REKLAMA

LOT poleciał na najpiękniejsze lotnisko świata. Testujemy Daxing – zachwycający port-widmo!

Foto: Fly4free.pl

W czwartek LOT-owski “Franek” wylądował po raz pierwszy na lotnisku Pekin-Daxing – jednym z najbardziej zachwycających portów lotniczych świata. Zobaczcie, jak z bliska prezentuje się świeżo oddane do użytku lotnisko.

Nowoczesne lotnisko Daxing zostało oddane do użytku pod koniec września – budowa była prowadzona w rekordowym tempie, by odciążyć zapchane do granic możliwości lotnisko Beijing Capital Airport. To drugie największe lotnisko świata pod względem liczby obsłużonych pasażerów – rocznie przechodzi przez nie ponad 100 mln pasażerów (więcej jest tylko w Atlancie). Dość powiedzieć, że budowa Daxing wystartowała pod koniec 2014 roku i zakończyła się 4 lata i 9 miesięcy później!

Od samego początku projekt nowego portu dla stolicy Chin robił ogromne wrażenie – charakterystyczny miedziany dach zaprojektowany przez słynną pracownię architektoniczną Zahy Hadid i bryła w kształcie rozgwiazdy, rozchodzącej się na sześć równych części przykuwała uwagę miłośników lotnictwa na całym świecie.

W środę wieczorem z Warszawy wystartował pierwszy rejs LOT na lotnisko Daxing, który wylądował w Pekinie w czwartek około 14 lokalnego czasu. Nasz narodowy przewoźnik będzie latał na tej trasie 4 razy w tygodniu, dzięki czemu połączy Warszawę z Pekinem codziennie (od 2012 roku obsługuje 3 loty tygodniowo na Beijing Capital).

Kiedy obejmowałem stanowisko prezesa LOT, miałem marzenie, abyśmy mogli latać do Pekinu codziennie i cieszę się, że teraz ono się spełniło – mówił Rafał Milczarski podczas uroczystego otwarcia połączenia.

A jak prezentuje się lotnisko? Zobaczcie sami.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Po pierwsze: Daxing wygląda jak lotnisko-widmo

Decydując się na otwarcie lotów na Daxing LOT nie miał wielkiego wyboru – był zdeterminowany, by zwiększyć liczbę lotów do Pekinu, ale nie miał szans na dodatkowe sloty na “starym” lotnisku. Widać zresztą, że linie niekoniecznie garną się z przenosinami do nowego lotniska – LOT jest dopiero ósmą linią lotniczą spoza Chin, która pojawiła się na lotnisku Daxing. Jeśli zaś chodzi o Europę, jest trzecim przewoźnikiem na tym lotnisku – wcześniej swoje loty uruchomiły tutaj British Airways i Finnair.

Widać to zresztą po statystykach – od otwarcia do końca ubiegłego roku przez lotnisko mogące przyjąć 72 mln pasażerów przewinęło się “ledwie” 3 mln podróżnych, a liczba operacji lotniczych wynosi obecnie ledwie 280-300 dziennie. Ruch do Daxing będzie jednak stopniowo przenoszony – od końca marca, wraz z pojawieniem się nowych przewoźników, liczba operacji lotniczych zwiększy się do 700 dziennie, a na koniec roku lotnisko ma według planów obsłużyć do 27 mln pasażerów.

Władze portu nie spieszą się więc z przenoszeniem przewoźników i robią to bardzo powoli. Nie tylko z powodu niechęci linii lotniczych, ale także dlatego, by uniknąć problemów związanych z pierwszym okresem działalności portu po jego otwarciu, gdy pojawia się tam wielu przewoźników. Tak było choćby z także niedawno otwartym nowym lotniskiem w Stambule – zostało otwarte z wielką pompą w 95. rocznicę powstania Republiki Tureckiej – 29 października 2018 roku, gdy w rzeczywistości było jeszcze wielkim placem budowy. Pierwotnie przeprowadzkę wszystkich linii planowano na ostatni dzień 2018 roku, jednak ostatecznie po wielu perturbacjach, przeprowadzono ją dopiero w kwietniu.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Szczęka opada z wrażenia

W efekcie, lotnisko Daxing, które zatrudnia w sumie 20 tysięcy pracowników, jest praktycznie puste. Owszem, tu i ówdzie przewijają się pasażerowie, jednak giną w ogromie fenomenalnej bryły. I może skupmy się właśnie na niej.

Daxing to budowla zaprojektowana z ogromną fantazją i rozmachem – największe wrażenie robi oczywiście dach, w kształcie powyginanych, fantazyjnych kielichów wykonanych z jasnego materiału. W konstrukcji dachu bardzo duże znaczenie ma też system świetlików i okien, dzięki którym do terminala wpada mnóstwo światła słonecznego.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Centralną część stanowi wielkie sklepienie ze zwisającą z sufitu olbrzymią chińską flagą, która jest widoczna z każdego z sześciu skrzydeł, które składają się na całość konstrukcji lotniska. To przemyślany zabieg, który ma ułatwić przesiadki – według przedstawicieli lotniska, z jednego skrzydła do najdalej położonej bramki po drugiej stronie lotniska możemy dojść maksymalnie w 8 minut.

Różnicę robią małe rzeczy

Lotniska wychodzą z siebie, aby wyróżniać się na tle innych wygodą i komfortem, czasem wystarczą jednak małe rzeczy. Przykład? Oto zdjęcie z lotniskowej toalety i lista rzeczy, które na życzenie może nam bezpłatnie dostarczyć obsługa lotniska – wystarczy tylko poprosić. Proste? Tak, a jakie efektywne!

Foto: Fly4free.pl

Lotnisko ma też oczywiście mnóstwo zaawansowanych technologii, które mają na celu usprawnienie podróży: jest biometria, technologia rozpoznawania twarzy, a wkrótce linie China Eastern i China Southern Airlines mają umożliwić pasażerom możliwość zdalnego nadawania bagażu na stacjach metra, a więc jeszcze zanim pojawimy się na lotnisku. Jest to technologia, której uważni przypatrują się też twórcy koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Klucz? Szybki dojazd na lotnisko

Port lotniczy Daxing jest położony w linii prostej o 46 kilometrów od placu Tiananmen, czyli serca Pekinu. Z tego powodu konieczne było stworzenie szybkiego dojazdu do portu – w tym przypadku rozwiązaniem jest linia szybkiego metra, która liczy 41,4 kilometra. Pociągi na tej trasie zabierają do 448 pasażerów, rozpędzają się do prędkości 160 km/h i dojeżdżają na lotnisko z centrum metropolii w ciągu 19 minut.

A to nie koniec ważnych inwestycji kolejowych, bo trwają prace nad budową szybkiej kolei, która połączy Daxing z lotniskiem Beijing Capital. Tu wyzwanie jest znacznie większe, bo oba lotniska są oddalone od siebie o 88 kilometrów w linii prostej, a jadąc przez miasto, trzeba doliczyć jeszcze kilka. Jednak szybka kolej radykalnie skróci czas przejazdu. Według wstępnych szacunków, ma ona zostać uruchomiona w 2023 lub 2024 roku.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Changi kontra Daxing - które lotnisko lepsze?

No dobra, zachwytów nad architekturą nie ma końca, ale warto w tej sytuacji zadać pytanie, jak wypada Daxing w porównaniu z lotniskiem w Singapurze, które od kilku lat uznawane jest za najlepszy port lotniczy na świecie? W tym przypadku z oceną będziemy musieli poczekać do momentu, gdy Daxing zacznie operować pełną parą – wtedy też będzie można w pełni porównać jego funkcjonalność.

Nie da się natomiast ukryć, że już teraz w porównaniu do Changi dość ubogo wypada na lotnisku Daxing kwestia… szeroko pojętej rozrywki i spędzania wolnego czasu. Z drugiej strony – nowe lotnisko w Pekinie postawiło na funkcjonalność i tutaj wydaje się nie mieć sobie równych.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Najlepsza oferta
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.