Fly4free.pl

To będzie najruchliwsze lotnisko świata? W przyszłym roku obsłużą 88 mln osób, a później jeszcze więcej

Dubaj
Foto: Sorbis / ShutterStock
Od kilku lat miano najbardziej ruchliwego portu świata przysługuje lotnisku w Atlancie, ale niebawem może się to zmienić. Przedstawiciele portu w Dubaju zapowiedzieli, że w przyszłym roku spodziewają się obsłużenia 88 mln pasażerów, a w kolejnych latach liczba ta może być jeszcze wyższa. Jednocześnie władze dubajskiego lotniska szykują się do dużej rozbudowy.

Majed Al Joker, dyrektor operacyjny Dubai Airports, organu zarządzającego portem w Dubaju przekazał, że w przyszłym roku ma ono obsłużyć rekordową liczbę 88 mln pasażerów. Byłby to lepszy wynik od przedpandemicznego 2019 roku, kiedy to przez lotnisko przewinęło się 86,4 mln międzynarodowych podróżnych. Co ciekawe, zapowiedź ta pojawiła się raptem kilka dni po tym, jak władze portu ogłosiły przyszłoroczną prognozę na poziomie 85 mln pasażerów. Wzrost oczekiwań jest spowodowany bardzo udanym I półroczem tego roku, w trakcie którego DXB obsłużyło 41,6 mln osób, więcej niż w 2019 roku.

Drugą połowę tego roku rozpoczęliśmy od wysokiego popytu w lipcu, a biorąc pod uwagę utrzymujący się szczyt sezonowy zbiegający się z ponownym otwarciem szkół w sierpniu, przygotowujemy się na wyjątkowo pracowitą resztę roku. Dostosowaliśmy naszą prognozę na ten rok z 83,6 mln gości do 85 mln, zaledwie o 1,6 proc. mniej niż roczny ruch DXB w 2019 roku – zapowiadał wcześniej Paul Griffiths, dyrektor generalny Dubai Airports.

Skorygowane prognozy na przyszły rok są bliższe wypełnieniu dostępnej przepustowości lotniska w Dubaju, która aktualnie wynosi 100 mln pasażerów. Kilka dni temu władze lotniska ogłosiły zaś plany dużej rozbudowy lotniska. Ma ona potrwać przez przez 5-7 lat, a jej koszt wyniesie około 1,5-2,5 mld euro. Jej celem jest zwiększenie przepustowości lotniska do poziomu 120 mln pasażerów rocznie. Dzięki nim lotnisko zyska dodatkowe poczekalnie czy stanowiska odprawy, a także wprowadzi nowe skanery bezpieczeństwa, które nie będą wymagać od pasażerów trzymania się limitu płynów w bagażu podręcznym.

Dodatkowym celem jest stworzenie obszarów o lepszej komunikacji. Pomysł polega na przykład na umieszczeniu restauracji i kawiarni w jednym głównym obszarze każdego terminala, ze znacznie większą powierzchnią do siedzenia. Obecnie punkty sprzedaży są rozproszone po całym terminalu, a liczba miejsc do siedzenia jest ograniczona.

Na tym jednak nie koniec, jeśli chodzi o ambitne plany Dubaju w zakresie liczby turystów. Gdy port DXB osiągnie swoją szczytową przepustowość, drugi węzeł komunikacyjny miasta, czyli lotnisko Al Maktoum ma stać się „największym lotniskiem na świecie” – twierdzi Bloomberg. Obecnie port ten obsługuje ok. 1,6 mln pasażerów rocznie, ale do 2050 roku liczba ta drastycznie ma wzrosnąć do aż 250 mln.

Teren lotniska portu Al Maktoum (Dubai World Central Airport (DWC)) jest ogromny, chociaż terminal nie został specjalnie rozbudowany, dlatego obecnie jest wykorzystywany głównie do lotów cargo i wybranych tanich przewoźników. Przed dekadą pojawiły się plany, aby była to główna siedziba linii Emirates, ale jak dotąd plany te nie doczekały się realizacji. DWC może obecnie obsłużyć 26,5 miliona pasażerów rocznie, ale po zakończeniu projektu rozbudowy liczba ta ma wzrosnąć niemal 10-krotnie.

Pod koniec I kwartału tego roku Airports Council International poinformowało, że w 2022 roku przez lotnisko w Dubaju przewinęło się 66,1 mln pasażerów. Lepsze pod tym względem były cztery amerykańskie porty – Chicago-O’Hare (68,3 mln), Denver (69,3 mln), Dallas-Fort Worth (73,4 mln) i Hartsfield-Jackson w Atlancie (96,7 mln).

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »