Lotnisko w Krakowie zmieni się nie do poznania! Jest zielone światło na dużą rozbudowę [WIZUALIZACJE]
Lotnisko w Krakowie jest drugim największym lotniskiem w Polsce i może się przy tym pochwalić bardzo dużym przyrostem liczby pasażerów. 15 grudnia lotnisko obsłużyło 9-milionowego pasażera od początku roku, a na koniec 2023 roku planuje przyjąć 9,3 mln podróżnych. Plany na przyszły rok są jeszcze bardziej ambitne – lotnisko planuje wówczas przekroczyć barierę 10 mln pasażerów rocznie. To jednak oznacza, że niezbędna będzie rozbudowa lotniska, bo terminal pasażerski na Balicach już przekroczył swoją planowaną przepustowość, wynoszącą 8 mln pasażerów rocznie.
Marsa Alam od 2372 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Costa Blanca od 1819 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Łódź)
Rodos od 2925 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
– Przepustowość obecnego terminala pasażerskiego, oddanego do użytkowania po rozbudowie w grudniu 2016 roku jest już niewystarczająca, aby obsłużyć tak intensywnie wzrastający ruch. Dysponując decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego na budowę i rozbudowę nowego terminala pasażerskiego oraz zgody właścicieli rozpoczynamy proces wyłonienia generalnego wykonawcy robót budowlanych i ruszamy z rozbudową. Przed nami wiele miesięcy prac budowlanych – powiedział po Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Radosław Włoszek, prezes lotniska w Krakowie.
Na stronie internetowej krakowskiego lotniska czytamy, że po rozbudowie terminal pasażerski ma obsługiwać 12 mln pasażerów rocznie. Kiedy rozpoczną się prace? Szczegóły poznamy na początku stycznia. Wcześniej władze krakowskiego portu deklarowały, że rozbudowa może ruszyć na początku 2025 roku, gdy zakończy się budowa nowego terminala cargo i zwolni się przestrzeń do zwiększenia przepustowości terminala pasażerskiego.
Na lotnisku jednak już teraz prowadzone są liczne prace.
„Obecnie zakończyliśmy rozbudowę płaszczyzny postojowej dla samolotów w części zachodniej, dzięki której już na najbliższy sezon letni port będzie dysponował dodatkowymi 15 stanowiskami postojowymi. W trakcie realizacji są inwestycje budowy nowego budynku Cargo oraz budowa nowej stacji energetycznej ST10-bis. To inwestycje bardzo istotne, aby móc myśleć o rozbudowie terminala pasażerskiego” – czytamy w komunikacie prasowym.
Co dalej z nową drogą startową?
Jedną z kluczowych inwestycji jest też ciągnący się od lat temat budowy nowej drogi startowej. Na jakim jest ona etapie?
– Decyzja jest obecnie procedowana w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, do której stosowne dokumenty złożyliśmy we wrześniu 2023 r. Czekamy na decyzję, będąc gotowym do rozpoczęcia procedur administracyjno-budowlanych. Budowa nowej drogi startowej umożliwia ciągłość funkcjonowania krakowskiego lotniska, bez konieczności jego zamykania na wiele miesięcy. Ta budowa, podobnie, jak rozbudowa terminala pasażerskiego, czy pozostałe budowy będzie toczyła się przy nieprzerwanie funkcjonującym lotnisku. To także inwestycja domykająca procedowane rozwiązania systemu gospodarki wodno-ściekowej na lotnisku, a także wdrożenie nowoczesnego systemu naprowadzania samolotów, umożliwiającego prowadzenie operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności – komentuje Radosław Włoszek.





