REKLAMA

LOT nie przejmie 32 Embraerów. Za to ostro negocjuje z leasingodawcami

Foto: Markus Mainka / Shutterstock

Narodowy przewoźnik raczej nie planuje redukować stanu floty, choć wiele zależy od prowadzonych obecnie negocjacji ze wszystkimi leasingodawcami. Jednocześnie LOT wycofał się z planów przejęcia Embraerów od brazylijskiej linii Azul.

Flota PLL LOT liczy obecnie 78 maszyn – są to Dreamlinery, Boeingi z rodziny 737, Embraery i Bombardiery Q400. Czy zostanie ona zmniejszona z powodu kryzysu w branży, wywołanego przez koronawirusa? Wręcz przeciwnie – wiele wskazuje na to, że… nawet się powiększy. Jak pisaliśmy na naszych łamach, w sierpniu i wrześniu LOT planuje odebrać 2 kolejne Boeingi 787-9. W sumie więc przewoźnik będzie miał aż 17 maszyn tego typu (choć 3 są obecnie wyłączone z powodu konieczności wymiany silników). Jak więc wyglądają plany flotowe przewoźnika? Obecnie linia prowadzi rozmowy w sprawie obniżenia rat leasingowych za samoloty i jest to absolutny priorytet dla zarządu.

– Polskie Linie Lotnicze LOT prowadzą obecnie negocjacje z wszystkimi leasingodawcami. Naszym celem jest sprowadzenie kosztów leasingów poszczególnych samolotów do aktualnych wartości rynkowych – odpowiada na nasze pytania biuro prasowe.

O jak dużych rabatach mówimy? Niektórzy leasingodawcy (ale nie ci, z którymi związany jest LOT) informowali już o obniżeniu rat leasingowych z powodu pandemii nawet o 30 procent i wydaje się, że jest to rząd wielkości, o jaki walczy narodowy przewoźnik.

Tym bardziej, że koszty utrzymania floty są ogromne. Kilka tygodni temu “Dziennik Gazeta Prawna” informował w swoim tekście,  że miesięczne koszty funkcjonowania LOT to ok. 200 mln PLN, z czego dużą część pochlaniają raty leasingowe za samoloty. Tylko w 2018 roku wyniosły one aż 747 mln PLN.

Foto: Naumenko Aleksandr / Shutterstock

LOT nie przejmie Embraerów. A co z MAX-ami?

Siłą rzeczy LOT nie planuje więc obecnie dużej ekspansji, a w najlepszym razie – utrzymania status quo. Z tego powodu LOT nie przejmie ponad 30 Embraerów E195 od brazylijskiej linii Azul. O tej transakcji pisaliśmy w lutym – polski przewoźnik miał otrzymać 18 samolotów E195 i dodatkową opcję na wynajęcie kolejnych 14 maszyn tego typu

W tej sprawie został podpisany list intencyjny, jednak jak informuje nas biuro prasowe – wygasł on w kwietniu i cała sprawa stałą się nieaktualna. Czy na dobre?

– LOT w zależności od potrzeb flotowych na 2021 rok podejmie decyzje w sprawie wznowienia zawieszonych w kwietniu rozmów – informuje nas biuro prasowe.

Wciąż nie wiadomo też, co LOT zrobi z zamówieniem na Boeingi 737 MAX 8.

“Polskie Linie Lotnicze LOT zamówiły 15 egzemplarzy Boeingów 737 MAX 8, 5 egzemplarzy zostało odebranych od producenta. Uważnie przyglądamy się procesowi ponownej certyfikacji tego modelu, jesteśmy w stałym kontakcie z Boeingiem, a decyzje będą podejmowane na podstawie analiz dotyczących sytuacji na rynku lotniczym” – komentuje biuro prasowe.

Jednocześnie biuro prasowe nie odpowiada na pytanie, czy LOT dogadał się ostatecznie z Boeingiem w sprawie odszkodowań dla linii za uziemienie MAX-ów.

– Do zakończenia rozmów z firmą Boeing, nie komentujemy treści zawartych umów, porozumień i opłat leasingowych – informuje biuro prasowe.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


ryanair
Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.