Fly4free.pl

Ryanair? A skąd! Te linie za kilka lat będą rządziły na niebie – liczby robią wrażenie

Ryanair Wizz Air
Foto: M.J.J. van de Vaaan / Shutterstock

Dreamlinery, Airbusy A321, A350 lub E-Jety – producenci samolotów mają pełne ręce roboty, bo w ostatnich latach linie lotnicze złożyły zamówienie na tysiące nowych maszyn. Które linie lotnicze dostaną najwięcej nowych samolotów? Sprawdźmy.

Zestawienie przygotował branżowy serwis CAPA i przedstawia ono listę 20 linii lotniczych, które zamówiły najwięcej nowych samolotów. A zapotrzebowanie na nowe maszyny jest ogromne – według ostatniej prognozy Airbusa, do 2038 roku linie lotnicze zamówią aż 38 tys. nowych samolotów pasażerskich.

Już na pierwszy rzut oka widzimy, gdzie branża lotnicza w ostatnich latach rozwija się najszybciej. Jest to niewątpliwie Azja, zwłaszcza jej południowo-wschodnia część. Przedstawiciele tego kontynentu zajmują pierwsze 5 miejsc w zestawieniu największych zamówień nowych samolotów. Na pierwszym miejscu znajduje się indonezyjska linia Lion Air, której łączne zamówienia według stanu na początek września wynoszą aż 440 samolotów. Na kolejnych miejscach jest indyjska linia IndiGo (367 zamówionych maszyn) i najlepsza tania linia na świecie według rankingu SkyTrax, czyli AirAsia (366 samolotów).

Foto: CAPA

Co ciekawe, pierwsze 4 miejsca zajmują linie, które inwestują przede wszystkim w samoloty wąskokadłubowe. Liczba zamówionych maszyn jest niezwykle imponująca, choć oczywiście musimy mieć tu na względzie kłopoty Boeinga z uziemionymi samolotami 737 MAX, które stanowią dużą część tych zamówień lub nawet całość, jak w przypadku linii Southwest Airlines (261 zamówionych maszyn).

Foto: Wizz Air

Europa? Wizz Air ma szalony plan

W czołówce zestawienia widzimy wielu uznanych przewoźników, którzy mocno inwestują w swoją flotę (Emirates, American, Delta czy Qatar), warto jednak zatrzymać się przy linii Wizz Air, która zajmuje siódme miejsce na świecie pod względem liczby zamówionych samolotów. “Landrynka” ma obecnie we flocie 108 samolotów i zamówienia na kolejne 270 maszyn! Oprócz Airbusów A320neo i A321neo największe emocje wzbudzają oczywiście samoloty A321XLR, które pozwolą przewoźnikowi latać na naprawdę dalekich, trwających ponad 8 godzin trasach! Wizz Air dostanie w sumie 20 takich maszyn – pierwszą w 2023 roku.

Plany Wizz Aira prezentują się nader imponująco: do końca 2026 roku węgierski przewoźnik chce dysponować flotą liczącą ok. 300 samolotów i przewozić 100 mln pasażerów rocznie. Pozwoli mu to wejść do pierwszej piątki największych linii lotniczych w Europie.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę na liście? Przede wszystkim na Aeroflot – w niedawnym rankingu serwisu ch-aviation okazało się, że rosyjska linia już teraz ma najmłodszą flotę na świecie wśród dużych przewoźników, mających ponad 100 samolotów. Przeciętnie samolot rosyjskiego przewoźnika ma 4,7 roku.

Warto też pamiętać, że niejasna jest przyszłość dużego zamówienia linii Norwegian – słynny low-cost ma od pewnego czasu poważne problemy finansowe, mocno tnie siatkę połączeń i nie można wykluczyć, że Norwegowie będą musieli zweryfikować swoje mocarstwowe plany.

Foto: Ryanair

Gdzie w tym wszystkim jest Ryanair?

Irlandzka linia jest obecnie największym przewoźnikiem w Europie i pod względem zamówień znajduje się poza czołową dwudziestką linii lotniczych na świecie. Ryanair obecnie (coraz mniej) cierpliwie czeka na odbiór pierwszego Boeinga 737 MAX 200 – opóźnienia w dostawach już spowodowały znaczące cięcia siatki połączeń irlandzkiej linii. W sumie Ryanair ma zamówienia na 135 samolotów tego typu, a także opcję na zamówienie 75 kolejnych. I nie jest wykluczone, że z niej skorzysta – kilka miesięcy temu irlandzkie media pisały, że Ryanair wynegocjował bardzo korzystne rabaty, liczone w dziesiątkach milionów dolarów, na kolejne samoloty od amerykańskiego producenta.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »