REKLAMA

Lotnisko Chopina miało być zaorane, a będzie rozbudowane. Nie ma innego wyjścia

Foto: Lotnisko Chopina
Największe lotnisko w kraju planuje dużą, wartą kilkaset mln złotych rozbudowę, bo już w przyszłym roku zacznie się na nim robić naprawdę ciasno. Z rozpoczęciem prac czeka jednak do czasu, aż rząd podejmie ostateczną decyzję w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego. Jednak niezależnie od tego, w przyszłym roku ruszy mała rozbudowa.

Lotnisko Chopina rośnie w rekordowym tempie – w październiku obsłużyło aż 1,1 mln pasażerów, czyli o 21 proc. więcej niż rok wcześniej. W sumie od początku roku przez lotnisko przewinęło się już 10,83 mln ludzi, a do końca roku możliwe jest złamanie bariery 13 mln pasażerów. To świetne wieści dla portu, ale też problemy, bo oznacza to kłopoty z przepustowością.

To trochę dziwi, bo zakończona w ubiegłym roku rozbudowa miała na lata poprawić przepustowość portu. Poprzednie władze lotniska mówiły, że port jest w stanie obsłużyć 20-22 mln ludzi rocznie. Nowy dyrektor generalny PPL Mariusz Szpikowski twierdzi zaś, że te szacunki są mocno zawyżone.

Tym bardziej, że już w przyszłym roku problemy pojawią się w strefie non-Schengen, gdzie jest zbyt mało rękawów do obsługi samolotów szerokokadłubowych.

Dotychczas istniejące plany nie przewidywały tak gwałtownego rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT jaki obecnie jest deklarowany przez przewoźnika i w tym obszarze będą musiały zostać zaktualizowane – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy lotniska Chopina.

Obecnie na lotnisku jest siedem stanowisk kontaktowych dla samolotów szerokokadłubowych. Ale…

– Analizy operacyjne wskazują, że po zwiększeniu floty Dreamlinerów przez LOT, nie będzie możliwe obsługiwanie wszystkich rejsów kontynentalnych przez rękawy – mówi Przybylski.

Chodzi oczywiście o dwie dalekie nowe trasy LOT, które wystartują w przyszłym roku: do Newark i Los Angeles. Oznacza to w praktyce, że na przynajmniej jeden z tych lotów, pasażerowie zamiast z rękawa będą musieli być dowożeni do samolotu busikami. A to kiepskie wieści nie tylko dla LOT, ale i dla lotniska, które w tej sytuacji traci argumenty w rozmowach z innymi przewoźnikami, zainteresowanymi uruchomieniem dalekich lotów z Warszawy.

A rozmowy toczą się przynajmniej z kilkoma liniami chcącymi latać do Azji – jak nieoficjalnie udało nam się ustalić, wstępne zainteresowanie Warszawą wyrażali m.in. przedstawiciele Thai Airways i Singapore Airlines. Jednak w sytuacji zapchanej strefy non-Schengen, szanse na uruchomienie tych tras maleją.

Przewoźnicy podkreślają, że sytuacji nie da się rozładować poprzez zmiany godzin odlotów, bo dalekie trasy operują w oparciu o poranne i wieczorne fale przylotowe i odlotowe, żaden przewoźnik nie chce, więc rezygnować ze swoich slotów. A to oznacza, że konieczna jest rozbudowa.

Do rozbudowy oba końce

Plan zwiększenia przepustowości lotniska został przyjęty już w 2014 roku, a teraz władze PPL przyglądają mu się z większą uwagą. W jego myśl rozbudowany miałby zostać zarówno pirs południowy jak i północny (ten od strony strefy non-Schengen).

– Szczegółowe plany rozbudowy są na wstępnym etapie, jest więc za wcześnie, by mówić o kosztach, dokładnej liczbie rękawów czy powierzchni, o którą powiększony zostanie terminal – mówi Przybylski.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że koszty inwestycji są liczone w setkach milionów złotych, sama rozbudowa pirsu południowego to ok. 80 mln PLN. Pirs północny pochłonie jeszcze większe środki, bo też z tej strony jest znacznie więcej miejsca na rozbudowę.

Na razie jednak PPL wstrzymuje się z bardziej zaawansowanymi pracami, bo czeka na ostateczną decyzję rządu w sprawie Centralnego Portu Lotniczego. Jeśli zapadnie decyzja o jego budowie, nie będzie sensu rozbudowy Chopina.

Przypomnijmy, że wielkim orędownikiem budowy CPL jest prezes LOT Rafał Milczarski. Według niego, dalsza rozbudowa Chopina nie ma sensu i lotnisko w Warszawie powinno być zamknięte.

Alternatywną koncepcją dla budowy CPL jest duża rozbudowa lotniska w Modlinie i stworzenie duoportu, w ramach którego oba stołeczne lotniska działałyby pod wspólnym zarządem. Jest to koncepcja tańsza od CPL.

Najpierw kosmetyka

Ale to nie znaczy, że zmian nie będzie, bo pierwsze zmiany na lotnisku już widać. Od pewnego czasu do strefy non-Schengen włączono stanowiska 23 i 24 (za kontrolą paszportową trzeba skręcić w lewo), a już wkrótce trafią do niej stanowiska numer 25 i 26.

Z tym wiąże się kolejny problem, czyli coraz dłuższe kolejki do odprawy. Tu lotnisko planuje konkretne inwestycje. Do rozpoczęcia sezonu wakacyjnego 2017 r., podwojona zostanie liczba stanowisk kontroli paszportowej na odlotach, możliwe, że ruszą też wtedy pierwsze urządzenia do automatycznej kontroli paszportowej.

– Na 2018 rok planujemy rozbudowę strefy kontroli dokumentów na poziomie przylotów oraz podwojenie liczby stanowisk kontroli bezpieczeństwa – mówi Przybylski.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Thai do Polski? musiałby zainwestować w zmniejszenie ilości foteli w klasie biznes na rzecz klasy ekonomicznej. To nie jest linia lotnicza na miarę LOT, czy FR
tajczyk, 8 listopada 2016, 17:40 | odpowiedz
Szkoda że Lot zrezygnował z Bangkoku :(
Kuba, 8 listopada 2016, 17:41 | odpowiedz
może Emirates się zgodzi na dowóz autobusami ;)
Razem, 8 listopada 2016, 17:41 | odpowiedz
Czy ktoś potrafi racjonalnie wytłumaczyć dlaczego za jakieś 15 lat roli mitycznego CPL nie może przejąć Modlin?
jaro, 8 listopada 2016, 17:44 | odpowiedz
I bardzo dobrze, największy atut to bilskość do centrum
absolwent, 8 listopada 2016, 17:45 | odpowiedz
Modlin może na tym skorzystaći już niedługo WAW i WMI dwa najwieksze lotniska w PL
wawawa, 8 listopada 2016, 17:48 | odpowiedz
Razem może Emirates się zgodzi na dowóz autobusami ?
W Genewie dowoza, dla klasy pierwszej przyjezdzaja nawet limuzyny
Podpis, 8 listopada 2016, 17:51 | odpowiedz
jak wejdzie Singapore czy Thai to beda mialy gwarantowany rękaw tak jak Emirates, a rejsy lotowskie będą z płyty
adi, 8 listopada 2016, 18:00 | odpowiedz
Razem może Emirates się zgodzi na dowóz autobusami ?
Spoko możemy się zgodzić ale to dopiero jak podstawimy a380 aaaa i dluzsze drabiny po waszej stronie..
SzejkCzekoladowy, 8 listopada 2016, 18:27 | odpowiedz
1 mln to dużo? Mały Modlin obsługiwany tylko przez Ryanair przewozi 200-300 tys. pasażerów. Jak zwykle pompowanie kasy..
Modliners, 8 listopada 2016, 19:02 | odpowiedz
Ja mam nadzieję, że projektu wielkiego huba w okolicach Strykowa rzeczywiście powstanie. Bez tego Polska jest i będzie zaściankiem pasażerskiego ruchu lotniczego.
Krasny, 8 listopada 2016, 19:13 | odpowiedz
Krasny Ja mam nadzieję, że projektu wielkiego huba w okolicach Strykowa rzeczywiście powstanie. Bez tego Polska jest i będzie zaściankiem pasażerskiego ruchu lotniczego.
jakiś argument może za CPL? i to właśnie w Strykowie, którego jedyną zaletą jest przecięcie się autostrad?
Sojers1, 8 listopada 2016, 19:45 | odpowiedz
jaro Czy ktoś potrafi racjonalnie wytłumaczyć dlaczego za jakieś 15 lat roli mitycznego CPL nie może przejąć Modlin?
Modlin nie może przejąć roli CPL bo nie jest C :-)
GK, 8 listopada 2016, 20:31 | odpowiedz
Niesamowita jest ta karuzela pomysłów - robimy duoport z Modlinem. Albo nie - Modlin będzie CPL a Okęcie zostanie. Albo nie - Okęcie do zaorania. Zaorajmy też Modlin. Zbudujmy CPL w pół drogi miedzy Warszawą a Łodzią - i z dojazdem pociągiem, który pokona 50 km w 15 minut. Aż się boję kolejnych pomysłów - może Centralny Kosmodrom w Radomiu ?
Tomo14, 8 listopada 2016, 20:46 | odpowiedz
No już przestańcie. AC we Frankfurcie (EDDF) korzysta z busów z 77W i jakoś im korona z głowy nie spada.
Rambo, 8 listopada 2016, 21:07 | odpowiedz
Modliners 1 mln to dużo? Mały Modlin obsługiwany tylko przez Ryanair przewozi 200-300 tys. pasażerów. Jak zwykle pompowanie kasy..
Jak byś zapłacił linii 99,9% kosztów, to i 10 mln by było... tylko co z tego.
niedlamodlina, 8 listopada 2016, 21:19 | odpowiedz
GK
jaro Czy ktoś potrafi racjonalnie wytłumaczyć dlaczego za jakieś 15 lat roli mitycznego CPL nie może przejąć Modlin?
Modlin nie może przejąć roli CPL bo nie jest C
Nie ważne czy będzie C. Poza tym jak rzeczywiście by miał być C to by zrobili go w miejscu lotniska łódzkiego. Ważne, że jest blisko stolicy, z którą ma dość dobrą komunikację, a do 2025 będzie miał połączenie z północą kraju za pomocą pobliskiej S7 i S10. Jak rządowi zależy rzeczywiście na budowie szybkiej kolei (CPL to zakłada) to zbuduje linię kolejową konkurencyjną do już dość mocno obciążonej E65. Nawet z budową nowej LK standardu KDP koszty będą mniejsze niż budowa CPL z całą infrastrukturą wokół niego.
jaro, 8 listopada 2016, 21:21 | odpowiedz
Jaka karuzela pomysłów? ?? Czytaj ze zrozumieniem. Jest pomysł CPL albo Okęcie plus Modlin.
Tomo14 Niesamowita jest ta karuzela pomysłów – robimy duoport z Modlinem. Albo nie – Modlin będzie CPL a Okęcie zostanie. Albo nie – Okęcie do zaorania. Zaorajmy też Modlin. Zbudujmy CPL w pół drogi miedzy Warszawą a Łodzią – i z dojazdem pociągiem, który pokona 50 km w 15 minut.Aż się boję kolejnych pomysłów – może Centralny Kosmodrom w Radomiu ?
Antoni, 9 listopada 2016, 6:04 | odpowiedz
Czy ktoś może mi wytłumaczyć jak taki teoretyczny port lotniczy OKĘCIE-MODLIN będzie działał? Załóżmy, że jakiś Niemiec kupuje sobie bilet na lot Franfurkt->Pekin przez Warszawę. Z Franfurktu samolot ląduje w Modline, godzinę później lot do Pekinu startuje z Okęcia. Jak to się logistycznie będzie odbywało? Co z transportem? Co z bagażami? Czy taki transport (ludzi i bagaży) będzie traktowany jako transport "wewnętrzny" w ramach tego portu?
Nottenick, 9 listopada 2016, 8:55 | odpowiedz
Jestem za rozbudową Chopina. Nawet kosztem okolicznych działkowców, mieszkańców, etc.Prawda jest taka, że jest to nasze najbardziej reprezentacyjne lotnisko w Polsce, świetnie położone, bardzo dobrze skomunikowane linią SKM. Mówię to jako warszawiak.
Warszawiak, 9 listopada 2016, 10:39 | odpowiedz
"w przyszłym roku zacznie się robic ciasno"? To chyba zart - na Lotnisku im Chopina w lipcu, sobota, godz 21.00 przyciemnione swiatło w saloi odlotów bo już nikogo nie odprawiają. Czy ktoś potrafi wskazać drugie takie lotnisko w stolicy Europejskiego kraju (może na zachód od Bugu).
jurek, 9 listopada 2016, 11:28 | odpowiedz
Warszawiak Jestem za rozbudową Chopina. Nawet kosztem okolicznych działkowców, mieszkańców, etc.Prawda jest taka, że jest to nasze najbardziej reprezentacyjne lotnisko w Polsce, świetnie położone, bardzo dobrze skomunikowane linią SKM. Mówię to jako warszawiak.
Warszawiak, 9 listopada 2016, 11:48 | odpowiedz
Warszawiak
Warszawiak Jestem za rozbudową Chopina. Nawet kosztem okolicznych działkowców, mieszkańców, etc.Prawda jest taka, że jest to nasze najbardziej reprezentacyjne lotnisko w Polsce, świetnie położone, bardzo dobrze skomunikowane linią SKM. Mówię to jako warszawiak.
Szczerze watpie ze jestes z warszawy. A co zamierzsz zrobic z okolicznymi rodzinami? Na bruk? Czy do mieszkolan komunalnych? (Nie ujmujac mieszkancom komunalnym)
Warszawiak, 9 listopada 2016, 11:50 | odpowiedz
Ważne, że jest blisko stolicy, z którą ma dość dobrą komunikację, a do 2025 będzie miał połączenie z północą kraju za pomocą pobliskiej S7 i S10.
Jakie S10? Chyba do 2055. Przecież to miasto wciąż nie ma obwodnicy nawet.
Misio, 9 listopada 2016, 15:11 | odpowiedz
Tak to jest , jak wpierw kupuje się konia a potem myśli o budowie stajni !
Gryka, 10 listopada 2016, 11:30 | odpowiedz
Warszawiak
Warszawiak
Warszawiak Jestem za rozbudową Chopina. Nawet kosztem okolicznych działkowców, mieszkańców, etc.Prawda jest taka, że jest to nasze najbardziej reprezentacyjne lotnisko w Polsce, świetnie położone, bardzo dobrze skomunikowane linią SKM. Mówię to jako warszawiak.
Szczerze watpie ze jestes z warszawy. A co zamierzsz zrobic z okolicznymi rodzinami? Na bruk? Czy do mieszkolan komunalnych? (Nie ujmujac mieszkancom komunalnym)
Wacław, 10 listopada 2016, 11:35 | odpowiedz
A skad nagle taka biegunka pomysłów o tych lotniskach warszawskich ? Nadmiar wolnych funduszy ?
Florek, 10 listopada 2016, 11:38 | odpowiedz
Razem może Emirates się zgodzi na dowóz autobusami ?
O, myślę, że to dobry pomysł, szczególnie jak w perspektywie planują A380 :)
abc, 12 listopada 2016, 11:04 | odpowiedz

Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.