Fly4free.pl

Bilet na cały transport za 9 euro zostaje na dłużej? Nasi sąsiedzi chcą go oferować przez cały rok!

Foto: Thang Li / Shutterstock
Sukces biletu za 9 EUR, dzięki któremu przez cały miesiąc można podróżować po Niemczech autobusami, pociągami i komunikacją miejską sprawił, że tamtejszy rząd myśli o wprowadzeniu tego rozwiązania na stałe. Tak zwany „klimaticket” miałby działać na tej samej zasadzie, jak specjalne bilety wakacyjne.

Sukces wakacyjnego biletu za 9 EUR na cały transport publiczny w Niemczech przebił oczekiwania niemieckiego rządu – tylko w czerwcu kupiło go ponad 21 mln ludzi, w tym wielu turystów, dla których to idealna okazja do taniego zwiedzania kraju naszych zachodnich sąsiadów. Dofinansowany z budżetu bilet ulżył nieco niemieckim portfelom w dobie inflacji, a także znacząco zmniejszył korki. Z danych firmy TomTom wynika, że w czerwcu w 23 z 26 największych niemieckich miast znacząco zmniejszyło się natężenie ruchu samochodowego.

Oczywiście, program ma też swoje wady, bo zwłaszcza w weekendy Niemcy masowo korzystają z transportu zbiorowego, szczególnie z pociągów, a niektóre składy są wręcz przepełnione. Ale w gruncie rzeczy to i tak sukces. I dlatego niemiecki rząd pracuje nad wydłużeniem czasu trwania programu, który według obecnego planu ma potrwać do końca sierpnia.

Jak donosi „Handelsblatt”, kontynuacją biletu za 9 EUR ma być tzw. „Klimaticket”, czyli bilet klimatyczny. W tym przypadku także obowiązywałby on na pociągi, autotbusy i transport miejski, prawdopodobnie także w całych Niemczech. Wiadomo też, że będzie on dotowany z federalnego budżetu. Tajemnicą pozostaje na razie cena biletu – choć jest jasne, że będzie ona atrakcyjna, to najpewniej nie uda się go utrzymać na poziomie 9 EUR miesięcznie. Pamiętajmy przy tym, że już wcześniej rząd planował wprowadzenie takiego biletu na cały transport publiczny – miał on wówczas kosztować 29 EUR miesięcznie lub 365 EUR za cały rok.

Świetne rozwiązanie? Tak, ale sceptyków nie brakuje. Związek Niemieckich Przedsiębiorstw Transportow VDV ma poważne wątpliwości w sprawie kontynuacji programu.

– Ministerstwo Transportu zapewnia 2,5 miliarda euro w ciągu trzech miesięcy, aby zrekompensować utratę przychodów spowodowaną sztucznie niską ceną biletów, a mimo to nie udostępniono żadnych pieniędzy na dodatkowy personel, autobusy lub pociąg – mówi cytowany przez dw.com Lars Wagner z VDV.

Oznacza to, że system transportu publicznego może zwyczajnie nie wytrzymać… zwiększonego zainteresowania ze strony pasażerów.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »