REKLAMA

Na tę deklarację ze strony Ryanaira czekaliśmy! Jakie są plany Irlandczyków dla Polski?

ryanair
Foto: Dmitry Birin / Shutterstock

Ryanair tnie bazy i połączenia w wielu krajach Europy Zachodniej, ale wygląda na to, że Polska jest jego oczkiem w głowie. – Ryzyko wycofania samolotów z polskich baz jest obecnie niewielkie – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Juliusz Komorek, wiceprezes Ryanaira ds. prawnych.

Mariusz Piotrowski: Jeszcze niedawno Ryanair optymistycznie zakładał, że na ten sezon letni otrzyma 10 Boeingów 737 MAX 200, ale teraz Michael O’Leary przyznaje w wywiadach, że równie dobrze może to być 0 maszyn. Jakie jest pana zdanie – czy w najbliższym sezonie letnim Ryanair otrzyma nowe MAX-y 200, a jeśli tak, to ile?

Juliusz Komorek: Trudno mówić o optymizmie, gdy zamiast ok. 60 nowych samolotów rozpatrujemy obecnie 10, a może nawet 0, na lato 2020 roku. Należy jednak myśleć o tych liczbach we właściwym kontekście, którym jest fakt, że we flocie Grupy Ryanair znajduje się obecnie prawie 500 maszyn Boeing i Airbus.

W związku z opóźnieniami w dostawach 737 MAX 200 Ryanair w ostatnim czasie zamknął kilka baz – m.in. w Hiszpanii, Szwecji czy Niemczech. Czy w najbliższym czasie planowane są kolejne zamknięcia, a jeśli tak, to ile i gdzie?

– Nie mogę potwierdzić, czy dojdzie do zamknięcia jakichkolwiek baz – jest to przedmiotem ciągłej analizy. Stale przeglądamy naszą siatkę połączeń i szukamy możliwości optymalizacji wykorzystania floty.

W jaki sposób opóźnienia w dostawach MAX-ów 200 wpłyną na siatkę połączeń Ryanaira w Polsce? Na razie widzimy pewne efekty (m.in. opóźnienie części tras do Chorwacji, obcięcie częstotliwości), ale czy będą jakieś dodatkowe konsekwencje? Czy możemy się spodziewać kolejnych zamykanych tras z Polski (tych mniej rentownych) w najbliższym czasie czy nawet zabierania niektórych samolotów z baz Ryanaira/Buzza w Polsce? Jeśli tak, to gdzie planowane są te cięcia?

– Liczba samolotów Grupy Ryanair bazowanych w Polsce wzrosła ponadtrzykrotnie w ciągu ostatnich 3 lat, do 35. Zawdzięczamy to przede wszystkim polskiej spółce w Grupie – liniom lotniczym Buzz. 35 samolotów w 6 polskich bazach to ok. 1,200 etatów dla pilotów i załogi pokładowej. Ryzyko wycofania samolotów z polskich baz jest obecnie niewielkie. W wyniku redukcji w niektórych bazach poza Polską może natomiast zostać zmniejszona częstotliwość lotów na niektórych trasach łączących te bazy z polskimi portami.

ryanair
Foto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock

Ryanair wysyła do pasażerów wylatujących z Niemiec informacje o dopłatach do już kupionych biletów z tytułu podwyżek podatku pasażerskiego. Jaka przyszłość czeka Ryanaira w Niemczech? Ogłosiliście zamknięcie 2 baz, trochę tras zniknęło – czy Ryanair będzie się powoli wycofywał z niemieckiego rynku, a co za tym idzie – ciął niektóre trasy z Polski, których w dalszym ciągu trochę macie w swojej siatce?

– Ciągle umacniamy swoją pozycję na rynku niemieckim. Przez ostatnie 3 lata zwiększyliśmy liczbę przewożonych pasażerów o 50%. W Berlinie jesteśmy już obecni na obydwu lotniskach, po części dzięki przejęciu linii lotniczych Lauda, i przewieziemy w tym roku 6 mln pasażerów. Niemiecki podatek od ruchu lotniczego, podwyższony niedawno w ramach „programu ochrony klimatu”, w rzeczywistości nie ma nic wspólnego z ochroną klimatu. Linie lotnicze już teraz płacą wysokie podatki „ekologiczne” – sam Ryanair zapłaci 630 mln EUR w tego typu podatkach w tym roku.

Niemiecki podatek jest naszym zdaniem wadliwy, ponieważ nie ma zastosowania do lotów transferowych, co zachęca do korzystania z dwóch lotów łączonych w miejsce lotu bezpośredniego i prowadzi do dodatkowych emisji CO2, których pasażer mógł i powinien uniknąć. Najbardziej skuteczne metody dalszej redukcji emisji CO2 w sektorze lotniczym to modernizacja flot, podnoszenie współczynnika wypełnienia oraz usprawnienie kontroli ruchu lotniczego. Rządy państw członkowskich UE powinny również rozważyć popularyzację bio-paliw w lotnictwie z wykorzystaniem środków pozyskiwanych w ramach systemu handlu emisjami.

Pytanie o Rosję. Czy Ryanair złożył już podanie do rosyjskich urzędów o nowe trasy do Petersburga, a jeśli tak, to czy otrzymał już pozytywną odpowiedź? Czy planowane są nowe trasy Ryanaira z Polski do Petersburga, a jeśli tak, to z jakich lotnisk? Kiedy takie trasy mogłyby wystartować?

– Nie mamy obecnie w planach lotów do Rosji.

Czy będą zapowiadane przez Ryanaira trasy z Polski do Gruzji i Armenii? Jeśli tak, to kiedy możemy się ich spodziewać i na ile zależy to od sytuacji z MAX-ami?

– Ryanair zainaugurował operacje w Gruzji w listopadzie 2019 roku na trzech trasach: z Tbilisi do Mediolanu Bergamo oraz z Kutaisi do Marsylii i Bolonii. Od sezonu lato 2020 dojdzie czwarte połączenie – z Tbilisi do Kolonii. Połączenia do Armenii wystartują już w styczniu. Widzimy duży potencjał w lotach do obu krajów, w tym na trasach z Polski, ale z uwagi na opóźnienie w dostawie samolotów Boeing MAX dalszy rozwój siatki nie jest obecnie możliwy.

Foto: Ryanair

Ryanair kilkanaście  dni temu zlikwidował możliwość zabrania dużego bagażu podręcznego oraz priority boarding dla pasażerów kupujących najdroższą taryfę Plus. Dlaczego? Z czym jest związana ta decyzja?

– Mamy nadzieję, że taryfa Plus w obecnym kształcie usprawni proces rezerwacji biletów dla większości klientów.

I pytanie dodatkowe – czy może ona oznaczać kolejne zmiany w taryfach Ryanaira lub (nie daj Boże) kolejne podwyżki w cenniku opłat dodatkowych?

– Ryanair oferuje najniższe ceny w Europie i najszerszą siatkę połączeń. Fakt ten przesądził o sukcesie rynkowym firmy.

Pytanie o podwyżki dodatkowych opłat. Czy straty z powodu opóźnień w dostawach MAX-ów (MOL szacuje je na 100 mln EUR) będą oznaczały, że linia faktycznie wprowadzi podwyżki? Rozumiem, ze ceny biletów przy obecnej sytuacji konkurencyjnej w Europie są raczej nie do ruszenia, ale jeśli dobrze mniemam, to bagaż, wybór miejsca w samolocie i inne dodatkowe usługi mogą podrożeć.

– Pasażerowie podejmują decyzje o zakupie biletów lotniczych w oparciu o ceny całkowite, obejmujące wszystkie wymagane usługi. Ceny te od lat spadają, co poza lotnictwem na przestrzeni ostatnich 20 lat obserwuje się chyba tylko w sektorze telekomunikacji. Dzięki temu, usługi transportu lotniczego i telekomunikacyjne przestały być przywilejem bogatych i stały się powszechnie dostępne.

Czy Buzz w najbliższych miesiącach przejmie kolejne bazy operacyjne Ryanaira DAC poza Polską? Chodzi mi o kolejne bazy po Sofii, Budapeszcie i Pradze? Jeśli tak, to jakie kraje są na celowniku firmy?

– W ostatnich tygodniach Buzz otworzył bazy operacyjne w Pradze, Sofii i Budapeszcie. To w sumie 15 samolotów, które będą latały pod polską flagą. Dalszy rozwój Buzz zależy od możliwości pozyskania samolotów, załóg i kontraktów w formule wet-lease z innymi przewoźnikami.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Bardzo kiepski ten wywiad. Na większość pytań Pan Komórek w ogóle nie odpowiedział, wciskając za to Ryanairowa propagandę sukcesu. Bez żadnej reakcji dziennikarza!!
Bulusia, 8 stycznia 2020, 8:26 | odpowiedz

Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.