REKLAMA

NASA pracuje nad cichym Concordem. Z Nowego Jorku do Londynu dolecimy w 4 godziny

samolot ponadzwiekowy nasa
Foto: Lockheed Martin

Prace nad przywróceniem pasażerskich samolotów ponaddźwiękowych idą pełną parą. Do wyścigu dołączyła też NASA, która zamierza stworzyć X-59, następcę Concorda z jego wszystkimi zaletami, ale bez wad, które sprawiły, że zniknął z rynku. Ale jeśli liczycie na niskie ceny biletów – zapomnijcie. Przyda się gruby portfel.

Zaledwie 4 godziny z Nowego Jorku do Londynu – tyle może trwać podróż samolotem, nad którym właśnie pracuje amerykańska agencja kosmiczna. Jeśli wszystko pójdzie pomyślnie, będzie to ogromne ułatwienie, bowiem obecnie taki lot trwa od 6,5 do 7 godzin. Trzeba jednak liczyć się z kosztami. Według najnowszych informacji, bilet na takiej trasie ma kosztować blisko 7,5 tys. USD. I choć nie jest to niska cena, warto wspomnieć, że lot Concordem, był o wiele droższy. Za bilet pasażerowie płacili ok. 10 tys. GBP. Docelowo projektowana maszyna ma pomieścić 40 osób.

Trzeba jednak pamiętać, że jednym z największych problemów Concorde’a był hałas, który generował zarówno przy starcie jak i przy lądowaniu. Notorycznie skarżyli się na to mieszkańcy lotniskowych okolic, a w efekcie – zbyt wysoka emisja hałasu – była jedną z przyczyn, dla którego zrezygnowano z użytkowania tej niezwykłej maszyny.

Lockheed Martin X-59, nad którym pracuje NASA, będzie jednak wolniejszy i mniej uciążliwy. Podczas gdy Concorde latał nawet z prędkością 1354 mph, jego następca ma latać maksymalnie 940 mph. Najważniejszym elementem ma być jednak charakterystyczny, długi i wąski przód samolotu. Będzie on nie tylko ułatwiał osiągnięcie dużych prędkości, ale także znacząco redukował hałas.

Jesteśmy na dobrej drodze, aby spełnić wszystkie kluczowe wymagania dotyczące osiągów samolotu, w tym te determinowane jego kształtem, który jest tak istotny dla misji X-59 – powiedział Mike Buonanno, inżynier lotniczy Lockheed Martin odpowiedzialny za projekt.

W oczy rzuca się też kokpit bez… przednich okien. Piloci mają korzystać z „systemu zewnętrznej widoczności (XVS), czyli zestawu kamer przekazujących obraz na żywo, który będzie prezentowany na specjalnym wyświetlaczu wewnątrz samolotu. Będą też mieli do dyspozycji okna po bokach.

Co ciekawe, poza marzeniami, planami i projektami, inżynierowie rozpoczęli już etap testów – także tych dotyczących hałasu. Muszą się jednak spieszyć, bo plany są ambitne.

– Pierwszy od dziesięcioleci zbudowany przez NASA naddźwiękowy samolot wkrótce wzbije się w powietrze. Ostateczny projekt, konstrukcja i montaż pojazdu mają być ukończone do 2021 r. – informuje NASA .

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Wow, SFO-RDO w 5,5 godz. , to byłby HIT!
frackiew123, 26 listopada 2019, 12:54 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Concorde nie latał z prędkością 1 354 km/h tylko 1 354 mil na godzinę co daje 2,180 km/hLockheed Martin X-59 to samo, nie km/h tylko mile na godzine...
Adrian Pietrucha, 26 listopada 2019, 13:07 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Samolot PONADDŹWIĘKOWY latający z max prędkością 940 km/h to będzie prawdziwy hit XDDDA tak serio to ktoś chyba na szybkiego tłumaczył.
jonsoul, 26 listopada 2019, 13:11 | odpowiedz
Tak, miały być mile. Poprawione, dziękuję.  
Adrian Pietrucha Concorde nie latał z prędkością 1 354 km/h tylko 1 354 mil na godzinę co daje 2,180 km/hLockheed Martin X-59 to samo, nie km/h tylko mile na godzine...
Aneta Zając, 26 listopada 2019, 14:03 | odpowiedz

Bari widok na Stare Miasto
Najlepsza oferta

Loty do Bari za 98 PLN (wiele terminów)

Tomasz Świerczyński | 2019-12-06 08:45
REKLAMA

10 urodziny Fly4free.pl

KONKURS Z SUPER NAGRODAMI!
Wygraj iPhone 11 oraz hulajnogi Xiaomi
i odbierz gwarantowaną zniżkę na loty

Kliknij po szczegóły »

Partnerem 10. urodzin Fly4free.pl jest
Najlepsza Linia Lotnicza wg Skytrax 2019
Qatar Airways
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel