Fly4free.pl

LOT dostanie 2,9 mld PLN pomocy! Jest zielone światło z Brukseli

Foto: Grand Warszawski / Shutterstock

Komisja Europejska zaakceptowała pakiet pomocowy dla LOT o wartości 650 mln EUR. Obejmie on podwyższenie kapitału w kwocie ok. 250 mln EUR (1,1 mld PLNO i subsydiowaną pożyczkę w wysokości 400 mln EUR. To ostatni moment na otrzymanie pomocy: LOT alarmował wcześniej, że środków na dalszą działalność starczy mu tylko do końca roku.

Otrzymana pomoc publiczna jest mniejsza niż szacował narodowy przewoźnik: w raporcie rocznym LOT czytamy, że linia zamierzała wnioskować o pieniądze w kwocie do 1 mld EUR. Przed otrzymaniem pomocy przewoźnik musiał jeszcze uzyskać zgodę od Komisji Europejskiej i została ona właśnie zatwierdzona. Potwierdził to na swoim Twitterze wicepremier Jarosław Gowin, a tuż przed godziną 16 LOT wysłał w tej sprawie komunikat prasowy.

W piątek na stronach Rady Ministrów ukazał sie projekt rozporządzenia w sprawie wsparcia dla LOT, który opiewa na kwotę 2 mld 940 mln PLN.

„Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19” – czytamy w projekcie uchwały.

Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez Polski Fundusz Rozwoju w wysokości 1 mld 800 mln PLN oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku – jak podkreślono – chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.

Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Pożyczka od PFR ma zostać sfinalizowana w ciągu najbliższego tygodnia.

W “Rzeczpospolitej” czytamy, że pomoc publiczna zostanie udzielona bez obowiązku środków kompensacyjnych ograniczających działalność przewoźnika, co umożliwiła dobra kondycja LOT sprzed pandemii.

— Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy – mówi  Rafał Milczarski, prezes LOT.

Jak dodaje, LOT-owi udało się wynegocjować znaczącą obniżkę opłat leasingowych za samoloty, tak aby wystąpić o pomoc publiczną i jak najszybciej wypracować jej wzrost.

Jak czytamy w komunikacie prasowym, przed pandemią LOT był rentownym, osiągającym rokrocznie zyski przedsiębiorstwem. Od 2016 r. powiększył skalę działalności dwukrotnie, rozbudował swoją flotę  z 45 do 80 samolotów oraz uruchomił 80 nowych połączeń. W 2019 r. przewiózł na pokładach swoich samolotów rekordową liczbę 10 mln pasażerów. W 2020 r. planował m.in uruchomienie dalekodystansowych rejsów do Waszyngtonu i San Francisco oraz przewiezienie ok. 12 mln osób. 

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Jaka zgoda... chyba nie moja! 
Łukasz R., 22 grudnia 2020, 16:50 | odpowiedz
helicopter money... 
ssaassaa, 22 grudnia 2020, 17:11 | odpowiedz
Wszystkie kraje udzieliły pomocy swoim narodowym liniom. Ale tutaj nasi "patrioci" inaczej, już to hejtują.
DMWpl, 22 grudnia 2020, 18:18 | odpowiedz
Nie wszystkie, ale oczywiście masz rację. Dofinansowywanie linii ze znaczącym zyskiem przed kryzysem jest oczywistością., ale w przypadku np. Norwegiana już raczej mocno wątpliwa. LOT był w średniej kondycji. Problemem dla mnie są np. słowa prezesa "Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy".  Właśnie w pomocy chodzi oto, żeby absolutnie taka sytuacja nie miała miejsca. Nie można zyskiwać udziału w rynku jeśli dostało się kasę, bo to oznacza, że dostało się jej zbyt dużo i została zachwiana konkurencja. Ogólnie ja się cieszę, ale mam nadzieję, że nie wydadzą na głupoty.
DMWpl Wszystkie kraje udzieliły pomocy swoim narodowym liniom. Ale tutaj nasi "patrioci" inaczej, już to hejtują.
adam1987, 22 grudnia 2020, 21:25 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »