Jakie filmy i seriale najchętniej oglądamy w samolotach? Mamy dane z kilku linii lotniczych
Prawdopodobnie najpopularniejszym sposobem na zajęcie czasu podczas długiej podróży jest skorzystanie z zasobów systemu rozrywki pokładowej. Na szczęście zdecydowana większość linii ma do zaoferowania w tym zakresie bardzo dużo, głównie jeśli chodzi o filmy, seriale i inne produkcje telewizyjne. Jeśli miałby powstać lotniczy ranking najpopularniejszych filmów i miałby on uwzględniać tylko 2023 rok, to na szczycie pojawiłaby się kombinacja klasyków kina z bijącymi popularność na całym świecie nowościami.
Pafos od 2459 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Hammamet od 1991 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Marsa Alam od 2161 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
W Emirates pełen przekrój gatunków
Jak czytamy na stronie internetowej emirackiego przewoźnika, podczas lotów do i ze 140 miejsc docelowych na całym świecie pasażerowie mogą wybierać spośród 6,5 tys. treści multimedialnych na platformie Emirates ice. Wśród nich znajduje się ponad 2 tys. filmów. Które z nich cieszyły się największą popularnością? W ubiegłym roku dominował „Avatar: Istota wody”, sequel filmu „Avatar” z 2009 roku, komedia romantyczna „Bilet do raju” z Julią Roberts i Georgem Clooney’em czy kultowy film akcji „Top Gun: Maverick”.
Pasażerowie lotów długodystansowych najczęściej z kolei decydowali się na serie filmów. Szczególnie popularna był kompletna trylogia „Władcy Pierścieni” i wszystkie cztery części „Johna Wicka”. Wśród nieanglojęzycznych produkcji podróżni najchętniej wybierali dwa bollywoodzkie filmy akcji – „Vikram Vedha” i „Bholaa”, francuskie thrillery „La Syndicaliste” („The Sitting Duck”) i „Anatomia Upadku” („Anatomie d’une chute”), a także koreański dramat „Powrót do Seulu”. Najmłodsi z kolei stawiali na takie filmy jak „Kot w butach: Ostatnie życzenie”, „Tom and Jerry: Cowboy Up!” czy „Super Mario Bros. Film”.
Jeśli chodzi o seriale, pasażerowie Emirates stawiali na klasykę gatunku – najchętniej oglądano takie produkcje jak „Przyjaciele”, „Brooklyn 9-9” i „Teoria wielkiego podrywu”. W kategorii dramatów podróżni wybierali „Angielkę” i „Women of the Movement”. Dzieci także stawiały na klasykę gatunku – największą popularnością cieszyła się seria „SpongeBob Kanciastoporty”.
Top Gun: Maverick (Mission Impossible Fallout trailer edition) sneak peek 🫡 pic.twitter.com/BKJc2MYPVF
— charlie (@charletty_) November 29, 2022
Qantas i dominacja krajowych produkcji
Największy australijski przewoźnik informuje na swojej stronie internetowej, że w ramach pokładowego IFE oddaje pasażerom do dyspozycji „ponad 2500 godzin filmów, programów telewizyjnych i innych treści multimedialnych„. Największym hitem wśród podróżnych w 2023 roku był film „Barbie” z australijską autorką Margot Robbie w tytułowej roli. Najpopularniejszą produkcją wśród najmłodszych był z kolei rodzimy serial animowany „Bluey”.
Generalnie pasażerowie Qantasa stawiali raczej na krajowe produkcje. Najchętniej oglądaną komedią był serial „Five Bedrooms”, wśród dokumentów dominował trzyczęściowy serial „The Australian Wars”, a wśród reality show „Couples Therapy Australia”. W kategorii programów telewizyjnych wygrał jednak amerykański „Biały Lotos” – drugi sezon był oglądany przez podróżnych łącznie przez ponad 300 tys. godzin.
W uzupełnieniu do najchętniej oglądanych filmów, seriali i programów, Qantas podał także informacje na temat innych multimediów z pokładowego IFE. I tak, najczęściej słuchaną artystką była Whithey Houston, najczęściej słuchanym albumem audio był „Nature Spirit” Jensa Bucherta, a najpopularniejszym audiobookiem był „Apps Never Fall” australijskiej autorki Liane Moriarty.
Barbie(s) and Ken(s) go from beach parties to the real world in the first trailer for the Barbie movie. (Roller blades included.) pic.twitter.com/HGtsGfxKmN
— IGN (@IGN) April 4, 2023
W samolotach Swiss dominował "Top Gun"
Szwajcarski przewoźnik oferuje dostęp do filmów w ramach systemu rozrywki pokładowej podczas lotów długodystansowych we wszystkich klasach. Podróżni mogą wybierać spośród ponad 200 produkcji i 250 programów telewizyjnych, ale także ponad 100 playlist muzycznych, podcastów i audiobooków.
Swiss co prawda nie opublikował jeszcze raportu za 2023 rok z najpopularniejszymi filmami wśród pasażerów, ale dziennikarze „The Washington Post” skontaktowali się z linią w tej sprawie. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że w minionych 12 miesiącach najczęściej na pokładzie oglądano produkcję „Top Gun: Maverick” z Tomem Cruisem w roli głównej. Film akcji z 2022 roku był także najczęstszym wyborem wśród podróżujących liniami United Airlines i Hawaiian Airlines.
Co ciekawe, Swiss po raz piąty zorganizował „Flying Film Festival”, w ramach którego od grudnia 2023 do końca stycznia 2024 roku uzupełni ofertę filmów na pokładzie o 14 krótkometrażowych filmów z całego świata. Dwa najlepsze z nich, czyli te z najdłuższym czasem oglądania przez pasażerów, otrzymają nagrody. W tegorocznej edycji jedynego na świecie festiwalu odbywającego się w powietrzu pojawią się produkcje z 14 krajów, w tym m.in. Belgii, Chin, Finlandii, Francji, Włoch, Kanady, Meksyku, Holandii, Szwajcarii, Czech i USA.
Polski pasażer lubi rodzime klasyki
A jak wygląda sytuacja na naszym rynku? LOT nie opublikował raportu popularności za ubiegły rok, jednak z doświadczenia możemy stwierdzić, że pasażerowie narodowej linii stawiają na klasyki polskiego kina. Przed kilkoma laty na łamach Fly4free.pl opublikowaliśmy takie zestawienie, z którego wynikało, że w czołówce najchętniej oglądanych produkcji znalazły się „Superprodukcja” z 2002 roku, „Człowiek z żelaza” z 1981 roku czy „Chłopaki nie płaczą” z 2000 roku. Czy w ubiegłym roku również dominowały „nasze” produkcje? Istnieje całkiem spore prawdopodobieństwo, że tak właśnie było.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?