Fly4free.pl

Lotnisko w Radomiu w 2024 r. podwoi liczbę pasażerów. Wraca pomysł administracyjnego podziału ruchu!

Foto: PL Warszawa Radom
– Widzimy duże zainteresowanie lotami z Radomia w sezonie letnim. Niektórzy touroperatorzy chcą czterokrotnie zwiększyć swoje oferowanie z tego lotniska – mówi w rozmowie z Fly4free Stanisław Wojtera, prezes PPL. Jednocześnie dodaje, że najnowsze lotnisko w Polsce nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa, jeśli chodzi o zimowy rozkład lotów. Nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć, że w dalszym ciągu zaawansowane negocjacje z PPL prowadzi Wizz Air. Wraca też pomysł administracyjnego podziału ruchu, w ramach którego część połączeń czarterowych mogłaby zostać przeniesiona do Radomia.

Lotnisko Warszawa-Radom we wrześniu obsłużyło ponad 16 tysięcy pasażerów i jest na dobrej drodze do tego, by w tym roku obsłużyć sporo powyżej 100 tysięcy podróżnych. Jednocześnie PPL cały czas negocjuje rozwój siatki połączeń z Radomia i widać już pierwsze efekty.

– Jestem spokojny o rozwój lotniska w Radomiu, mamy bardzo pozytywne sygnały od biur podróży. Są touroperatorzy, którzy w sezonie letnim chcą nawet czterokrotnie zwiększyć oferowanie z Radomia w stosunku do tego roku. Są też linie zainteresowane uruchomieniem regularnych lotów. Pierwszy rok jest zawsze trudny dla nowego lotniska jak Radom, ale wszystko przebiega sprawnie i przewoźnicy też to widzą – mówi Wojtera.

Pytany przez nas o prognozy na przyszły rok twierdzi, że radomskie lotnisko może w przyszłym roku obsłużyć sporo powyżej 200 tysięcy pasażerów.

– Takie szacowanie jest ryzykowne, ale myślę, że w 2024 roku powinniśmy w Radomiu przynajmniej podwoić wynik z tego roku – mówi Wojtera.

Jednocześnie prezes PPL dodaje, że możliwe jest pojawienie się kolejnego przewoźnika w zimowym rozkładzie lotów, który startuje pod koniec października.

– Zimą coś jeszcze może się pojawić, jesteśmy już na finiszu rozmów. Proszę nam dać czas do połowy października – mówi Wojtera, jednak nie chce mówić, z kim lotnisko prowadzi rozmowy.

Nieoficjalnie udało nam się jednak ustalić, że chodzi o linię Wizz Air, która w ostatnich miesiącach wysyłała sygnały dotyczące zainteresowania lotami z Radomia.  I to właśnie węgierska linia ma być najbliżej pojawienia się w Radomiu, choć tu sporo zależy jeszcze od splotu różnych czynników, m.in. skali serwisowania usterek w silnikach Pratt&Whitney. Jak pisaliśmy na naszych łamach, uziemią one część floty Wizz Aira i sprawiły, że przewoźnik kilkanaście dni temu ogłosił, że w okresie od późnej jesieni do wiosny 2024 roku ograniczy swoje oferowanie o 10 procent.

Wraca temat administracyjnego podziału ruchu

W tym roku Lotnisko Chopina może obsłużyć ok. 18,5 mln pasażerów. To oznacza, że lotnisko zbliża się do granic przepustowości, a dodatkowo stoi przed poważnym wyzwaniem, związanym z ekspansją LOT. W tym tygodniu narodowy przewoźnik ogłosi swoją strategię rozwoju na lata 2024-2028, a jednym z jej punktów mają być plany dotyczące szybkiego rozwoju, by wnieść odpowiednio wysoki wolumen pasażerski do Centralnego Portu Komunikacyjnego (niezależnie od tego, kiedy to lotnisko zostanie otwarte, politycy wciąż utrzymują, że w 2028 roku, choć jest to bardzo mało realne). W jaki sposób Lotnisko Chopina chce „pomóc” LOT?

– Podejmujemy szereg działań, które mogą zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina. Plan zakłada, że za 5-6 lat powinniśmy obsłużyć ok. 24 mln pasażerów, więc musimy ich jakoś pomieścić – mówi Wojtera.

I dodaje, że jednym z pomysłów jest powrót do porzuconej idei administracyjnego podziału ruchu, w ramach której część połączeń (najpewniej czartery) mogłyby zostać „przeniesione” na lotnisko w Radomiu. Taki pomysł był już analizowany na etapie planowania budowy radomskiego lotniska, został on jednak porzucony.

Wydaje się, że taka możliwość istnieje, ale na pewno nie jest to temat na teraz. Analizujemy to i sprawdzamy. Administracyjny podział ruchu to ekstraordynaryjne rozwiązanie, którego implementacja wymaga czasu. I na pewno bardzo by to nam pomogło – mówi Wojtera.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »