanair zaczął ewoluować i oprócz małych portów lotniczych, zaczął latać z największych niemieckich lotnisk, a więc z Monachium i Frankfurtu.

Jednak Irlandczycy mocno narzekają na to, że Niemcy utrudniają im życie i nie pozwalają rozwinąć skrzydeł. Tak było choćby w przypadku sprzedaży udziałów w Air Berlin, gdy według Michaela O’Leary’ego, cały proces został ustawiony tak, aby niemieckiego przewoźnika przejęła właśnie Lufthansa. Niemcy nieprzychylnie patrzą też na apele Ryanaira, który sprzeciwia się planowanemu zamknięciu lotniska Berlin Tegel. Choć z drugiej strony, jeśli potwierdzą się informacje o tym, że nowy termin otwarcia lotniska Berlin Brandenburg to 2021 rok, ten spór i tak stanie się bezprzedmiotowy.

Ryanair, mimo szumnych zapowiedzi, lata obecnie tylko na jednej trasie krajowej – z Berlina do Kolonii (w okresie zimowym trasa ta jest zawieszona, połączenie zostanie wznowione w sezonie letnim)

Czy z podobną sytuacją będziemy mieli do czynienia w Polsce, gdzie Ryanair zawiesił trasy krajowe z Warszawy do Wrocławia i Gdańska, a monopolistą na nich stał się LOT? Jak pisaliśmy niedawno na Fly4free.pl, z pewnością oznacza to koniec super tanich biletów na tych trasach. Z drugiej strony, na innych Ryanairowych „krajówkach” jak np. Gdańsk-Wrocław ciągle można bez problemu upolować bilet za 10 PLN w jedną stronę.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Ryanair juz nie lata na tej jednej trasie krajowej. Berlin - Köln zlikwidowano 1.11.2017, podownie jak WAW-WRO, WAW-GDN. Wznownienie lotow SXF-CGN od 25.3.2018.
str84peter, 27 listopada 2017, 16:38 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Trzymajmy kciuki za wprowadzenie niemieckich krajówek EasyJeta :-)
Mario21, 27 listopada 2017, 16:55 | odpowiedz
Avatar użytkownika
"Sprawie przygląda się niemiecki urząd antymonopolowy." szkoda, że nie przyglądali się, gdy LOT został wyrzucony z regionalnych lotnisk i na trasie KRK-FRA Lufthansa spokojnie kroiła bilety w cenach astronomicznych.
man4business, 27 listopada 2017, 21:46 | odpowiedz
mauritius plaża
Najlepsza oferta

Tydzień na Mauritiusie za 2193 PLN

2018-10-23 16:30 | Kamil Walinowicz
REKLAMA
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel