Fly4free.pl

Nie zwrócimy wam kasy i co nam zrobicie? Linie chcą zmiany prawa w sprawie odwołanych lotów

Foto: Irina VIV / Shutterstock

Najwięksi europejscy przewoźnicy zwrócili się do Komisji Europejskiej o zawieszenie przepisów, w myśl których muszą oddawać pasażerom pieniądze, jeśli ich lot będzie odwołany. Tłumaczą to trudną sytuacją wywołaną z koronawirusem – czytamy w agencji Reuters. Na świecie mamy już taki precedens: w Kanadzie zdecydowano, że tamtejsi przewoźnicy mogą oddawać pasażerom… vouchery.

O tym, że linie lotnicze nie chcą oddawać pieniędzy za odwołane z powodu koronawirusa loty, pisaliśmy już na naszych łamach kilka dni temu. Przewoźnicy powinni to robić, ale tłumaczą, że z wielu powodów jest to niemożliwe: przede wszystkim chodzi o to, jak dużo wniosków składają w obecnej sytuacji pasażerowie oraz o zagrożenie, jakie koronawirus będzie miał dla płynności finansowej przewoźników. Dlatego teraz – jak czytamy w agencji Reuters – linie lotnicze zwróciły się do Komisji Europejskiej z prośbą o zawieszenie lub zmianę przepisów, w myśl której pasażerom należy się zwrot pieniędzy. Zamiast tego linie chcą oferować vouchery na przyszłe loty, do wykorzystania w ciągu 12 lub 24 miesięcy. Ewentualny zwrot pieniędzy za odwołany lot miałby przysługiwać pasażerom dopiero po 12 miesiącach.

– Wiele linii stoi w obecnej sytuacji na granicy katastrofy, więc zamiast zwrotu gotówki, może tylko oferować vouchery – czytamy w komunikacie organizacji Airlines for Europe (A4E), zrzeszającej największych przewoźników w Europie, m.in. Ryanaira czy Lufthansę.

O jak dużych kwotach mówimy? Jeśli obecna sytuacja utrzyma się jeszcze dłużej, to w drugim kwartale Lufthansa będzie musiała oddać pasażerom 3,5 mld EUR, Air France-KLM i IAG – po ok. 3 mld EUR, a Ryanair – 760 mln EUR.

Lufthansa
Foto: Lufthansa

Linie brutalnie szczere

– Mówiąc szczerze, staramy się zaoferować pasażerom możliwie najwięcej voucherów i nie dopuszczać do tego, aby za odwołane loty pasażerowie otrzymywali od razu zwrot pieniędzy – powiedział kilka dni temu Ulrik Svensson, dyrektor finansowy Lufthansy, na spotkaniu z inwestorami.

W piątek rzecznik Lufthansy przyznał, że zwrot kosztów jest “zasadniczo możliwy”, ale “na pewno nie w dotychczasowym limicie czasu”.

Podobnie zachowuje się Air France-KLM, która zaoferowała pasażerom vouchery ważne rok. Jak czytamy w depeszy Reutersa, można je zamienić na gotówkę dopiero pod koniec okresu ważności vouchera.

I na tym właśnie opiera się propozycja zmiany przepisów organizacji A4E, która została złożona Komisji Europejskiej – zamiast zwrotu kosztów vouchery na przyszłe loty, które w przypadku niewykorzystania można będzie zamienić na zwrot gotówki po minimum 12 miesiącach.

Co na to Komisja Europejska? Bruksela już poszła trochę na rękę przewoźnikom, zawieszając przepisy dotyczące slotów lotniskowych i deklaruje, że będzie pomagać dalej. Ale…

– Ale ludzie muszą dostawać z powrotem swoje pieniądze, jeśli tego właśnie chcą – mówi w rozmowie z Reutersem Adina Valean, unijna komisarz ds. transportu.

W przeciwnym razie posiadacz vouchera stanie się mimowolnym wierzycielem linii lotniczej, czy tego chce czy nie.

toronto katedra
Foto: Shutterstock

Kanada już stanęła po stronie linii lotniczych

Tego typu sytuacje nie mają miejsca tylko w Europie – w czwartek Canadian Transportation Agency wydała komunikat w sprawie obecnej sytuacji. Czytamy w nim, że jako kompromis między prawami pasażerów a trudną sytuacją przewoźników, linie lotnicze nie muszą zwracać pasażerom środków za odwołane loty i zamiast tego mogą oferować im vouchery. Powód? Według CTA, mamy do czynienia z sytuacją, na którą linie lotnicze nie mają wpływu. Z całą pewnością nie kończy to sporu pasażerów z liniami lotniczymi. Niektórzy kanadyjscy przewoźnicy zmienili w ostatnich dniach swoją politykę na bardziej elastyczną, np. Linia WestJet wydłużyła czas obowiązywania voucherów z 12 do 24 miesięcy.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
A polityka Lufthansy jeszcze tydzień temu była taka, żeby tylko kasę zwracać bo za zmianę termini kazali dopłacać do nowej klasy rezerwacyjnej. 
moss_LOT, 28 marca 2020, 21:41 | odpowiedz
Avatar użytkownika
A jak to jest w PL? My mielismy wkupiona wycieczke z r.pl, w poniedzialek 16.03 mielismy miec wylot, ale sobote/niedziele zamkneli granice, wiec wyjazd odwolany. Dostalam maila od r.pl ze odwolane, ze bedzie zwrot i zebym podala nr konta... Minelo 2 tyg. Napisalam do r.pl, bo przez ten czas nic nie wplynelo, a oni do mnie, ze czekaja na regulacje prawna? To nie jest jeszcze nigdzie uregulowane, nie ma ustawy, rozporzadzenia? Czy r.pl robi mnie zwyczajnie w balona, a o zwrocie moge zapomiec? Ps. Ja sama proponowalam im bon, bo wiadomo, ze ciezkie czasy, to stwierdzili ze bedzie zwrot.
Monika Kosin-Brokos, 3 kwietnia 2020, 7:52 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »