REKLAMA

LOT poleciał na najpiękniejsze lotnisko świata. Testujemy Daxing – zachwycający port-widmo!

Foto: Fly4free.pl

W czwartek LOT-owski “Franek” wylądował po raz pierwszy na lotnisku Pekin-Daxing – jednym z najbardziej zachwycających portów lotniczych świata. Zobaczcie, jak z bliska prezentuje się świeżo oddane do użytku lotnisko.

Nowoczesne lotnisko Daxing zostało oddane do użytku pod koniec września – budowa była prowadzona w rekordowym tempie, by odciążyć zapchane do granic możliwości lotnisko Beijing Capital Airport. To drugie największe lotnisko świata pod względem liczby obsłużonych pasażerów – rocznie przechodzi przez nie ponad 100 mln pasażerów (więcej jest tylko w Atlancie). Dość powiedzieć, że budowa Daxing wystartowała pod koniec 2014 roku i zakończyła się 4 lata i 9 miesięcy później!

Od samego początku projekt nowego portu dla stolicy Chin robił ogromne wrażenie – charakterystyczny miedziany dach zaprojektowany przez słynną pracownię architektoniczną Zahy Hadid i bryła w kształcie rozgwiazdy, rozchodzącej się na sześć równych części przykuwała uwagę miłośników lotnictwa na całym świecie.

W środę wieczorem z Warszawy wystartował pierwszy rejs LOT na lotnisko Daxing, który wylądował w Pekinie w czwartek około 14 lokalnego czasu. Nasz narodowy przewoźnik będzie latał na tej trasie 4 razy w tygodniu, dzięki czemu połączy Warszawę z Pekinem codziennie (od 2012 roku obsługuje 3 loty tygodniowo na Beijing Capital).

Kiedy obejmowałem stanowisko prezesa LOT, miałem marzenie, abyśmy mogli latać do Pekinu codziennie i cieszę się, że teraz ono się spełniło – mówił Rafał Milczarski podczas uroczystego otwarcia połączenia.

A jak prezentuje się lotnisko? Zobaczcie sami.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Po pierwsze: Daxing wygląda jak lotnisko-widmo

Decydując się na otwarcie lotów na Daxing LOT nie miał wielkiego wyboru – był zdeterminowany, by zwiększyć liczbę lotów do Pekinu, ale nie miał szans na dodatkowe sloty na “starym” lotnisku. Widać zresztą, że linie niekoniecznie garną się z przenosinami do nowego lotniska – LOT jest dopiero ósmą linią lotniczą spoza Chin, która pojawiła się na lotnisku Daxing. Jeśli zaś chodzi o Europę, jest trzecim przewoźnikiem na tym lotnisku – wcześniej swoje loty uruchomiły tutaj British Airways i Finnair.

Widać to zresztą po statystykach – od otwarcia do końca ubiegłego roku przez lotnisko mogące przyjąć 72 mln pasażerów przewinęło się “ledwie” 3 mln podróżnych, a liczba operacji lotniczych wynosi obecnie ledwie 280-300 dziennie. Ruch do Daxing będzie jednak stopniowo przenoszony – od końca marca, wraz z pojawieniem się nowych przewoźników, liczba operacji lotniczych zwiększy się do 700 dziennie, a na koniec roku lotnisko ma według planów obsłużyć do 27 mln pasażerów.

Władze portu nie spieszą się więc z przenoszeniem przewoźników i robią to bardzo powoli. Nie tylko z powodu niechęci linii lotniczych, ale także dlatego, by uniknąć problemów związanych z pierwszym okresem działalności portu po jego otwarciu, gdy pojawia się tam wielu przewoźników. Tak było choćby z także niedawno otwartym nowym lotniskiem w Stambule – zostało otwarte z wielką pompą w 95. rocznicę powstania Republiki Tureckiej – 29 października 2018 roku, gdy w rzeczywistości było jeszcze wielkim placem budowy. Pierwotnie przeprowadzkę wszystkich linii planowano na ostatni dzień 2018 roku, jednak ostatecznie po wielu perturbacjach, przeprowadzono ją dopiero w kwietniu.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Szczęka opada z wrażenia

W efekcie, lotnisko Daxing, które zatrudnia w sumie 20 tysięcy pracowników, jest praktycznie puste. Owszem, tu i ówdzie przewijają się pasażerowie, jednak giną w ogromie fenomenalnej bryły. I może skupmy się właśnie na niej.

Daxing to budowla zaprojektowana z ogromną fantazją i rozmachem – największe wrażenie robi oczywiście dach, w kształcie powyginanych, fantazyjnych kielichów wykonanych z jasnego materiału. W konstrukcji dachu bardzo duże znaczenie ma też system świetlików i okien, dzięki którym do terminala wpada mnóstwo światła słonecznego.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Centralną część stanowi wielkie sklepienie ze zwisającą z sufitu olbrzymią chińską flagą, która jest widoczna z każdego z sześciu skrzydeł, które składają się na całość konstrukcji lotniska. To przemyślany zabieg, który ma ułatwić przesiadki – według przedstawicieli lotniska, z jednego skrzydła do najdalej położonej bramki po drugiej stronie lotniska możemy dojść maksymalnie w 8 minut.

Różnicę robią małe rzeczy

Lotniska wychodzą z siebie, aby wyróżniać się na tle innych wygodą i komfortem, czasem wystarczą jednak małe rzeczy. Przykład? Oto zdjęcie z lotniskowej toalety i lista rzeczy, które na życzenie może nam bezpłatnie dostarczyć obsługa lotniska – wystarczy tylko poprosić. Proste? Tak, a jakie efektywne!

Foto: Fly4free.pl

Lotnisko ma też oczywiście mnóstwo zaawansowanych technologii, które mają na celu usprawnienie podróży: jest biometria, technologia rozpoznawania twarzy, a wkrótce linie China Eastern i China Southern Airlines mają umożliwić pasażerom możliwość zdalnego nadawania bagażu na stacjach metra, a więc jeszcze zanim pojawimy się na lotnisku. Jest to technologia, której uważni przypatrują się też twórcy koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Klucz? Szybki dojazd na lotnisko

Port lotniczy Daxing jest położony w linii prostej o 46 kilometrów od placu Tiananmen, czyli serca Pekinu. Z tego powodu konieczne było stworzenie szybkiego dojazdu do portu – w tym przypadku rozwiązaniem jest linia szybkiego metra, która liczy 41,4 kilometra. Pociągi na tej trasie zabierają do 448 pasażerów, rozpędzają się do prędkości 160 km/h i dojeżdżają na lotnisko z centrum metropolii w ciągu 19 minut.

A to nie koniec ważnych inwestycji kolejowych, bo trwają prace nad budową szybkiej kolei, która połączy Daxing z lotniskiem Beijing Capital. Tu wyzwanie jest znacznie większe, bo oba lotniska są oddalone od siebie o 88 kilometrów w linii prostej, a jadąc przez miasto, trzeba doliczyć jeszcze kilka. Jednak szybka kolej radykalnie skróci czas przejazdu. Według wstępnych szacunków, ma ona zostać uruchomiona w 2023 lub 2024 roku.

Foto: Fly4free.pl
Foto: Fly4free.pl

Changi kontra Daxing - które lotnisko lepsze?

No dobra, zachwytów nad architekturą nie ma końca, ale warto w tej sytuacji zadać pytanie, jak wypada Daxing w porównaniu z lotniskiem w Singapurze, które od kilku lat uznawane jest za najlepszy port lotniczy na świecie? W tym przypadku z oceną będziemy musieli poczekać do momentu, gdy Daxing zacznie operować pełną parą – wtedy też będzie można w pełni porównać jego funkcjonalność.

Nie da się natomiast ukryć, że już teraz w porównaniu do Changi dość ubogo wypada na lotnisku Daxing kwestia… szeroko pojętej rozrywki i spędzania wolnego czasu. Z drugiej strony – nowe lotnisko w Pekinie postawiło na funkcjonalność i tutaj wydaje się nie mieć sobie równych.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


ryanair
Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.