Lotnisko we Wrocławiu zamknięte na 40 dni! Dlaczego, co z lotami i jakie zmiany czekają pasażerów po ponownym otwarciu?
Dlaczego lotnisko we Wrocławiu jest zamknięte i jak długo to potrwa?
Ostatnie samoloty z lotniska we Wrocławiu odleciały w nocy z soboty na niedzielę. Najbardziej aktywny był Ryanair, który musiał przenieść swoje samoloty do Katowic i Krakowa. O 2:31 odleciał natomiast opóźniony samolot do Londynu, rozpoczynając tym samym czterdziestodniową przerwę.
Powodem zamknięcia jest trwająca modernizacja lotniska i rozbudowa części operacyjnej, czyli strefy startu i lądowania. Jednym z kluczowych zadań w tym okresie jest budowa drogi zjazdu z pasa startowego – w czasie realizacji tego punktu samoloty nie będą mogły korzystać z pasa ze względów bezpieczeństwa, więc podjęto decyzję o zamknięciu lotniska.
Przerwa potrwa do 4 grudnia, gdy w godzinach wieczornych samoloty zostaną z powrotem przebazowane do Wrocławia. A 5 grudnia od rana lotnisko będzie już w pełni operacyjne.
Dlaczego lotnisko musi być zamknięte? W rozmowie z lokalnymi mediami rzecznik portu Bartosz Wiśniewski tłumaczy, że po długiej analizie wybrano lepszy scenariusz – alternatywą byłoby prowadzenie prac pod ruchem przez prawie rok na skróconej drodze startowej. Ten scenariusz był jednak zbyt ryzykowny.
– Taka opcja też była przez nas analizowana, ale ona była ryzykowna zarówno z powodów biznesowych, jak i operacyjnych. Mogliśmy funkcjonować na dużo krótszej drodze startowej przez niemal rok, ale to by oznaczało wiele niedogodności dla pasażerów. Musielibyśmy liczyć się z dużą liczbą przekierowań z powodu niedziałającego systemu ILS, głównie z powodu mgieł i porywistych wiatrów, zwłaszcza w okresie jesiennym i wiosennym. Poza tym ciężkie samoloty transportowe i m.in. dreamliner’y nie mogłyby lądować na tak krótkiej drodze startowej – mówi Wiśniewski.
— Przeanalizowaliśmy wszystkie inne ewentualne rozwiązania i podjęliśmy najlepszą, choć trudną, decyzję o wstrzymaniu operacji lotniczych na czterdzieści dni. Termin konsultowaliśmy z liniami lotniczymi i razem ustaliliśmy, że trzeba to zrobić w okolicy zmiany rozkładu lotów na zimowy — tłumaczył z kolei dyrektor ds. infrastruktury Portu Lotniczego Wrocław, Andrzej Kus.
Data zamknięcia nie jest przypadkowa, bo w branży lotniczej listopad to tradycyjnie czas niskiego popytu na loty.
Marsa Alam od 2900 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Alanya od 1447 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Agadir od 2844 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Jakie zmiany czekają pasażerów po ponownym otwarciu lotniska we Wrocławiu?
Prace rozpoczęły się jesienią 2024 roku i na razie przebiegają zgodnie z harmonogramem. Ale – co ważne – nie będą dotyczyły one tylko części operacyjnej, ale także samego wnętrza budynku terminala pasażerskiego. O zmianach jako pierwszy napisał portal pasaaer.com. Co się zmieni?
Przede wszystkim rozbudowany zostanie centralny punkt kontroli i utworzona zostanie dodatkowa linia kontroli bezpieczeństwa – po ponownym otwarciu lotniska będzie ich 6 (plus jedna ścieżka fast track), co pozwoli skrócić kolejki do kontroli zwłaszcza w godzinach szczytu.
Dodatkowo przed wejściem do strefy kontroli zamontowane zostaną nowe automatyczne bramki skanujące karty pokładowe pasażerów. „Pozwoli to wyeliminować ręczne skanowanie kart przez pracowników lotniska, całkowicie automatyzując proces wejścia” – czytamy w pasazer.com.
Co jeszcze się zmieni? Przebudowane i na nowo zaaranżowane zostaną też sklepy wolnocłowe, a dodatkowo lotnisko zwiększy też liczbę miejsc siedzących dla pasażerów przy gate’ach wylotowych. Całkowicie wymieniony ma zostać też system parkingowy na lotnisku, który ma być bardziej intuicyjny i łatwiejszy w obsłudze.
Co z lotami z Wrocławia w czasie zamknięcia? Czy zostaną przekierowane na inne lotniska?
Nie, bo linie wiedziały o zamknięciu portu z dużym wyprzedzeniem. Samo lotnisko poinformowało o planowanej przerwie w lotach już we wrześniu ubiegłego roku, więc zarówno linie jak i pasażerowie mieli czas, aby dostosować swoje plany do zamknięcia portu.
Jedynym wyjątkiem jest LOT, który raz w tygodniu lata swoim Dreamlinerem z Wrocławia do Seulu. Na czas zamknięcia wrocławskiego lotniska narodowy przewoźnik przeniesie tę operację na Lotnisko Chopina w Warszawie – będzie wykonywana także w piątki, w podobnych godzinach do lotów realizowanych z Wrocławia. Przez 40 dni liczba lotów na trasie Warszawa-Seul zwiększy się więc do 6 tygodniowo.
Pozostałe linie raczej nie planują przenosić lotów z Wrocławia na sąsiednie lotniska. Co nie oznacza, że nie będzie tam większego ruchu.
– Wierzę, że będzie to czas, kiedy droga ekspresowa z Wrocławia i trasa kolejowa z Wrocławia będzie wypełniona wrocławianami, którzy wylatują lub tymi, którzy lecą do Wrocławia – mówi w rozmowie z Radiem Poznań Grzegorz Bykowski, prezes położonego najbliżej Wrocławia lotniska Poznań-Ławica.
Czy po otwarciu lotniska we Wrocławiu będą jakieś nowe trasy?
No pewnie, że tak! Oprócz wszystkich zaplanowanych w rozkładzie zimowym połączeń, w siatce wrocławskiego lotniska pojawią się 3 nowe trasy. Najciekawiej zapowiada się połączenie Wizz Aira na Gran Canarię, które wystartuje 5 grudnia i przez cały sezon zimowy będzie realizowane 2 razy w tygodniu (loty w poniedziałki i piątki). Dzień później wystartuje nowa trasa Ryanaira do stolicy Andaluzji – loty do Sewilli zostaną realizowane 6 grudnia i będą realizowane 2 razy w tygodniu (poniedziałki i soboty). Co ważne, trasa ta zostaje także na przyszłoroczne lato, jednak loty będą na niej realizowane wówczas w czwartki i niedziele.
Trzecią nowością będą loty Ryanaira na lotnisko Londyn-Luton. Irlandzka linia uzupełnia w ten sposób swoją ofertę, bo do tej pory latała z Wrocławia tylko na Stansted. Pierwszy lot jest zaplanowany na 5 grudnia, a z rozkładu wynika, że połączenia będą realizowane 4 razy w tygodniu (w poniedziałki, czwartki, piątki i niedziele).
👉 Po ponownym otwarciu 5 grudnia pasażerowie zobaczą rozbudowaną kontrolę bezpieczeństwa, automatyczne bramki i nowy system parkingowy.
👉 W czasie przerwy loty nie będą przekierowane, a jedynie LOT przeniesie rejs Wrocław–Seul do Warszawy.
👉 Po wznowieniu operacji pojawią się nowe trasy: Gran Canaria (Wizz Air), Sewilla (Ryanair) i Londyn Luton (Ryanair).
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?