więcej okazji z Fly4free.pl

Lotnisko Chopina znów ma problem. Przewoźnicy się wściekają, samoloty się spóźniają

Zamów powiadomienia o takich ofertach
Foto: Chopin Airport
Po wymianie oświetlenia, z wieży kontroli lotów nie widać zbyt dobrze po ciemku skrzyżowania obu dróg startowych. Z tego powodu, PAŻP zmniejszył przepustowość lotniska w Warszawie, a przewoźnicy tracą paliwo i czas – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Problemy zaczęły się we wrześniu, gdy lotnisko Chopina wymieniało oświetlenie – za ponad 3 tys. nowych ledowych lamp zapłacono 3,5 mln PLN. Ale sprawa rozbija się konkretnie o 400 lamp na drodze startowej, bo jak czytamy w „DGP”, oświetlenie skrzyżowania jest teraz po zmierzchu bardzo słabo widoczne dla kontrolerów ruchu. W związku z tym, Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej nakazała zwiększyć od zmierzchu do świtu odległości między samolotami podchodzącymi do lądowania, kiedy planowane jest wydanie zezwolenia na start z poprzecznego pasa.

A zwiększenie odstępów oznacza mniejszą przepustowość i powoduje opóźnienia, bo jeśli lądujący samolot wypadnie ze swojego okienka na wykonanie operacji, to musi ustawić się w długiej kolejce.

Problem widzi największy na lotnisku Chopina LOT, który tłumaczy, że przekłada się to na wyższe koszty paliwa i obsługi pasażerów. Wydatki wzrosły średnio o ok. 70 tys. PLN dziennie. W „DGP” czytamy, że z powodu problemów opóźnionych bywa nawet 15 lotów dziennie.

Zarządzający lotniskiem PPL przyznaje, że system oświetlenia został zaakceptowany zarówno przez PAŻP jak i Urząd Lotnictwa Cywilnego, jednak kontrole nie mogły w żaden sposób wykazać braku widoczności z wieży po zmroku.

Teraz, więc PPL planuje montaż dodatkowego oświetlenia na skrzyżowaniu pasów, by rozwiązać ten problem.

Rozbudowa blisko

Kilki dni temu lotnisko Chopina przyjęło 12-milionowego pasażera w tym roku. 2016 będzie pod względem frekwencji rekordowy, bo przez warszawski port przewinie się 12,7 mln podróżnych. Z tego powodu, jak pisaliśmy już na Fly4free.pl jako pierwsi, lotnisko musi być rozbudowane. Tym bardziej, że z roku na rok pasażerów będzie coraz więcej – w 2017 r. przewinie się przez nie ponad 14 mln ludzi.

W pierwszej kolejności lotnisko Chopina chce rozbudować tzw. pirs południowy przy strefie Non-Schengen. Szacowany koszt tej inwestycji to ok. 80 mln PLN, ale będzie ona zależała od postanowienia rządu, który w najbliższych miesiącach ma podjąć decyzję w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego. Ten duży port miałby zostać zbudowany od zera, gdzieś między Łodzią i Warszawą. Jeśli decyzja zostanie podjęta, nie będzie sensu rozbudowywać portu w Warszawie.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
cytuję: "Problem widzi największy na lotnisku Chopina LOT, który tłumaczy, że ......" Kto widzi ???
Radek, 8 grudnia 2016, 14:48 | odpowiedz
Radek cytuję: „Problem widzi największy na lotnisku Chopina LOT, który tłumaczy, że ……” Kto widzi ???
po chwili "Eureka", chodzi o linie lotnicza LOT. ;-)
Radek, 8 grudnia 2016, 14:52 | odpowiedz
Witamy w Polsce.
obibok, 8 grudnia 2016, 14:54 | odpowiedz
Czytając artykuł widać jedno: - jeżeli czymś zarządza państwowa firma to musi być bubel. Jak w takim razie ULC kontrolował to oświetlenie ? Rano podczas ich godzin pracy ? Paranoja.
hubson, 8 grudnia 2016, 15:12 | odpowiedz
Przenieście loty do Poznania .... sam Ustawie się z latarka na pasie by doświetlić i w końcu coś będzie to Poznania latać ;)
Tomazz, 8 grudnia 2016, 15:37 | odpowiedz
Kraków i Katowice chętnie przejmie te loty :)
Diego, 8 grudnia 2016, 16:05 | odpowiedz
Ktoś to zapewne sprytnie wykorzysta i lotnisko zlikwiduje ?
Borek, 8 grudnia 2016, 16:36 | odpowiedz
Eksperymentalne oświetlenie lotnisku Chopina, i wszystko jasne. Kto na tym zbił kaskę?
tramp, 8 grudnia 2016, 18:56 | odpowiedz
A mnie się widzi że to LOT i WAW próbują wymusić budowę nowego CPL bo wszystko wskazuje na to że go nie będzie tylko na rozbudowie WAW i Modlina się skończy. I bardzo dobrze.
Baltazar, 10 grudnia 2016, 3:21 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »