Fly4free.pl

LOT będzie regionalnym mocarzem? W projekcie V4 wesprą go 4 kraje

Foto: Grand Warszawski / Shutterstock

Rządy Polski, Czech, Słowacji i Węgier mają pomysł na stworzenie dużego, środkowoeuropejskiego przewoźnika, który stałby się hegemonem w naszym regionie – informują “Lidove Noviny”. Według informacji gazety, pierwsze skrzypce w projekcie miałby grać LOT, który jednocześnie mógłby stworzyć kolejny duży hub na lotnisku w Pradze.

Pomysł powołania dużej regionalnej spółki, mającej poparcie całego V4, czyli Grupy Wyszehradzkiej, nie jest nowy, bo ponoć rozmawiano o nim już kilkanaście lat temu. Założenie jest proste: stworzenie silnej grupy lotniczej, która w regionie będzie w stanie odpierać ataki innych europejskich przewoźników. Jak piszą “Lidove Noviny”, stary projekt został teraz odkurzony z powodu dewastującego wpływu pandemii koronawirusa na branżę lotniczą w Europie.

Według miejscowej prasy, w projekt ze strony czeskiej zaangażowani są premier Andrzej Babisz oraz minister transportu. Duże nadzieje z jego rozwojem wiąże też lotnisko w Pradze.

– Bardzo chętnie powitalibyśmy taką inicjatywę. W Pradze mógłby powstać hub przesiadkowy takiej linii z kilkoma długodystansowymi połączeniami. Taka linia byłaby mocniejsza, bardziej stabilna i mniej narażona na problemy rynkowe w konkretnym kraju – komentuje Vaclav Rehor, prezes lotniska w stolicy Czech.

“Lidovky” informują, że nowy projekt miałby być skupiony właśnie wokół LOT, który jest największą linią w regionie. Jednocześnie według wstępnych założeń, narodowy przewoźnik (a co za tym idzie – polski rząd) miałby mieć ponad połowę udziałów w przedsięwzięciu, a resztę podzieliłyby między siebie rządy Czech, Węgier i Słowacji. Gazeta podkreśla jednak, że projekt ten jest obecnie na bardzo wstępnym etapie i nie ma w tej chwili nawet pewności, że zostanie zrealizowany ani jaki będzie ostatecznie jego kształt. Co więcej – sama koncepcja działania takiej linii nie jest jeszcze do końca ustalona.

Pomysł stworzenia linii wyszehradzkiej, którą “Lidovky” nazywają roboczo V4 Airlines, popierają niektórzy eksperci. Petr Kovac z firmy konsultingowej EY uważa, że dzięki temu uda się stworzyć w regionie silnego przewoźnika. Jak dodaje, optymalnym rozwiązaniem dla stworzenia takiej linii byłoby połączenie kapitałowe jak w momencie połączenia Air France oraz KLM.

Czeska gazeta spekuluje, że nawet jeśli z projektu nic nie wypali, to być może jego efektem będzie większe zaangażowanie LOT w stolicy Czech. Prezes portu w Pradze przyznaje, że takie rozmowy były prowadzone jeszcze przed pandemią, także w sprawie uruchomienia przez LOT tras międzykontynentalnych z Pragi, ale z powodu COVID-19 ustały. Co na to LOT? Przewoźnik komentuje w swoim stylu, że prowadzi analizy biznesowe dotyczące rozwoju swojej siatki i gdy tylko będzie miał coś pozytywnego do zakomunikowania, czym prędzej to uczyni.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »