Na jakich nowych trasach polecimy z Warszawy? Jest nowa lista kierunków, o które walczy Lotnisko Chopina
– Na Lotnisku Chopina nie jest tanio i taniej już nie będzie – tak kilka miesięcy temu w rozmowie z Fly4free.pl wiceszef Lotniska Chopina Michał Witkowski próbował przekonywać Ryanaira, by ten zdecydował się na loty z Radomia zamiast przenosin części tras z Modlina do Warszawy. I faktycznie nie tylko nie jest taniej, a wręcz drożej – od 1 grudnia obowiązują zmiany w taryfie opłat lotniskowych na warszawskim lotnisku. Jakie zmiany czekają przewoźników? Z analizy serwisu pasażerom wynika m.in. że podstawowe składowe opłat uiszczanych przez przewoźników (a się np. Opłata za lądowanie czy za obsługę pasażerów) nie uległy zmianie, ale wzrosną np. opłaty hałasowe (stawka podwyżki jest uzależniona m.n. od pory dnia, w której zaplanowana jest dana operacja). Wzrosły też opłaty za obsługę jednego pasażera w terminalu General Aviation (z 300 do 450 zł od osoby) oraz postój tego typu samolotów trwający ponad 2 lub 3 godziny.
Znacznie ciekawsza jest jednak zaktualizowana lista kierunków strategicznych, czyli takich, na których uruchomieniu Lotnisku Chopina najbardziej zależy. Jak informuje pasażer.com, PPL oferuje liniom, które zdecydują się na uruchomienie tych tras od 20 do 90 procent zniżek w ciągu pierwszych trzech lat wykonywania na nich operacji. W wyniku aktualizacji listę zwiększono o 6 lotnisk i aktualnie liczy ona 15 pozycji.
Alanya od 1742 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Zakynthos od 2564 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Modlin)
Wyspa Malta od 2899 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Nowe lotniska na liście kierunków strategicznych to Hanower, Lyon, Boston, Sewilla, Abu Zabi i Singapur, z zestawienia wypadła zaś francuska Tuluza.
Oczywiście, nie oznacza to, że znajdą się chętni do obsługi tych tras, choć… wiele na to wskazuje. Z 6 nowych tras aż 5 znajduje się bowiem na liście potencjalnych nowych kierunków LOT, które narodowy przewoźnik umieścił w swojej strategii rozwoju do 2028 roku. A jak pokazuje ogłoszone ostatnio wznowienie po kilku latach przerwy połączenia do Aten, narodowy przewoźnik raczej będzie uruchamiał trasy właśnie z tej listy.
Nie można też oczywiście wykluczyć, że nowe połączenia z listy kierunków strategicznych będą też otwierali inni przewoźnicy. Tak jest choćby z szóstą nowością z zestawienia, czyli Sewillą, gdzie od maja tego roku lata Wizz Air. Nie można też wykluczyć, że „landrynka” byłaby zainteresowana trasą do Abu Zabi, gdy otrzyma Airbusy A321XLR, zdolne do lotów na tak długiej trasie (zgodnie z obecnymi założeniami przewoźnik ma otrzymać pierwsze samoloty tego typu pod koniec 2024 roku).
Pozostałe kierunki z listy PPL to Bombaj (trasa obsługiwana przez LOT), Kair (lata na niej LOT), Bilbao (w sezonie letnim na tej trasie lata Wizz Air, trasa wróci wiosną przyszłego roku), Manchester (na tej trasie lata Ryanair, jest też na liście potencjalnych kierunków LOT), Addis Abeba (pisaliśmy kilka dni temu o zainteresowaniu uruchomieniem tej trasy ze strony Ethiopian Airlines), a także Bangkok, Hanoi, San Francisco i Waszyngton (wszystkie są na liście ze strategii LOT, ich uruchomienie jest uzależnione od zwiększenia liczby samolotów szerokokadłubowych we flocie narodowego przewoźnika).