REKLAMA

Latanie z dziećmi i niemowlakami. Kompendium wiedzy: foteliki, limity wieku, bagaż

Dziecko w samolocie
Foto: Kaspars Grinvalds / Shutterstock

Podróż samolotem z dzieckiem, niezależnie od jego wieku, bywa obarczona różnymi obwarowaniami. Jak nie zgubić się w gąszczu regulacji i przepisów obowiązujących w liniach lotniczych? Sprawdzamy i podpowiadamy.

Planujecie podróż lotniczą z dzieckiem? Zastanawiacie się, jakie przedmioty możecie wziąć ze sobą na pokład? Co z fotelikami samochodowymi… i jaki jest dolny limit wieku, od którego dzieci mogą podróżować samolotem samodzielnie, bez rodziców?

Postanowiliśmy przygotować małą ściągawkę dotyczącą kwestii podróżowania z dziećmi drogą lotniczą: tymi najmniejszymi i tymi nieco starszymi.

Podróż z niemowlakiem

Nie da się ukryć: najwięcej pytań dotyczących lotów z dziećmi, dotyczy właśnie najmłodszych pociech, które nie ukończyły 2 roku życia. Jak podróżować z tak małym dzieckiem?

  • w większości linii lotniczych nie ma możliwości lotu z dzieckiem tuż po urodzeniu (mowa o niemowlętach w wieku do 7 dni);
  • dzieci w wieku od 8 dni do 2 lat podróżują pod opieką rodziców lub innej osoby dorosłej;
  • w przypadku wielu przewoźników (zwłaszcza linii regularnych), bilet dla niemowlaka jest bezpłatny lub w znacznie obniżonej cenie w stosunku do ceny regularnej. Przykład? W LOT zniżka dla niemowląt wynosi 90 proc. od wartości taryfy normalnej;
  • innym praktykowanym rozwiązaniem jest stała cena biletu dla niemowlaka, w zależności od obranej trasy podróży. Przykład? W Wizz Air niemowlęta w wieku od 14 dni do 2 lat mogą podróżować z opiekunem, po opłaceniu kwoty mieszczącej się w przedziale 34-119 PLN. Warunkiem jest podróż na kolanach rodzica lub opiekuna – dziecko nie zajmuje osobnego fotela;
  • jeżeli chcemy, aby dziecko podróżowało na osobnym siedzeniu (na przykład w specjalnym siedzisku lub foteliku samochodowym), musimy wykupić dodatkowe miejsce.

Czy niemowlakowi przysługuje odrębny bagaż? To zależy od linii lotniczej. Większość przewoźników pozwala na zabranie ze sobą w podróż (bezpłatnie) składanego wózka dziecięcego, małego łóżeczka turystycznego lub nosidła górskiego. Warto każdorazowo sprawdzać informacje zamieszczone na stronach internetowych danego przewoźnika. Najczęstszą praktyką jest opcja związana ze składanym wózkiem, który jest odbierany przez pracowników lotniska przed wejściem do samolotu, po czym bezpłatnie umieszczony w luku bagażowym i przekazany po zakończeniu rejsu i opuszczeniu pokładu.

W przypadku regularnych linii, zwłaszcza przy lotach długodystansowych, często praktykowanym rozwiązaniem jest możliwość umieszczenia dziecka w specjalnym kojcu-łóżeczku, które znajduje się na pokładzie. Warto jednak pamiętać, że chęć skorzystania z takiego łóżeczka należy zaanonsować wcześniej (przykład: Lufthansa wymaga, aby dokonać „rezerwacji” łóżeczka do 52 godzin przed wylotem), ponieważ ilość dostępnych łóżeczek dla dzieci na pokładzie jest ograniczona.

Dobrze wiedzieć
  • Nie bójmy się dopytać przedstawicieli przewoźnika o dodatkowe opcje związane z podróżą lotniczą z niemowlakiem. Niektóre linie lotnicze posiadają na pokładzie wodę, odpowiednią do podania dla małego dziecka (likwidując dzięki temu konieczność zakupu wody w strefie airside portu lotniczego). Innym typem udogodnienia jest posiadanie przez personel (na pokładzie) zapasu pieluch, które można użyć w nagłym przypadku.
Niemowlak w samolocie
Foto: Ekaterina Pokrovsky / Shutterstock

Foteliki samochodowe

To kwestia, która budzi sporo emocji, sądząc po mailach i wiadomościach, które nasi czytelnicy wysyłają na naszą skrzynkę kontaktową. Czy możemy na pokład zabrać fotelik samochodowy, w którym umieścimy małe dziecko? I czy jest to opcja bezpłatna?

