LOT dostanie 2,9 mld PLN pomocy! Jest zielone światło z Brukseli
Komisja Europejska zaakceptowała pakiet pomocowy dla LOT o wartości 650 mln EUR. Obejmie on podwyższenie kapitału w kwocie ok. 250 mln EUR (1,1 mld PLNO i subsydiowaną pożyczkę w wysokości 400 mln EUR. To ostatni moment na otrzymanie pomocy: LOT alarmował wcześniej, że środków na dalszą działalność starczy mu tylko do końca roku.
Otrzymana pomoc publiczna jest mniejsza niż szacował narodowy przewoźnik: w raporcie rocznym LOT czytamy, że linia zamierzała wnioskować o pieniądze w kwocie do 1 mld EUR. Przed otrzymaniem pomocy przewoźnik musiał jeszcze uzyskać zgodę od Komisji Europejskiej i została ona właśnie zatwierdzona. Potwierdził to na swoim Twitterze wicepremier Jarosław Gowin, a tuż przed godziną 16 LOT wysłał w tej sprawie komunikat prasowy.
W piątek na stronach Rady Ministrów ukazał sie projekt rozporządzenia w sprawie wsparcia dla LOT, który opiewa na kwotę 2 mld 940 mln PLN.
„Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19” – czytamy w projekcie uchwały.
Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez Polski Fundusz Rozwoju w wysokości 1 mld 800 mln PLN oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku – jak podkreślono – chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.
Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Pożyczka od PFR ma zostać sfinalizowana w ciągu najbliższego tygodnia.
W “Rzeczpospolitej” czytamy, że pomoc publiczna zostanie udzielona bez obowiązku środków kompensacyjnych ograniczających działalność przewoźnika, co umożliwiła dobra kondycja LOT sprzed pandemii.
— Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT.
Jak dodaje, LOT-owi udało się wynegocjować znaczącą obniżkę opłat leasingowych za samoloty, tak aby wystąpić o pomoc publiczną i jak najszybciej wypracować jej wzrost.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, przed pandemią LOT był rentownym, osiągającym rokrocznie zyski przedsiębiorstwem. Od 2016 r. powiększył skalę działalności dwukrotnie, rozbudował swoją flotę z 45 do 80 samolotów oraz uruchomił 80 nowych połączeń. W 2019 r. przewiózł na pokładach swoich samolotów rekordową liczbę 10 mln pasażerów. W 2020 r. planował m.in uruchomienie dalekodystansowych rejsów do Waszyngtonu i San Francisco oraz przewiezienie ok. 12 mln osób.