Ponownie: warto dokładnie sprawdzić, jakie są wytyczne danej linii lotniczej. W przypadku Ryanaira, rezerwując bilet dla najmłodszych pasażerów, już na etapie rezerwacji otrzymujemy informację dotyczącą możliwości korzystania z fotelika:

Ryanair fotelik
Foto: Ryanair.com

Co z innymi liniami lotniczymi? Lufthansa informuje pasażerów, że foteliki podróżne dla dzieci lub foteliki samochodowe dla niemowląt lub małych dzieci mogą być używane na pokładzie samolotu – motywując to zwiększeniem bezpieczeństwa podróżujących niemowląt i małych dzieci (do 7 lat). Z kolei Norwegian umożliwia podróż w foteliku samochodowym dzieciom do 11 roku życia.

A jak wygląda kwestia opłat? Tutaj sprawa generalnie jest dość prosta: u większości przewoźników, w przypadku chęci umieszczenia dziecka w foteliku (zajmującym miejsce-fotel), musimy za to miejsce zapłacić, rezerwując je jak dla starszego dziecka. Dotyczy to także niemowląt.

Ale to nie jest jedyna możliwość przewozu fotelika dziecięcego – linie lotnicze umożliwiają bezpłatne przewiezienie takiego akcesorium podróżnego, pod warunkiem, że jest traktowane jako bagaż podręczny lub (częściej) rejestrowany, przewożony w luku. Pisząc wprost: dziecko w nim nie podróżuje.

* * *

Warto zatrzymać się chwilę nad tematem samych fotelików samochodowych i kwestii: czy każdy fotelik będzie dopuszczony do użytku na pokładzie? Zakładając, że chcemy w nim umieścić dziecko podczas podróży (i nie nadawać fotelika bezpłatnie jako bagaż rejestrowany), fotelik samochodowy najczęściej musi spełnić konkretne warunki. Jakie? Sprawdzamy to na przykładzie najpopularniejszej linii lotniczej w Polsce, czyli Ryanair.

Jakie wymogi musi spełniać fotelik samochodowy u irlandzkiego przewoźnika? Musi mieścić się na siedzeniu pomiędzy podłokietnikami (to szerokość 42,5 cm) oraz posiadać certyfikat dopuszczenia do użytku na pokładzie samolotu (naklejkę CE lub FAA oraz napis „Certified for use on aircraft”).

Dobrze wiedzieć
  • Przepisy u rozmaitych przewoźników mogą się dość znacznie różnić – jak mantrę będziemy powtarzać zdanie: „każdorazowo upewnij się odnośnie istotnych dla Ciebie szczegółów bezpośrednio u przedstawicieli linii lotniczej, którymi planujesz odbyć podróż z dzieckiem”. Dotyczy to także najpopularniejszych przewoźników, operujących na polskim niebie, w tym także niskokosztowych;
  • Przykład na odmienne podejście do konkretnej kwestii? Specjalne szelki Amsafe CARES. Przeglądając informacje zamieszczone na stronach internetowych dwóch najpopularniejszych niskokosztowych linii lotniczych w Polsce (Ryanair i Wizz Air), widzimy, że Ryanair dopuszcza ich używanie, natomiast Wizz Air stwierdza lakonicznie: „Szelki Amsafe CARES nie są akceptowane podczas lotów Wizz Air”.
Dziecko w samolocie
Foto: Alina Reynbakh / Shutterstock

Samodzielna podróż dziecka

Co ze starszymi dziećmi? Jaki jest dolny limit wieku, od którego osoba małoletnia może podróżować samodzielnie, bez opieki osoby dorosłej? Ten temat również często przewija się w pytaniach od naszych czytelników. Niestety, nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, która byłaby uniwersalna dla wszystkich przewoźników.

Przyjrzyjmy się, jak to wygląda w przypadku linii lotniczych, zajmujących pierwsze trzy miejsca pod względem popularności w Polsce: to Ryanair, LOT i Wizz Air.

Lider pod względem przewiezionych pasażerów, czyli irlandzki Ryanair (w ubiegłym roku obsłużył 11,6 mln naszych rodaków) stawia sprawę jasno: nie przewozi samodzielnie osób poniżej 16 roku życia. Każdy pasażer, który nie ukończył 16 lat, musi podróżować pod opieką osoby, która legitymuje się ukończeniem 16 lat. Czy istnieje możliwość wykupienia usługi asysty dla osoby niepełnoletniej? Komunikat ze strony przewoźnika rozwiewa wątpliwości:

Ryanair nie prowadzi tego typu usługi dla podróżujących.

Jak to wygląda u jego konkurenta, czyli Wizz Air (w ubiegłym roku samoloty węgierskiej taniej linii przewiozły 8,7 mln pasażerów z Polski)? Nieco inaczej. Osoby poniżej 14 lat nie mogą podróżować samodzielnie. Pasażerowie w wieku 14-16 lat traktowani są jako osoby dorosłe: mogą podróżować samodzielnie, ale nie mogą odpowiadać (jako opiekun) za inne dziecko. Z kolei każdy pasażer w wieku powyżej 16 lat to według linii lotniczej osoba dorosła, która podróżuje samodzielnie i może opiekować się innym małoletnim pasażerem.

* * *

A jak kwestia samodzielnych podróży osób niepełnoletnich rozwiązana jest u naszego narodowego przewoźnika, PLL LOT? Tutaj zasady są inne niż w przypadku niskokosztowej konkurencji. Młodzież w wieku od 12 do 17 lat może podróżować samodzielnie, bez asysty rodziców lub innych opiekunów. Co z młodszymi dziećmi?

Przewoźnik informuje:

– Dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat podróżujących samodzielnie oferujemy specjalną asystę. Opiekę sprawuje członek personelu pokładowego LOT-u oraz pracownicy obsługi pasażerskiej, kolejno wyznaczeni w procesie obsługi naziemnej.

Ważna uwaga: usługa asysty jest płatna. O jakich kwotach mowa? Każdy bezpośredni, krajowy lot (przykład: Warszawa – Kraków) to koszt 130 PLN za asystę. W przypadku bezpośredniego lotu międzynarodowego kwota rośnie do 250 PLN, z zastrzeżeniem że koszt asysty podczas lotu długodystansowego wynosi 380 PLN.

Dobrze wiedzieć
  • Ciekawą opcją, którą oferuje część z przewoźników, jest specjalna eskorta dla małych dzieci. W przypadku LOT-u możliwe jest zamówienie eskorty dla dzieci w wieku do 5 lat. Dedykowana stewardesa towarzyszy dziecku podczas całej podróży, począwszy od odprawy biletowej i bagażowej, kończąc swoją pomoc w momencie, gdy osoba dorosła odbierze dziecko w docelowym porcie lotniczym.
Dziecko w samolocie
Foto: MNStudio / Shutterstock

Z dzieckiem w samolocie

Jak widać, w branży lotniczych przewozów pasażerskich nie uświadczymy jednorodności w kwestii przepisów regulujących podróżowanie z dziećmi. Część z przewoźników kładzie duży nacisk na zapewnienie jak największego komfortu dla najmłodszych pasażerów na pokładzie. Inne traktują niepełnoletnich podróżnych jak każdego innego. Jak to zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach.

Przygotowując się do podróży lotniczej z dzieckiem, bądźcie tego świadomi. I dopytajcie przedstawicieli wybranego przez siebie przewoźnika (telefonicznie, na czacie, mailowo, poprzez media społecznościowe) o wszystkie niezbędne dla Was informacje. Po co? Aby uniknąć ewentualnych niedopowiedzeń i problemów, które mogą wyniknąć podczas podróży.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Najlepsza oferta

Paryż już od 78 PLN!

Igor Więcek | 2019-08-19 08:01
REKLAMA
REKLAMA
Sprawdź relacje z podróży tutaj
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel